- دسته‌بندی نشده

سهم ایران از استخراج ارزهای دیجیتال دنیا

بر اساس گزارش‌های وزارت صمت استخراج جهانی سالیانه بیت کوین ۳۲۴ هزار بیت کوین معادل ۱۱ هزار میلیون دلار است که برآورد می‌شود استخراج فعلی این رمز ارز به صورت غیر رسمی در ایران سالیانه حدود ۴ تا ۶ درصد تولید جهانی، یعنی حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ بیت کوین، معادل ۶۶۰ میلیون دلار باشد.

بر اساس آمار و اطلاعاتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در اختیار ایسنا، قرار داده از ۲۸ آبان سال گذشته تا پایان دی ماه امسال ۱۸۷۰ مورد ثبت نام در سامانه بهین یاب برای صدور جواز تاسیس در زمینه استخراج رمز ارز انجام شده که ۱۳۸۰ مورد مجوز صادر شده که مجموع ظرفیت جواز های تاسیس صادر شده ۷۶ میلیون تراهش بر ثانیه، معادل تقاضای ۱۷۰۰ مگاوات است.

البته بر اساس این گزارش اکثر مجوزها فاقد پیشرفت فیزیکی بوده و ابطال سیستمی شده است.

در این میان در مدت یاد شده ۱۶ مورد ثبت نام برای صدور پروانه بهره برداری انجام شده که از میان آنها تنها دو مورد موفق به دریافت پروانه بهره برداری شده‌اند. مجموع ظرفیت پروانه های بهره برداری صادر شده نیز ۵ هزار تراهش بر ثانیه معادل تقاضای ۰.۱ مگاوات است.

وضعیت فعالیت ماینرها در مناطق آزاد

همچنین در این گزارش آمده که بر اساس اعلام وزارت نیرو با ۲۱ بنگاه به میزان ۳۱۰ مگاوات قرارداد منعقد شده که ۷ واحد از آنها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مستقر هستند و برای هیچ یک پروانه بهره برداری در سامانه بهن یاب صادر نشده است.

در مورد وضعیت خود اظهاری در سامانه بهین یاب نیز این گزارش از ثبت‌نام ۲۱۱۲ مورد متقاضی خبر می‌دهد که ۱۲۲۶ مورد از آنها حدود ۱۱ میلیارد تومان عوارض دولتی برای ۵۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه پرداخت کرده‌اند و مجموع تعداد ماینرهای اظهار شده در فرایند تاکنون ۱۲۰ هزار دستگاه بوده است.

سهم بیت‌ کوین از رمزارزهای جهان

در این گزارش به وضعیت رمز ارزها در جهان و ایران هم پرداخته شده که بر اساس آن ارزش کل بازار رمز ارز در دنیا ۹۴۰ میلیارد دلار، گردش روزانه آن ۱۵۳ میلیارد دلار و تعداد رمز ارزهای جهانی ۸۲۴۹ عدد عنوان شده که سهم بیت کوین از کل این بازار ۶۸ درصد است. همچنین میزان استخراج سالیانه رمز ارز در دنیا ۹۷۰۰ میلیون دلار و ظرفیت استخراج سالیانه رمز ارز در ایران ۶۶۰ میلیون دلار، معادل ۷.۵ درصد کل دنیا تخمین زده شده است.

همچنین استخراج جهانی سالیانه بیت کوین ۳۲۴ هزار بیت کوین معادل ۱۱ هزار میلیون دلار است که برآورد می‌شود استخراج فعلی این رمز ارز به صورت غیر رسمی در ایران سالیانه حدود ۴ تا ۶ درصد تولید جهانی، یعنی حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ بیت کوین، معادل ۶۶۰ میلیون دلار باشد. البته برآوردها حاکی از این است که ظرفیت استخراج و مجوزهای صادره در صورت تبدیل به پروانه بهره برداری در ایران معادل ۴۲۰۰۰ بیت کوین یعنی ۱۴۰۰ میلیون دلار باشد.

گفتنی است که در محاسبات یاد شده نرخ هر بیت کوین ۳۴ هزار دلار در نظر گرفته شده است.

ایجاد فرایند خوداظهاری از ۲۷ مردادماه امسال شروع شده و همچنان ادامه دارد، اما فرصت ثبت‌نام متقاضیان، پرداخت حقوق و عوارض دولتی، دریافت مجوز فعالیت از وزارت صمت یا اعلام فهرست مراکز دارای جواز تاسیس استخراج رمز ارز برای متقاضیانی که قصد واگذاری دستگاه را دارند پنجم بهمن ماه به پایان رسید.

پنجم اسفندماه امسال نیز مهلت تعیین تکلیف ماینرها و بارگذاری مدارک توسط متقاضیان در سامانه بهین یاب به پایان می‌رسد.

البته آمار ارائه شده مربوط به واحدهایی است که با مجوز فعالیت می‌کنند، اما در هفته‌های اخیر در پی افزایش مصرف برق در کشور و خاموشی‌های پراکنده، فعالیت تعدادی از ماینرهای بدون مجوز متوقف شده است.

در زمستان امسال ابتدا کلان شهرها به ویژه تهران با آلودگی شدید هوا مواجه بودند که علت آن استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها به دلیل کمبود گاز طبیعی بود، هرچند اظهارات ضد و نقیضی در این رابطه مطرح شد. بعد از آن هم شاهد قطعی گسترده برق منازل و سپس برق شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی بودیم که گمانه‌زنی‌های مختلفی در این زمینه مطرح شده. برای مثال در هفته‌های گذشته، گزارش‌هایی از حضور چینی‌ها برای استخراج بیت‌کوین در ایران منتشر شده و این گمانه‌زنی مطرح شده که یکی از دلایل قطعی گسترده برق در سال جاری افزایش چشمگیر استخراج رمزارزها به صورت قانونی و غیرقانونی است. بنابراین در هفته‌های اخیر اخباری از برخورد با برخی از ماینرهای غیرمجاز منتشر و همچنین اعلام شد که در راستای مدیریت مصرف برق و جلوگیری از خاموشی با استخراج کنندگان رمز ارز مجاز مذاکره شد تا در این زمان فعالیت خود را متوقف کنند و در این راستا فعالیت استخراج کنندگان رمز ارز چینی هم متوقف شد.

‘البته سخنگوی شرکت ملی گاز نیز اخیرا اعلام کرده که مصرف گاز از ابتدای دی ماه حدود ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته که یکی از دلایل این مسئله، شیوع بیماری کرونا و افزایش استفاده از آب گرم و دلیل دوم آن ورود موج سرما به کشور است.
منبع:خبر گزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید