- اجتماعی, سلامت

سرسختی ذهنی چیست و چه تاثیراتی دارد؟

افراد موفق ویژگی های مثبت بسیاری دارند که در این مسیر به کمک آنها آمده است اما در این میان یک ویژگی به عنوان یکی از تاثیرگذار ترین و مهم ترین ویژگی ها شناخته شده است که به آن «سرسختی ذهنی» گفته می شود. تقویت این مهارت از مهم ترین قدم ها در مسیر موفق شدن است و در ادامه به معرفی کامل مهارت سرسختی ذهنی، تاثیرات و راه های تقویت آن می پردازیم.

سرسختی ذهنی چیست؟

سرسختی ذهنی اصطلاحی است که ورزشکاران به خوبی با آن آشنا هستند اما به طور کلی این یک ویژگی شخصیتی است که تمامی افراد می توانند آن را پرورش داده و از مزایای سرسخت بودن از لحاظ ذهنی بهره مند شوند. از آنجایی که این اصطلاح کلی و رایج است ممکن است افراد از به کار بردن آن اهداف و منظورهای مختلفی داشته باشند اما به طور کلی توانایی ادامه مسیر و دنبال کردن اهداف در شرایط سخت به جای فراموش کردن آنهاست.

 

سرسختی ذهنی در ورزش, سرسختی ذهنی کتاب, مقاله سرسختی ذهنی

بسیاری از ورزشکاران به دلیل انجام تمرینات فیزیکی سنگین با سرسختی ذهنی آشنا هستند

 

برای درک این مسئله مثال های بسیاری وجود دارند؛ تایگر وودز گلف باز معروف آمریکایی یک نمونه خوب از افرادی که است که مهارت سرسختی ذهنی را به خوبی در خود پرورش داده است. او  شب قبل از مسابقه فینال در مسابقات بای میل اورلاندو، سال ۲۰۰۳ دچار مسمومیت شده بود اما با این حال روز یکشنبه در آنجا حضور داشت و با وجود علائم فیزیکی نگران کننده اش بازی را ادامه داد و با یازده ضربه برای چهارمین سال پیاپی قهرمان شد.

پرورش این مهارت با سخت کار کردن، مقابله با استرس ها و غلبه با ترس ها همراه است و تمرین هایی برای بهبود آن وجود دارد.

 

سرسختی ذهنی چه تاثیراتی دارد؟

همانطور که متوجه شدید سرسختی ذهنی در رابطه با رسیدن به اهداف و موفقیت است اما این مهارت در حقیقت احتمال شکست را کاهش نمی دهد بلکه باعث بازسازی سریع تر و تلاش سخت تر برای پیروزی می شود.

 

افرادی که از لحاظ ذهنی قوی تر و سرسخت تر هستند در مقابله با وسوسه ها به بهترین شکل ممکن عمل کرده و آنها را پس می زنند، همچنین آنها سخت کار می کنند و هرگز لذت های زودگذر را جایگزین تلاش و پیشروی در مسیر خود نمی کنند. همچنین افراد موفق که مهارت سرسختی ذهنی را کسب کرده اند با ترس های خود مقابله می کنند، البته این بدین معنی نیست که آن ها هیچ ترسی ندارند چرا که این حس درون همه ما وجود دارد اما شجاعت مقابله با ترس هاست که تاثیر بسیاری در موفقیت دارد.

 

سرسختی ذهنی در ورزش, سرسختی ذهنی کتاب, مقاله سرسختی ذهنی

سرسختی ذهنی در حقیقت توانایی رشد در شرایط دشوار است

 

سرسختی ذهنی باعث می شود به جای هدر دادن وقت خود،‌ سرمایه های خود را جهت بازسازی سریع تر و رسیدن به اهداف استفاده کنید. به همین دلیل فارغ از تعداد شکست ها و مشکلات می توانید به نتیجه دلخواه رسیده و عملکرد بهتری نیز داشته باشید. همچنین مدیریت بهتر منابع و افکار از جمله مهارت های پیش نیاز برای سرسختی ذهنی است و می توان این توانایی را مجموعه ای از مهارت های مهم در زندگی دانست.

 

راه های پرورش مهارت سرسختی ذهنی

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به داشتن «استعداد» جهت پیشرفت معتقد هستید باید بگوییم که این باور کاملا غلط است و در حقیقت این میزان سرسختی ذهنی افراد است که باعث موفقیت آنها می شود و استعداد تاثیر خیلی کم تری نسبت به اشتیاق و پشتکار یا همان سرسختی ذهنی دارد.

سرسختی ذهنی در ورزش, سرسختی ذهنی کتاب, مقاله سرسختی ذهنی

با دست یابی به سرسختی ذهنی یک قدم به موفقیت نزدیک شوید

 

اگرچه ممکن است برخی افراد نیازمند زمان یا تمرین های بیشتری برای یادگیری یک مهارت داشته باشند اما این میزان سرسختی ذهنی است که تعیین کننده آینده آنهاست. برای مثال یک فوتبالیست بی استعداد که علاقه زیادی به این ورزش دارد و هر روز بیشتر از هم تیمی های خود تمرین می کند، احتمال پیروزی بیشتری نسبت به یک فوتبالیست با استعداد اما بدون پشتکار یا علاقه دارد.

با انجام این تمرین ها و یادگیری مهارت هایی شما نیز می توانید مهارت سرسختی ذهنی را کسب کرده و به خوبی آن را پرورش دهید. در این مسیر می توانید این گونه عمل کنید:

 

• قبول مسئولیت یا به دست گرفتن کنترل

اگر فکر کنید تمامی اتفاقات زندگی بر اساس شانس می افتند یا دیگران باعث آن ها می شوند هرگز نمی توانید در مسیر خود پیشروی کرده و موفق شوید. به همین دلیل باید به جای شانه خالی کردن و ربط دادن اتفاقات به موضوعاتی مانند شانس خودتان مسئولیت موفقیت ها و شکست هایتان را به عهده بگیرید و سعی کنید زندگی خود را کنترل کنید.

 

سرسختی ذهنی چیست, تاثیرات سرسختی ذهنی, راه های پرورش سرسختی ذهنی

قبول مسئولیت باعث به کارگیری نهایت تلاش جهت موفقیت می شود

 

افراد موفق هرگز منتظر شانس نمی مانند و طوری عمل می کنند که انگار تمامی اتفاقات را تحت کنترل دارند؛ اگرچه ممکن است برخی اتفاقات ناگوار باعث عقب افتادن یا درجا زدن ما بشود و بتوان آن را به «شانس بد» ربط داد اما اگر به مسیر خود ادامه دهید قطعا موفق خواهید شد.

 

• کنار گذاشتن اتفاقات غیر قابل کنترل

احتمالا عوامل بسیاری وجود دارند که ذهن شما را هم درگیر کرده اند یا همانطور که گفته شد ممکن است گاهی اوقات با «بد شانسی» مواجه شویم؛ اما همواره به این نکته توجه کنید در چنین مواقعی چه کاری از دستتان بر می آید؟ آیا غر زدن و سرزنش مقصر راه حل این مشکل است یا می توانید کاری درست برای بهبود آن انجام دهید؟

در صورتی که توانایی حل مشکل را دارید برای آن تلاش کنید و تا وقتی موفق نشدید دست از کار نکشید. برای مثال اگر نگران خانواده خود هستید زمان کافی برای وقت گذراندن با آنها اختصاص دهید و شرایطی فراهم کنید که بتوانند به راحتی مشکلات و مسائل را با شما بیان کنند یا همواره از آنها حمایت کنید. پس از اینکه هرکاری که در توان داشتید را انجام دادید، بیخیال اتفاقات غیر قابل کنترل شوید و از لحظه لذت ببرید.

 

• درس گرفتن از گذشته به جای سرزنش خود یا دیگران

همه ما ممکن است اشتباهاتی مرتکب شده باشیم که فکر کردن به آنها آزار دهنده است اما این اشتباه های ما هستند که تجربه ما را بیشتر کرده و باعث می شوند درسی جدید یاد بگیریم. حتی اگر این چنین نباشد و اشتباهی که مرتکب شدید با آگاهی کامل بوده باشد نمی توانید آن ها را تغییر دهید پس بهتر است تنها از اشتباهات خود درس گرفته و بگذرید.

• همکاری با دیگران و شراکت در شادی موفقیت آنها

 

سرسختی ذهنی در ورزش, سرسختی ذهنی کتاب, مقاله سرسختی ذهنی

با انتخاب های درستی همکاری با دیگران باعث موفقیت های بزرگی می شود

 

برخی از مردم مخصوصا در کشورهایی که فرهنگ سازی های لازم جهت فعالیت های گروهی و زندگی اجتماعی انجام نشده است زندگی را به شکل یک «بازی مجموع صفر» تصور می کنند که تنها یک برنده دارد! چنین طرز تفکری باعث می شود موفقیت دیگران به عنوان مانعی برای مسیر خود فرد دیده شوند. درحالی که این موفقیت می تواند حتی تکمیل کننده موفقیت نزدیکان و میانبری برای اطرافیان باشد یا فرصت هایی جدید برای همکاری ایجاد کند.

معمولا جمع هایی که از چند فرد موفق تشکیل شده اند در نهایت باعث پیشرفت تمامی گروه و موفقیت همه آنها می شوند.

 

• دیدن نیمه پر لیوان

بسیاری از افراد در مواجه شدن با مشکلات به شدت نا امید می شوند که نتیجه آن نرسیدن به اهداف است. اما هر اتفاقی می تواند مزایایی هرچند ناچیز نسبت به سختی ها داشته باشد اما تمرکز روی آنها و دیدن نیمه پر لیوان، باعث افزایش امید و انگیزه می شود و در نتیجه مهارت سرسختی ذهنی را پرورش و افراد را به فردی قوی تر تبدیل می کند.

 

• ترک عادت تاثیرگذاشتن روی دیگران

 

رابطۀ

بهتر است به جای تاثیر روی دیگران وقت و انرژی خود را صرف رسیدن به رویاهایتان کنید

 

بسیاری از افراد ممکن است صرفا جهت جلب توجه اطرافیان یا تاثیرگذاری روی دیگران کارهایی انجام دهند. این کارها می توانند شامل خرید وسایل پر زرق و برق یا ایجاد تغییرات بزرگ و… شوند اما نکته مهمی در این رابطه وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید:

اگر فردی شما را دوست داشته باشد یا از شما خوشش بیاید نیازی به داشتن دلیل یا توجه به ویژگی های ظاهری و… ندارد. در حقیقت این شخصیت شماست که باعث جلب افراد و تشکیل روابط سالم می شود پس اگر با هدف تحت تاثیر قرار دادن دیگران اقدام به انجام کارها یا خرید وسایلی می کنید به این نکته نیز توجه داشته باشید که با از دست دادن آنها، حس این افراد به شما نیز از بین خواهد رفت و چنین روابطی بسیار سطحی و غیر واقعی هستند.

 

• تقویت پشتکار و یافتن علاقه

افرادی که توانسته اند به سرسختی ذهنی دست یابند در حقیقت پشتکار خود را تقویت کرده اند. تحقیقات نشان می دهد که اصلی ترین مسئله ای که باعث موفقیت افراد می شود میزان سرسختی ذهنی آنهاست که با افزایش پشتکار و تلاش ها به وجود می آید.

 

تاثیرات سرسختی ذهنی, راه های پرورش سرسختی ذهنی, ارتباط سرسختی ذهنی و مهارت‌های روانی

برای رسیدن به سرسختی ذهنی ترکیبی از پشتکار و علاقه دخیل هستند

 

اگر در مسیری پشتکار لازم را ندارید لزوما به دلیل تنبلی نیست و ممکن است شما علاقه کافی به آن رشته را نداشته باشید که طبیعی است در این صورت انگیزه ای نیز برای ادامه نخواهید داشت. پیدا کردن علایق با وجود تنوع فراوانی و محدود بودن زمان ممکن است کمی دشوار به نظر برسد با این حال بهترین روشی که می توان برای یافتن علاقه ها استفاده شود، همان روش آزمون و خطا و جمع آوری تجربیات مختلف است. اگر هنوز علاقه خود را پیدا نکردید یا فکر می کنید پس از چند سال فعالیت در حوزه ای، متوجه شدید مناسب شما نیست از تغییر نترسید و با اعتماد به نفس به سمت علاقه ها و آینده قدم بردارید. 

 

 

 

منبع:بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید