- اجتماعی

مردم با سعه‌صدر قطع اینترنت را می‌پذیرند!

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، قطع اینترنت محدوده‌های برگزاری کنکور را یکی از راهکارهای جلوگیری از بروز تقلب دانست.

به نقل از ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل روز پنجشنبه، در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره برگزاری کنکور و قطع اینترنت به‌ منظور پیشگیری از تقلب توضیح داد: عقل یعنی پیشگیری؛ به نظر من بهترین راه پیشگیری است. باید شرایطی را ایجاد کنیم که امکان تخلف از بین برود.

وی یکی از راهکارهای جلوگیری از تقلب را قطع اینترنت محدوده و در شهر محل برگزاری آزمون عنوان کرد و گفت: راهکارهای پیشگیرانه دیگری هم وجود دارد که ما موظف هستیم آن‌ها را انجام دهیم. واقعیت این است که سرنوشت خیل عظیمی از داوطلبان ما به کنکور مرتبط است و طبیعی است که مردم با سعه‌صدر قطع اینترنت در محل حوزه‌های برگزاری کنکور را می‌پذیرند؛ زیرا این کار به نفع فرزندان خودشان است.

زلفی گل خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از تخلف راهکارهای متعددی وجود دارد که ما برای کنکور امسال، آن‌ها را پیش‌بینی کرده‌ایم؛ از جمله این راهکارها استفاده از تجهیزاتی است که شرکت‌های دانش‌بنیان برای نظارت و کنترل بیشتر در اختیار سازمان سنجش قرار داده‌اند. تمام تلاشمان را می‌کنیم که شرایط امنی را ایجاد کنیم تا داوطلبان در کمال آرامش و آسایش به رقابت علمی بپردازند.

وزیر علوم درخصوص ارتباط دانشگاه با صنعت نیز گفت: برای ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، ابتدا باید نظامی را بر اساس نیازها و مساله‌های کشور احصا کنیم. باید نیازها در معرض دید دانشمندان، پژوهشگران و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا قرار بگیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال گذشته، ما سامانه نظام ایده‌ها و نیازها را تأسیس کردیم و تاکنون بیش از هفت هزار نیاز در این سامانه ثبت و در معرض دید پژوهشگران و دانشمندان قرار گرفته است. پس از ثبت، در مرحله بعد، از پایان‌نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و رساله‌های دکترا و همچنین دانشمندانی که طرح‌هایشان را در راستای این نیازها تعریف می‌کنند، حمایت‌هایی صورت می‌گیرد. بستر این اقدام مهیا شده و سعی می‌کنیم در این اجلاس و اجلاس‌های بعدی، نظام سنجش و انگیزش را طراحی کنیم تا افرادی که در راستای نیازهای جامعه تحقیق می‌کنند، اعم از دانشجویان و استادان و پژوهشگران، بتوانند از امتیازاتی ویژه‌، هم مادی و هم معنوی، برخوردار شوند.

زلفی‌گل گفت: حل نیازهای صنعت توسط دانشگاه‌ها نیاز به قانون داشت. قانون طراحی شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را مصوب کرد و همچنین در بودجه قانون سال ۱۴۰۰ آورده شده است و در سال ۱۴۰۱ هم تکرار می‌شود. همه دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های خصوصی و دولتی موظف هستند نیازهای تحقیقاتی و مسائل پژوهشی خود را در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها ثبت کنند.

وزیر علوم افزود: خوشبختانه از طریق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و صندوق علوم، تحقیقات و فناوری که به تازگی تأسیس شده است، سازوکارهای قانونی و مادی پیش‌بینی شده است و امیدواریم در سال‌های آینده شاهد افزایش پژوهش‌ها و طرح‌های مرتبط با صنعت باشیم.

وی گفت: امروز در این اجلاس قوانین سنجشی و انگیزشی وزارت علوم از جمله آیین‌نامه ارتقا، ترفیع و پایه‌های تشویقی بررسی می‌شود.

زلفی‌گل از صدا و سیما خواست تا فرصتی در اختیار معاونت فناوری وزارت علوم قرار دهند تا سامانه نظام ایده‌ها و نیازها را که سرواژه آن «نان» است، ارائه کنند و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران با این سامانه‌ بیشتر آشنا شوند.

زلفی‌گل درخصوص برنامه دیگر وزارت علوم گفت: پذیرش دانشجویان استعداد درخشان به روش استادمحور برنامه دیگر وزارت است. استادی که در راستای نیازهای سامانه نظام ایده‌ها و نیازها، طرحی را ارائه دهد و براساس آن چند دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا را در نظر گرفته باشد، می‌تواند خودش از دانشجویان استعداد درخشان، بدون کنکور دانشجو پذیرش کند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید