- فرهنگی

«فرعون» گردشگری مصر را نجات می‌دهد؟

مقام‌های مصر امیدوارند نمایشگاهی که از آثار تاریخی این کشور در پاریس برگزار شده بتواند علاقه‌ به مصر و شمار گردشگران فرانسوی که از این کشور بازدید می‌کنند را افزایش دهد.

به نقل از عرب‌نیوز، این روزها علاقه‌مندان به موزه در پاریس می‌توانند برای نخستین‌بار در ۵۰ سال اخیر تابوت‌دان حدودا سه‌هزار ساله «رامسس دوم»، ‌ فرعون مصر باستان را از نزدیک تماشا کنند.

انتظار می‌رود روزانه حدود ۱۰ هزار نفر از نمایشگاه «رامسس و طلای فراعنه» ‌ و ۱۸۱ اثر تاریخی آن بازدید کنند.  

وزارت گردشگری مصر اعلام کرد که انتظار دارد شمار فرانسوی‌هایی که از مصر بازدید می‌کنند تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

به گفته «محمد عثمان» ‌ ـ مدیر کمیته بازاریابی گردشگری فرهنگی مصر ـ در این نمایشگاه از واقعیت مجازی برای نمایش مکان‌های مصر استفاده شده است و این نمایشگاه فرصت طلایی برای معرفی مصر به اروپایی‌هاست. به گفته این مقام مسؤول، ‌ بیش از  ۱۴۰ هزار بلیت پیش از آغاز این نمایشگاه فروخته شده است.

«احمد الشیخ»، ـ مقام مسؤول یک شرکت بزرگ گردشگری در مصر ـ بر اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های مشابه در خارج از کشور تاکید کرد. او معتقد است چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند به ساخت پل‌های فرهنگی بین مصر و کشورهای میزبان به‌ویژه فرانسه کمک کند، چون مردم علاقه زیادی به تمدن مصر باستان دارند.

 

تابوت فرعون «رامسس دوم» ‌ که از جنس چوب سدر ساخته شده است، ‌ این فرعون را درحالی به تصویر کشیده که دو عصای سلطنتی در دست دارد. چشمان او باز است و لب‌هایش بسته است. روی تاج سر او یک «اورائوس» قرار دارد که مار مقدسی است که بیشتر در پادشاهان مصر دیده می‌شود.

باور برخی بر این است که حکاکی‌های روی این چوب و رنگ زرد کمرنگ روی تابوت شایسته‌ پادشاه نیست، ‌ چه برسد به فرمانروای یک تمدن قدرتمند، اما باستان‌شناسان معتقدند این تابوت زمانی به طلاکاری و سنگ و شیشه‌های قیمتی مزین بوده است.

«رامسس دوم» ‌ که با نام «رامسس کبیر» ‌ هم شناخته می‌شود بیش از ۶۰ سال در قرن سیزدهم پیش از میلاد حکومت کرد. در آن زمان، ‌او به موفقیت‌های مهم نظامی و ساخت بناهای یادبود دست پیدا کرد.

 نمایشگاه «رامسس و طلای فراعنه» ‌ تا هفدهم سپتامبر در پاریس دایر است.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید