- فرهنگی

«شاهنامه» کتابخانه‌ای عظیم از هویت تاریخی و فرهنگی ایرانیان

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی و با حضور شهین اوجاق علیزاده و آرزو آذری، اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن و جمعی از دانشجویان مراسم شاهنامه‌خوانی در سالن دفاع دانشکده علوم پایه و کشاورزی این دانشگاه برگزار شد.

عضو هیئت علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در این نشست اظهار کرد: در آیین گرامیداشت کتاب و کتابخوانی نام و یاد حکیم فرزانه توس و گنج شاهوار شاهنامه را گرامی می‌داریم.

اوجاق علیزاده افزود: شاهنامه، نخل بلند و سرو سایه‌افکن حماسه فرهنگی ملتی پایدار و هویتی استوار است که زبان شکرین فارسی و هویت ایرانی را از پس قرن‌ها از گزند در امان نگاه داشته است.

شاهنامه تجلی روح ملی ایران است/ رونمایی از کتابخانه‌ای عظیم از  هویت تاریخی و فرهنگی ایرانیان

وی خاطرنشان کرد: شاهنامه بی‌هیچ تردید تجلی روح ملی ایران است که می‌توان با تکیه بر تعالیم و آموزه‌های آن جامعه‌ای سالم، معتدل، خردپیشه و مهرورز را بنا نهاد.

عضو هیئت علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن افزود: شاهنامه کتابی منحصر به فرد در شاهکارهای حماسی جهان است، کتابخانه‌ای عظیم از آداب و رسوم نیاکان ما با هویت تاریخی و فرهنگی که با اصالتی اصیل و ریشه‌های سترگ و فخری بزرگ، تعالیم متعالی برای رسیدن به مقام یک انسان آرمانی در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را به همگان بیاموزد.

علیزاده توضیح داد: شاید فراتر از افتخار زبانی و فریاد شورآفرین بیانی، افتخار حقیقی زیستن با این آموزه‌های عالی و تعالیم متعالی باشد.

این عضو هیئت علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن مطرح کرد: با واکاوی نشانه‌ها در شبکه درهم تنیده گسترده لفظی و معنایی کلان ساختار معنایی شاهنامه، علاوه بر روساخت حماسی، اساطیری، پهلوانی و تاریخ چند معنای پرتکرار با بیشترین بسامد شعار افتخارآفرین مشحون از شعور اوست که سراسر توحید، یکتاپرستی، خردورزی، انسانیت، عدل و داد، اعتقاد به معاد و اندوختن توشه‌ای برای آخرت است.

وی افزود: ریشه درخت تنومند شاهنامه اسطوره، تنه‌اش حماسه، جان مایه‌اش هویت و تاریخ، شاخ و برگ و میوه آن توحید، دانایی، مردمی، اخلاق، عرفان، حکمت و درس زندگانی و خردنامه‌ای مشحون از معرفت برای نوع بشر است.

خبرگزاری آنا

دیدگاهتان را بنویسید