- طبیعت و گردشگری

“سرآقاسید” ماسوله‌ای در دل زاگرس

 روستای شگفت‌انگیز سرآقاسید که به “ماسوله زاگرس” معروف است در شهرستان کوهرنگ در فاصله ۱۳۵ کیلومتری شهرکرد قرار دارد، این روستا دارای بافت معماری پلکانی است.

 روستای شگفت‌انگیز سرآقاسید که به “ماسوله زاگرس” معروف است در شهرستان کوهرنگ در فاصله 135 کیلومتری شهرکرد قرار دارد، این روستا دارای بافت معماری پلکانی است. به طوری که پشت بام منزل پایین به منزله حیاط منزل بالایی است.

خانه‌های این روستا تماما با خشت ساخته شده است و بافت دست‌نخورده و بسیار قدیمی دارد، این روستا خود ماسوله‌ای در دل زاگرس است که از نظر فرهنگ، پوشاک، گویش و آداب و رسوم تقریبا دست‌نخورده و بکر باقی مانده است.

روستای سرآقاسید علاوه بر معماری منحصر به فرد، دارای چشمه‌سارها و باغات طبیعی و باغات میوه است و معیشت اکثرمردم روستا از طریق کشاورزی و کشت گیاهان دارویی تامین می‌شود همه این عوامل موجب شده تا این روستای شگفت‌انگیز در فهرست آثار ملی ثبت شود.

سیر این روستا به دلیل قرار گرفتن در مناطق سردسیر با اولین بارش برف به مدت 6 ماه مسدود می‌شود، پس بهترین زمان برای تفرج در این روستای تاریخی و بکر از اردیبهشت ماه تا اوایل پاییز است.

ثبت ملی روستای سرآقاسید / مرمت روستا با مصالح سنتی

کوروش بابائیان، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری چهارمحال و بختیاری  در خصوص شاخصه‌های ثبت ملی روستاهای هدف گردشگری عنوان کرد:شاخص‌هایی مانند مکان تفریحی و گردشگری ،آثار طبیعی و تاریخی، فرهنگ مردم و بافت روستا در ثبت ملی شدن روستا تاثیر دارد.

وی با اشاره به روستاهای ثبت شده ملی در استان، بیان کرد: از بین روستاهای هدف گردشگری استان دو روستای سرآقاسید در شهرستان کوهرنگ و یاسه‌چای در شهرستان سامان ثبت ملی شده است.

 

بابائیان با اشاره به اینکه باید از آثار تاریخی از جمله روستاهای تاریخی حفاظت کرد، گفت: مرمت و بازسازی روستاهای تاریخی استان از جمله روستای سرآقا سید با استفاده از مصالح سنتی و جدید انجام می‌شود اما استفاده از مصالح جدید به گونه‌ای است که به بافت و ظاهر تاریخی روستا آسیب نمی‌زند.

جذابیت ارتفاع چند متری برف در مسیر روستای سرآقاسید

شهباز اکبری، فرماندار کوهرنگ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، اظهار داشت: هر ساله با شروع بارش‌‌ها گردنه عسلکشان به دلیل ارتفاع زیاد برف مسدود می‌شود و چون امکان بازگشایی مسیر در زمستان وجود ندارد این گردنه از آذرماه به مدت 6 ماه مسدود می‌شود و راه ارتباطی 15 روستا از جمله روستای سرآقاسید با مرکز شهرستان قطع می‌شود.

فرماندار کوهرنگ عنوان کرد: در سال‌های گذشته کار بازگشایی گردنه عسلکشان از اواخر فروردین یا اردیبهشت ماه آغاز می‌شد اما امسال به دلیل شرایط سخت زندگی مردم دهستان موگویی این کار زودتر آغاز شد و زودتر نیز به پایان رسید.

وی گفت: این مسیر خود جنبه گردشگری دارد وجود برف با ارتفاع چند متری در این مسیر منطقه بسیار دیدنی را ایجاد کرده و زمانی که مسیر به طور کامل بازگشایی شود گردشگران می‌توانند از زیبایی این مسیر لذت ببرند.

وجهه گردشگری روستا حفظ می‌شود

اکبری با اشاره به ورود گردشگران پس از بازگشایی مسیر، خاطرنشان کرد:اگر مسافران قصد اسکان در روستای سرآقاسید را داشته باشند می‌توانند شب را در مدارس و پایگاه بسیج روستا سپری کنند.

فرماندار کوهرنگ گفت: شغل مردم روستای سرآقاسید کشاورزی و کشت گیاهان دارویی به خصوص کرفس کوهی است مردم این منطقه با کمک اداره منابع طبیعی شهرستان به کشت کرفس کوهی می‌پردازند که درآمد حاصل از آن نصیب مردم روستا می‌شود.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید