- اجتماعی

شبکه کتابخانه‌های عمومی ایران رتبه اول در منطقه خاورمیانه را دارد

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه شبکه کتابخانه‌های عمومی در ایران رتبه اول در خاورمیانه را به خود اختصاص داده است، گفت: بعد از ایران کشور ترکیه با یک هزار و ۲۰۰ کتابخانه عمومی رتبه دوم خاورمیانه را دارد.

مهدی رمضانی در نشستی که با حضور خبرنگاران در کتابخانه عمومی امیرکبیر کرج برگزار شد، افزود: شبکه کتابخانه های عمومی کشور دارای سه هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی، مشارکتی و خصوصی دارای مجوز است که توسط این نهاد مدیریت می شود.

وی اظهار داشت: ۲ هزار و ۷۰۰ کتابخانه از کل کتابخانه های زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور به صورت مستقیم توسط این نهاد مدیریت می شود و هزار کتابخانه نیز به صورت مشارکتی و خصوصی ولی زیر نظر نهاد اداره می شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه کتابخانه های عمومی بعد از مدارس، گسترده ترین شبکه عمومی در کشور است، گفت: ایران در قاره آسیا پس از کشورهایی همچون چین، هند و مالزی رتبه پنجم در تعداد کتابخانه های عمومی را به خود اختصاص داده است.

نسل جدید کتابخانه های عمومی ایجاد می شود

رمضانی با اشاره به اینکه حوز خدمات کتابخانه های عمومی در دنیا تغییر کرده است، افزود: در ایران نیز نسل جدید کتابخانه های عمومی در حال ایجاد است که با کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) در مشهد شروع شد و دیگر کتابخانه ها در حال باز طراحی به سمت نسل جدید است و در هر جا این فرصت به وجود آمده در کتابخانه های جدید با تعریف خدمات جدید این فضا را پیش می بریم.

وی ادامه داد: کتابخانه های مشارکتی و سیار به عنوان دو بال توسعه کتابخانه ها هستند زیرا خلاء کتابخانه های ثابت را پر می کنند و کتابخانه های سیار امکان توسعه مناسب و یکسان کتابخوانی را فراهم می کند.

۱۳ کتابخانه تخصصی کودک در کشور فعال است

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه با بیان اینکه ۱۳ کتابخانه تخصصی کودک در کشور فعال است، گفت: تمام کتابخانه ها دارای بخش کودک هستند که بعضی از این بخش ها وسعتی برابر با یک کتابخانه دارند.

رمضانی همچنین در خصوص کتابخانه های مدارس افزود: آمادگی داریم تا کتابخانه مدارس را به شبکه کتابخوانی وصل کنیم.

وی با یبان اینکه بچه ها تا پیش از ورود به مدرسه و سیستم آموزشی بیشتر کتابخوان هستند، اظهار داشت: زیرا امانت کتاب کودک جزو رده های اول امانت و همچنین پرفروش ترین ها است که نشان می دهد در سبد هزینه خانواده موضوع کتاب برای بچه ها قرار داده می شود که موضوع خوبی برای سیستم آموزشی ما نیست.

رمضانی در سفر یک روزه خود به استان البرز ضمن دیدار با کتابداران استان از تعدادی از کتابخانه های عمومی البرز نیز بازدید کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور همچنین در دیدار با استاندار البرز موضوع ساخت کتابخانه مرکزی و توجه به مساله کتابخوانی در سطح کلان استان و اتصال به حوزه آموزش و پرورش مطرح و بررسی شد.

همچنین تکمیل ۲ پروژه نیمه تمام کتابخانه های عمومی با موافقت استاندار انجام می شود.

دیدار با نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج از دیگر برنامه های سفر یک روزه رمضانی به استان البرز بود که در این دیدار موضوع توسعه سرانه کتابخانه ها در البرز علاوه بر کتابخانه مرکزی بررسی شد.

شهروند البرز

دیدگاهتان را بنویسید