- بناهای تاریخی, فرهنگی

مرمت و تکمیل زیرساخت‌های گردشگری غار کرفتو دیواندره

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، زیرساخت‌های گردشگری محوطه غار باستانی کرفتو در شهرستان دیواندره مرمت و تکمیل می‌شود.

منصور مهرزاد روز چهارشنبه همراه رئیس دیوان محاسبات استان کردستان در بازدید از غار باستانی کرفتو و قلعه زیویه، ضمن بررسی مسائل و مشکلات مربوط به این اثر ملی، اظهار کرد: غار کرفتو یکی از بزرگ‌ترین غارهای دست‌کن و از طولانی‌ترین غارهای ایران محسوب می‌شود که هرساله گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند.

وی افزود: برآوردهای اعتباری برای مرمت و محوطه‌سازی این اثر ملی از جمله تعمیرات تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، تعمیرات سرویس‌های بهداشتی و تصحیح مسیر دسترسی به این غار باستانی انجام شده است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان بیان کرد: با توجه به غنای ظرفیت‌های گردشگری در شهرستان دیواندره، ایجاد بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری این شهرستان در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: ثبت موقت پرونده این غار باستانی در دستور کار دفتر ثبت و حریم آثار، حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی قرار گرفته است و امیدواریم با ثبت جهانی این اثر ارزشمند شاهد اختصاص کمک‌های فنی و اعتباری یونسکو برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و گردشگری آن باشیم.

غار باستانی کرفتو۲۰ بهمن‌ماە ۱۳۱۸ با شمارە ۳۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به‌ثبت رسیدە است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید