- فیلم و سینما

شناخت جهانی عباس کیارستمی در آثار جشنواره بین‌المللی فیلم و عکس پنج

مهدی شادیزاده در خصوص بخش فیلم این جشنواره بیان کرد: «در این دوره از جشنواره بین المللی فیلم و عکس پنج، در بخش فیلم آثار درخشانی از سینماگران کشور ترکیه، فرانسه، رومانی، آمریکای جنوبی، اسپانیا و ایتالیا و…. به جشنواره بین المللی فیلم و عکس پنج ارسال شده‌اند. از آنجایی که این جشنواره در بخش بین المللی به جشنواره عباس کیارستمی شهرت زیادی دارد و با شناخت جهانی از این فیلمساز بزرگ، با آثار سینمای معناگرا و شاعرانه‌ای مخصوصا توسط فیلمسازان کشور ترکیه مواجه شده‌ایم و این برای ما بسیار ارزشمند است. در عین اینکه کمی بخش رقابتی فیلمسازان داخلی را سخت خواهد کرد. ما با فیلم‌هایی از بعضی از کشورها در این جشنواره روبرو هستیم که برای اولین حضور توسط تهیه کننده به این جشنواره ارسال و دیده خواهند شد. فیلم‌های ارسالی بخش بین‌المللی پروداکشن بسیار بزرگی نسبت به آثار داخلی دارند اما در  فیلم‌های داخل کشور هم با فیلم های معناگرا و شاعرانه‌ی خوبی مواجه هستیم که رقابت را سخت کرده است».

دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس پنج افزود: «جایزه درخت طلا به اثری تعلق می‌گیرد که از لحاظ آرای هیات داوران امتیاز ویژه‌ای گرفته است».

شادیزاده درباره جایزه عباس کیارستمی گفت: «جایزه دوربین طلا عباس کیارستمی یا جایزه نگاه نو که بسیار جایزه مهمی است و به جایزه هیات منتقدان معروف است؛ به فیلمی داده می‌شود که از لحاظ نوگرایی در روایت تصویری و ساختاری چالش برانگیز باشد و از نگاه نقد دیالکتیکی مورد بررسی واقع شود. در جمع بندی آرا؛ نظر لوسی لنوکس، از مهترین زنان سینماگر اسپانیا که تا کنون عضو هیات داوران فستیوال‌های مهمی چون کن و دیگر جشنواره‌های الف اروپایی بوده، بر اساس جمع بندی دیگر داوران اصلی بخش فیلم، جمع بندی می‌شود و جایزه به فیلم منتخب اهدا می‌شود».

شادیزاده در پایان افزود: «امیدواریم اعتماد فیلمسازان خوب جهان به این جشنواره در سال های آتی نیز ادامه داشته باشد و ما بتوانیم با حفظ کیفی بین‌المللی این جشنواره در اندازه جهانی و تا جای ممکن هم تراز شان فیلمساز بزرگ؛ عباس کیارستمی هم در بحث حضور هیات‌داوران و هم  تاثیر در بخش حضور فیلمسازان تراز اولی در این جشنواره داشته باشیم».

لوسی لنوکس (اسپانیا) رئیس هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم و عکس پنج است و راگیپ تارانس (ترکیه)، تسایو مره (کلمبیا)، علیرضا زرین دست (ایران)، خسرو معصومی (ایران)، الهه نوبخت ایران) و کامران شیردل (ایران) داوران این جشنواره هستند.

دبیرخانه جشنواره فیلم و عکس پنج؛ موسسه کاتی است.