- فرهنگی

موضوع مهم در داستان حماسی، مسئله شناخت حق و باطل است

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: موضوع مهم در داستان حماسی، مسئله شناخت حق و باطل است و قطعا بعد اخلاقی و این که چه کسی بر چه کسی می آشوبد، مهم است. هر شجاعت به معنی حماسه نیست.

«میلاد عرفان‌پور» مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری اختتامیه سومین جایزه ملی داستان حماسی در مشهد گفت: داستان حماسی در واقع گستره وسیع زمانی را شامل می شود که اگر تا بینهایت به قبل برگردیم و بینهایت به آینده زمان نگاه کنیم، در روزگار تداوم دارد.

وی افزود: هر جایی که انسانی جسورانه و شجاعانه مقابل قدرتی یا ظلمی ایستاده، شامل موضوع حماسه است. از سوی دیگر، هر اندازه دامنه ستیز با ابرقدرت ها ادامه پیدا کند، داستان حماسی وجود دارد.

عرفان پور تاکید کرد: موضوع مهم در داستان حماسی، مسئله شناخت حق و باطل است. اینگونه نباشد که از داستان حماسی صحبت کنیم و صرفا  شجاعت ماجرا را در نظر داشته باشیم. قطعا بعد اخلاقی و این که چه کسی بر چه کسی می آشوبد، مهم است. فکر نکنیم هر شجاعت به معنی حماسه است.

وی در ادامه گفت: حماسه آن جایی است که طرفدار حق، با شناخت کامل از موضع حق و باطل، علیه موضوع باطل و ظلم قیام کند. این شناخت اگر ایجاد شود، ما جای درستی ایستاده ایم. یعنی هنر حماسی در سیمای هنر انقلاب اسلامی و اسلام ناب، هنری است که اوج شجاعت جبهه حق برابر جبهه باطل را به تصویر می کشد. اگر این شناخت و تبیین درست صورت نگیرد، هنر حماسی مسیر اشتباهی را خواهد رفت.

شهرآرا

دیدگاهتان را بنویسید