- فرهنگی, هنر

نقاشی پشت شیشه قدمت ۶۰۰ ساله دارد

رییس افتخاری جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر گفت: هنر نقاشی پشت‌شیشه قدمتی ۶۰۰ ساله دارد. امیدوارم جوانان و نسل جدید هنرمندان کشور از این هنر حفاظت کنند و نگذارند فراموش شود.

مرتضی آقا قاسمی در بازدید از آثار نمایشگاه و غرس نهال در محوطه موزه ملی ایران، اظهار داشت: فعالیت حرفه‌ای من در حوزه نقاشی پشت شیشه است. هنر نقاشی پشت شیشه، قدمت و پیشینه ۵۰۰ تا ۶۰۰ ساله دارد.

هنرمند پیشکسوت نقاشی پشت شیشه افزود: تابلوهایی از هنر نقاشی پشت شیشه با کشتی از ایتالیا به ایران آمده است. اولین ایرانی که در زمینه این هنر کار کرد، میرزا باقر کاشی‌کار بود. نزدیک دو هزار نقاشی پشت شیشه در ایران از شیراز، تبریز و رشت داریم.

نقاشی پشت شیشه قدمت ۶۰۰ ساله دارد
مرتضی آقاقاسمی هنرمند پیشکسوت نقاشی پشت‌شیشه

جوانان نگذارند هنر نقاشی پشت شیشه فراموش شود

آقا قاسمی ادامه داد: دوست دارم این هنر همواره زنده و پویا باشد. هنر عشق من است و من در نقاشی پشت شیشه خیال‌نگاری می‌کنم و هیچ‌گاه در این حوزه هنری کپی‌کاری نکرده‌ام. تابلوهای مربوط به داستان یوسف و زلیخا، گیسو و گودرز و حضرت سلیمان وهدهد را خیال‌نگاری کرده و از آنها نقاشی پشت شیشه کشیده‌ام که اروپایی‌ها به تابلوهای من توجه می‌کنند.

این هنرمند گفت: امروز به جشنواره آمدم تا به جوانان بگویم این هنر را دنبال کنند. هنر نقاشی پشت شیشه سال ۱۳۴۸به ایران آمد، اما قدمت و پیشینه آن ۶۰۰ ساله است.

وی بیان کرد: آهو همواره در تابلوهای فرشچیان بوده و من هم همواره خورشید را در آثارم به تصویر کشیده‌ام، زیرا خورشید مظهر زندگی است. آرزو دارم که جوانان این میراث را زنده نگه دارند و نگذارند فراموش شود.

نقاشی پشت شیشه قدمت ۶۰۰ ساله دارد

هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر با عنوان سرو سیمین ۷ با دبیری سیدمرتضی عمادی از ۲۶ بهمن تا ۴ اسفند در محل موزه ملی ایران برگزار شد. ۶ دوره از این جشنواره به صورت ملی برگزار شده و امسال برای اولین بار به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

در حاشیه این رویداد هنری، ۱۳ کارگاه آموزشی با حضور مدرسان ایرانی و خارجی در دو بخش ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود و هر روز یکی از هنرمندان پیشکسوت این حوزه به عنوان رئیس افتخاری ضمن بازدید از آثار نمایشگاه یک اصله نهال سرو در محوطه موزه ملی ایران غرس می‌کند.

در روز اختتامیه ٧ سرو سیمین به برگزیدگان اعطا می‌شود. بر اساس انتخاب هیات داوران چهار سرو سیمین به آثار ملی و داخلی و سه سرو سیمین هم به آثار هنرمندان خارجی اعطا خواهد شد. همچنین در بخش ویژه جشنواره نیز ٢ جایزه به آثار بخش میراث ناملموس یک سرو سیمین به رویش دوباره (تداوم هنر در نسل‌های خانواده) و همچنین ترنج سیمین به یک بانوی برگزیده حوزه صنایع‌دستی اعطا می‌شود.

اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی فجر عصر امروز چهارم اسفند ۱۴۰۱ – با معرفی برگزیدگان و اهدای سرو سیمین ۷ به ۱۰ نفر از هنرمندان ملی و بین المللی در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید