- فیلم و سینما

شکایت از گای ریچی به جرم سرقت ادبی

به نقل از ورایتی، «گای ریچی»، فیلمساز، توسط «میکی دی هارا»، بازیگر و نویسنده، به دلیل سرقت ادبی از صحنه‌هایی از فیلمنامه اصلی خود در کارگردانی سابق «آقایان» (The Gentlemen)، شکایت کرده است.

این شکایت که ماه گذشته در دادگاه عالی لندن ثبت شد، می‌گوید که ریچی به دی هارا مأموریت داده است تا دنباله‌ای بر فیلم گانگستری «راکنرولا» (RocknRolla) در سال ۲۰۰۸ را بر اساس تجربیات زندگی شخصی دی هارا بنویسد. با این حال، در سال ۲۰۱۸، پس از این که دی هارا، فیلمنامه شخصیتی که یک تجارت ماری جوانا را اداره می‌کند، تحویل داد، ریچی به او گفت: «زمان فیلم گانگستری به پایان رسیده است» و این حرف به این معناست که پروژه دیگر در حال توسعه نیست.

دو سال بعد، ریچی فیلم «آقایان» را با بازی متیو مک کاناهی، چارلی هانام و میشل داکری منتشر کرد. مک کاناهی نقش یک گانگستر به نام میکی را بازی می‌کند که در تلاش است امپراتوری ماری جوانای خود را بفروشد. دی هارا ادعا می‌کند که این فیلم یک بازتولید قابل توجه از فیلمنامه اوست.

این دادخواست، همچنین اشاره می‌کند که «آقایان» از شخصیت‌های دی هارا، شخصیت‌پردازی و جنبه‌های منحصربه‌فرد داستان تقلید کرده، از جمله یک قهرمان که یک امپراتوری ماری جوانا را اداره می‌کند.

دی هارا ادعا می‌کند صحنه‌ای از فیلم ریچی – که در آن شخصیتی به نام کوچ، که گروهی از مبارزان به نام کودکان نوپا را رهبری می‌کند، با چند جوان در یک کافه درگیر می‌شود و سرکه را در چشمان آن‌ها می‌پاشد – مستقیم از فیلمنامه او تقلید شده است.

در آوریل ۲۰۲۰، دی هارا می‌گوید که از ریچی خواسته است تا قبل از اکران دیجیتالی فیلم، اعتبار نویسنده را به او بدهد، اما هم ریچی و هم یکی از همکارانش گفتند که این امکان‌پذیر نیست و در عوض، به او پیشنهاد دادند که اعتبار نویسندگی فیلم دیگری را به او بدهند. پروژه‌ای که او در آن شرکت نداشت.

با توجه به پرونده‌های قانونی، ریچی در پیامک به دی هارا نوشت: «احساس می‌کنم که ممکن است خیلی دیر شده باشد، میکی. سعی می‌کنم، اما کاری که می‌توانم انجام دهم این است که در آینده به توی اعتباری بدهم. بگذار ببینم چه کاری می‌توانم انجام دهم. حقیقتاً، تلاش کردیم که تو را نگه داریم.»

در دعوای قضایی، دی هارا می‌گوید که هیچ قصدی برای کسب اعتبار برای اثر اصلی که توسط او ساخته نشده است را ندارد و در عوض، به دنبال اعتبار برای اثر اصلی‌اش است که در «آقایان» بدون رضایت و پرداخت هزینه‌های او استفاده شده است. 

همچنین، نویسنده به دنبال بیش از ۲۵۰ هزار دلار، از جمله سهمی از سود فیلم است.

ریچی هنوز دفاعیات خود را از شکایت ارائه نکرده است و یکی از نمایندگان کارگردان هم، تا زمان انتشار این خبر پاسخی نداد.

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید