- فرهنگی

نشست انجمن آثار و مفاخر استان یزد برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد،  نشست انجمن آثار و مفاخر استان یزد با حضور آیت الله محمدرضا ناصری یزدی امام جمعه یزد، مهران فاطمی استاندار یزد، احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و تعدادی از مسئولان فرهنگی استان برگزار شد

نخبه پروری و معرفی الگوها و مفاخر، دو گام اساسی در جامعه برای پیشرفت است
آیت الله محمدرضا ناصری بیان کرد: قرآن کریم نخبه های خود را به عنوان اسوه و الگو معرفی می کند به عنوان نمونه در 15 سوره، داستان حضرت موسی(ع) نقل شده و در هر داستان به یک بعد از زندگی و رسالت آن حضرت پرداخته شده است.
وی عنوان کرد: نحوه برخورد حضرت موسی(ع) با اتفاقات و وقایع مختلف، به عنوان یک الگو معرفی شده و این امر نشان از آن دارد که آن حضرت یک الگوی قرآنی برای مؤمنان است و می تواند آنها را به سمت تعالی حرکت دهد.
ناصری بیان کرد: یکی از اهداف معرفی مفاخر این باشد که آنها بتوانند در زمینه های مختلف برای مردم الگو باشند زیرا بهترین الگوهای جامعه نخبگان هستند.
امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه در جامعه امروز نیز باید در زمینه نخبه پروری اقدامات جدی و اثرگذار انجام شود، تصریح کرد: البته برای تحقق این امر لازم است که الگوی مناسبی به جامعه به ویژه قشر جوان و دانشجو و دانش آموز معرفی شود.
ناصری با تاکید بر اینکه باید یک بانک اطلاعاتی کامل و جامع از نخبگان در استان‌ها و کشور تشکیل شود، افزود: باید بانک اطلاعاتی کاملی وجود داشته باشد و افراد با تخصص های مختلف در آن معرفی شوند تا از ظرفیت آنها در زمینه های مختلف از جمله در حوزه مدیریتی استفاده شود.
وی ادامه داد: گروه ها و اصناف و رشته های مختلف باید نخبگان خود را شناسایی و معرفی کنند تا همه بتوانند از آنها به عنوان یک الگو و یک ظرفیت مناسب استفاده کنند.
ناصری عنوان کرد: اگر در هر استانی این اقدام انجام شود و دستگاه های مختلف از جمله دانشگاه ها، اداره ارشاد، بنیاد نخبگان و … پای کار بیایند و این بانک اطلاعاتی را تدوین کنند، می توان به راحتی افراد شاخص در زمینه های مختلف را معرفی کرد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد تاکید کرد: در استان یزد می توان با دسته بندی کردن چهره های شاخص و معرفی آنها در رده های استانی، ملی و بین المللی با سرعت بیشتری به این بانک اطلاعاتی دست یافت.

بانک اطلاعات آثار و مفاخر استان یزد تشکیل شود

مهران فاطمی استاندار یزد با بیان اینکه اصل تجلیل، تکریم و معرفی مفاخر کار ارزشمند فرهنگی و الگوساز و هویت ساز است، بیان کرد: کار در این حوزه دشوار است و اگر بدون مبنا به معرفی مفاخر بپردازیم، ممکن است جامعه پذیرش آن را نداشته باشد بنابراین انتخاب مفاخر باید مبنای علمی مستحکم داشته باشد.
مهران فاطمی عنوان کرد: در استان یزد چهره های شاخص و برجسته از گذشته های دور تاکنون وجود داشته که برخی از آنها نامدار و برخی از آنها گمنام هستند.

فاطمی ادامه داد: به نظر می رسد باید کار برنامه ریزی شده، علمی و کاملی در زمینه معرفی چهره شاخص استان یزد انجام شود و تمامی ابعاد در این معرفی مدنظر قرار گیرد.

رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اجرایی شدن این انجمن در کشور و استان ها است
احسان عابدی در این نشست گفت: این نشست پس از چند سال وقفه برگزار شد که امیدواریم بتوانیم به خوبی در جهت معرفی مفاخر استانی گام برداریم.
وی افزود: این انجمن ذیل نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که شعب استانی نیز برای ان تشکیل شده است و از سال 73 تاکنون نیز برگزار می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بیان کرد: رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اجرایی شدن این انجمن در کشور و استان ها است و تاکید وزیر نیز بر توجه به مفاخر است تا جایی که شخصا نیز در این مراسم ها حضور پیدا می کند.
عابدی ادامه داد: معرفی چهره ها و مفاخر امری اساسی است زیرا می تواند الگوهای مناسب و مورد قبول را به جامعه معرفی کند و ظرفیت های ااستانی را نیز به کشور معرفی کند.
وی گفت: در این نشست به بررسی مفاخر استان پرداخته می شود و در نهایت نیز بر اساس تصمیم جمعی برنامه های گرامیداشت نیز برای آنها گرفته می شود.
در پایان این نشست نیز مقرر شد بانک اطلاعات مفاخر استان در بخش های مختلف استان تهیه شده و در راستای برگزاری مراسم های بزرگداشت تصمیم گیری شود.

 
 
 
 

دیدگاهتان را بنویسید