- طبیعت و گردشگری, هنر

7 نکته برای عکاسی از طبیعت پاییزی

پاییز مرز بین طبیعت زنده و شاداب با طبیعت مرده و خواب آلود است . یک مرز رنگی و در اوج درخشش که همین روز هاست به منظره ای پوشیده از برف سفید مبدل شود  .
طبیعت سبز در اوج شکوه خاموش می شود و با کلی رنگ های گرم و شاد خواب زمستانی را آغاز میکند.
فرصت چندانی برای ثبت این زیبایی ها در یک قاب عکاسی باقی نمانده .

تکنیک های زیر به شما کمک می کند شکوه و جلال تصاویر را هرچه تمام تر به تصویر بکشید و در فصل سرد و سفید زمستان ، عکس های گرمی از جلوه نمایی هنرمندانه طبیعت در کنار خود داشته باشید .

در زیبایی و بی نقصی این فصل زیبا شکی نیست اما گنجاندن بیشترین میزان از زیبایی پاییز در یک کادر عکاسی ، هنری است که باید یاد بگیرید .

بازار زرد و قرمز و نارنجی عکاسی پاییزی این روزها داغِ داغ است . کافیست سری به شبکه های اجتماعی بزنید تا متوجه شوید پاییز علاوه بر طبیعت ، به عکس ها نیز رسوخ کرده و برای عکاسان علاقمند به این تلفیق رنگی گرم ، شدیدا وسوسه کننده است .
پاییز از زیباترین تیره روشن های رنگی در طبیعت را دارد . اما اگر به دنبال ثبت غنی ترین و بهترین کادر از این زرد و نارنجی ها هستید ، نکات زیر را به کار بگیرید :

قدم اول : تکرار و تمرین

وقتی به یک منظره طبیعی رسیدید ، چشمانتان را به جای لنز عکاسی جایگزین کنید .
به تمام مناظر و اجزای ریز و درشت طبیعت نارنجی ، به چشم یک سوژه ناب نگاه کنید تا ابعاد پنهانش را کشف کنید .
از راه رفتن خسته نشوید . جلوتر بروید تا شاید منظره جذاب تری شکارتان شود. به ضرب المثل «هرچه سخت تر کار کنی، خوشبخت تر خواهی شد» اعتقاد داشته باشید و عزمتان را جزم کنید تا عکاس های جادویی از رنگ زرد و نارنجی داشته باشید

هرگز هول و حوش اولین منظره ی زیبا مستقر نشوید و به یک زاویه و جلوه نمایی طبیعت بسنده نکنید . قطعا هرچه جلوتر بروید ، زیبایی های منحصر بفردتری خواهید دید . سوژه هرچه بکر تر ، عکس هم ناب تر.

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 2 405 - قواعد ریز و درشت برای عکاسی حرفه ای از پاییز (1)

قدم دوم : به عکس هایتان کمی آب اضافه کنید :

 

فصل پاییز یک فصل پر آب و بارانی است ؛ پس درخواست کمی آب برای طراوت بخشی به عکس هایتان درخواست نابجایی نیست . رنگ های گرم زرد ، نارنجی و قرمز در ترکیب با طراوت و حس سرزندگی یک دریاچه ، نهر یا جوی آب معجزه می کند .
اگر حوضچه یا دریاچه ای در دسترس است از هنرنمایی انعکاس درختان در آب نیز غافل نباشید .
راستش را بخواهید ترکیب آب با طبیعت پاییزی چنان پر سوژه و عجیب و غریب است که هر چه در این مقاله مقاله توضیح دهیم و آب و تابش دهیم ، همه ابعاد شگفت انگیزش پوشش داده نمی شود .

اگر عکاسی پاییزی تان علاوه بر رنگ های گرم پاییز و آب کمی چاشنی آفتاب هم به همراه داشت ، استفاده از یک فیلتر پلاریزه برای افزایش اشباع رنگ ها انتخاب هوشمندانه ای است به شرطی که بازتاب ها را خراب نکنید .

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 Jiuzhaigou park China Parks Mountains Autumn Lake 532031 1920x1080 - قواعد ریز و درشت برای عکاسی حرفه ای از پاییز (1)

اگر به دنبال ایجاد تعادل بین منظره و بازتاب آن هستید، فیلترهای کاهنده نور ND تدریجی کاربردی و مفید خواهند بود . اگر سر رشته ای در قوانین فیزیکی داشته باشید می دانید که بازتاب ها در عکس همیشه تاریک تر ثبت می شوند. با این حال می توانید با افزایش نوردهی تصویر نهایی با کمک یک فیلتر در نیمه بالایی تصویر ، آن را متعادل نمایید .

آیا میدانستید رنگ های زنده و پر انرژی پاییز بازتاب های انتزاعی چشم نوازی ایجاد می کنند؟ شاخ و برگ روشن درختان پاییزی با زیباترین جلوه در آب منعکس می شوند، به خصوص آب هایی که جریان دارند و کمی رقصان هستند مثل رودخانه ها .

لنزهای زوم تله فوتو نیز برای بهبود این الگوهای رنگ برجسته توصیه می شوند

 

قدم سوم : از کثیف شدن نهراسید

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 1118 1 - قواعد ریز و درشت برای عکاسی حرفه ای از پاییز (1)

 

وقتی برای عکاسی منظره راهی سفر می شوید ، از هیچ چیز روی گردان نباشید . از کثیفی ، گرما ، سرما و خستگی فرار نکنید . گاهی روی زمین دراز بکشید و از زمین و زمان عکاسی کنید . از گلی شدن کفش ها و لباس هایتان معذب نشوید و اجازه دهید لباس هایتان کمی خیس و گلی شوند . پاییز همین است . فصل باران و هوای نیمچه سرد اش .
مطمئن باشید نتیجه این خاک و گل آلود شدنتان را خواهید دید . تمام تمرکزتان را روی معجزه رنگارنگ خدا در طبیعت باشد . به چشمتان بیاموزید که به جای دیدن ، سوژه یابی کند .
وقتی روی زمین دراز بکشید ، سایبان زیبای زرد و نارنجی حیرت انگیزی را خواهید دید که از هر زاویه جذاب های خاص خود را دارد. یک عکاس ریسک پذیر باشید تا تصاویری ثبت کنید که هر بار آن ها را دیدید ، انگشت بر دهان شوید

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 02834 canopy 1920x1080 57d9769e5f9b584c16a4c72b - قواعد ریز و درشت برای عکاسی حرفه ای از پاییز (1)

 

قدم چهارم : بدون ابر ممکن نیست

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 IMG11442078 - قواعد ریز و درشت برای عکاسی حرفه ای از پاییز (1)

 

زیبایی های این طبیعت یکی دو تا نیست ؛ درست همان لحظه که فکر میکنید تمام آپشن های چشم نواز را در عکس هایتان پوشش داده اید ، باز هم خواهید یافت که چند گزینه ی اساسی جا مانده است .
ابر ها در عکاسی مظلوم واقع شده اند . شاید به این دلیل که تنها راه دسترسی به آنها این است که به گردن مبارک زحمت دهید و سرتان را بالا بگیرید .
البته در این که آسمان آبی روشن خالی از ابر برای عکاسی کسل کننده است حرفی نیست ، کافیست چند تکه ابر به این اقیانوس آبی اضافه کنید تا ببینید همه چیز چقد متفاوت به نظر می آید . حالا همین فرمول در کنار یک منظره پاییزی با جریان لطیف آب تصور کنید تا بفهمید ابرها آنچنان که تصور می کنید پیش پا افتاده نیستند.

اگر کمی صبور و با اراده باشید ، ابرهای طلوع و غروب خورشید هم سوژه نابی خواهند بود به خصوص که در ابتدا و انتهای روز میانه خوبی با رنگ های قرمز و نارنجی و بنفش دارند و برای شما یک صحنه ی جالب از ست کردن ابر ها با منظره پاییزی را پدید می آورند .

 

 

قدم پنجم : از لنز تله خود استفاده کنید

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5bec2b0345272 - قواعد ریز و درشت برای عکاسی حرفه ای از پاییز (1)

اغلب عکاسان برای عکاسی از طبیعت به سراغ لنز های واید می روند . اما با توجه به نوع سوژه ، استفاده از لنز تله زوم نیز خالی از لطف نخواهد بود .

در ابتدا ، سوژه شما توسط این لنز بزرگنمایی می شود ؛ یعنی در کادر بزرگتر به نظر می آید – این ترفند شما را قادر می سازد تا بخش های جذاب یک صحنه را برجسته کنید یا منظره را با جزئیات ریزتر مانند برگ های پاییزی روشن یا بازتاب های انتزاعی در آب به تصویر بکشید

دو نکته وجود دارد که هر عکاسی باید هنگام استفاده از لنزهای تله زوم به آن توجه کند . اول این وزن این لنز ها بالاست بنابراین اگر قرار است آنها را با دست نگه دارید، مطمئن شوید که سرعت شاتر به اندازه کافی بالا است تا دچار تاری ناشی از لرزش نشوید – در حالت عادی سرعت شاتر نباید کمتر از ۱/۲۵۰ ثانیه باشد مگر اینکه لنز تان تثبیت کننده تصویر یا همان (IS) را داشته باشد، که در این صورت باید بتوانید آن را به راحتی روی سرعت ۱/۶۰ ثانیه برای یک زوم معمولی ۷۰-۲۰۰ میلیمتر یا ۷۰-۳۰۰ میلیمتر مدیریت کنید.

دوم، حواستان باشد عمق میدان با لنزهای تله فوتو کوتاه می شود یعنی هر چه فاصله کانونی طولانی تر و دیافراگم باز تر شود ، عمق میدان کاهش می یابد.

 

قدم ششم : عمق میدان را به حداکثر برسانید

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5bec2b035dac2 - قواعد ریز و درشت برای عکاسی حرفه ای از پاییز (1)

این مثال را در نظر بگیرید ، اگر یک لنز ۲۸ میلیمتری داشته باشید که روی دیافراگم f/16 تنظیم شده باشد و روی فاصله تقریبی ۱٫۴m فوکوس کند، عمق میدان از مقدار  ۰٫۷m تا مقدار نامعلومی بسط داده خواهد شد. البته در این میان حواستان به  کراپ فکتور نیز باشد .

اگر ترجیح می دهید در فوکوس همه چیز واضح و شارپ ثبت شود، باید حواستان به عمق میدان باشد . ساده ترین راه حل ، به کارگیری یک تکنیک مشهور  تحت عنوان فوکوس ابر کانونی (hyperfocal) می باشد .

در ابتدا ، صحنه را ترکیب بندی کرده و لنز خود را بر روی مقدار فوکوس بی نهایت تنظیم کنید. سپس، مقیاس عمق میدان را روی لنز تست کنید تا نزدیک ترین نقطه فوکوس شارپ را کشف کنید .

در نهایت، مجددا لنز را بر روی فاصله ابر کانونی فوکوس تنظیم کنید که در این صورت عمق میدان از نصف فاصله hyperfocal تا بی نهایت گسترش پیدا خواهد کرد.
برای بکارگیری این ترفند لنز شما باید مقیاس فاصله (distance scale) و مقیاس عمق میدان (depth of field scale) را پشتیبانی کند . اگر لنز شما مقیاس های قید شده را ندارند ، از جدول بالا راهنمایی بگیرید .

قدم هفتم : تا تنور داغ است نان را بچسبان

هرچند نور طلایی خورشید در عکس ها پایه گذار یک انقلاب هنری است اما از شگفتی های آب هوای طوفانی هم نمی توان غافل شد .

هرچند منظور از نگارش این پاراگراف فوت و فن کنار آمدن با آب و هوای آفتابی است اما تجربه عکاسی در هوای ابری و طوفانی را به خودتان محول میکنیم تا بگردید و زیبایی پاییز طوفانی را کشف کنید .
نور آفتاب باعث می شود همه سوژه ها رنگی و پر انرژی به نظر بیایند ،اصلا خورشید یکی از نماد های حیات است و طبیعی است که چنین حسی را القا کند . وقتی سطح نور متعادل باشد ، ثبت تصاویر کاملا نوردهی شده آسان و سطح الهامات هم بالاتر می رود .

پس اگر زمانتان آزاد است و خورشید را بالای سرتان میبینید و یک جفت پای سالم و یک دوربین عکاسی دارید وقت را از دست ندهید و به عکاسی بروید .

حواستان باشد که یک فیلتر پلاریزه همراه خود ببرید ، چون به واسطه آن می توانید به سوژه ها عمق ببخشید و تابش های زننده را حذف کرده و اشباع رنگی دلپذیری داشته باشید .

از سوژه هایی که عکس العمل هنرمندانه به تابش خورشید نشان می دهند غافل نشوید – منظورمان صحنه هایی است که با بازتاب های خوب جلوه نمایی می کنند  ، مثلا آب آرام و ساکن، مانند تک درخت پوشیده از شاخ و برگ پاییزی در مقابل اقیانوس آبی آسمان، و…

این راز عکاسی را بدانید که از مناظر بزرگ در عکاسی بپرهیزید . در نور آفتاب صحنه های ریز و مختصر نتایج جذابتری به همراه خواهند داشت .

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 fall leaves tree - قواعد ریز و درشت برای عکاسی حرفه ای از پاییز (1)

 

منبع:akasee.ir

دیدگاهتان را بنویسید