- فرهنگی, هنر

نمایشگاهی برای تقویت دوستی ایران و هند

نمایشگاه «آفرین هند در شعر فارسی» با هدف تقویت روابط دوستی ایران و هند در کاخ سعدآباد برقرار است.

نمایشگاه خوشنویسی «آفرین هند در شعر فارسی» با نمایش ۳۴ اثر در شاخه‌های مختلف خوشنویسی در نگارخانه میرعماد کاخ سعدآباد برپا شده است. 

احسان شکراللهی خوشنویس و شاعر که گردآوری آثار این نمایشگاه را بر عهده داشته، طی ایراد سخنانی اظهار داشت: هدف این بود که سالگرد یکی از جشن‌های ملی هند را در قالب میراث مشترک دو کشور که همان زبان فارسی و خطوط ایرانی و هندی است، گرامی بداریم.

وی افزود: خط از ایران به هند منتقل شد و بسیاری از کتیبه‌های بنا‌ها و اشیا در موزه‌های هند به این خط آراسته است. 

شکراللهی درباره انتخاب اشعار برای نمایشگاه آفرین هند در شعر فارسی گفت: شاعران بسیاری از زمان فردوسی تا حکیم نظامی، حافظ و صائب تبریزی، در تحسین هند شعر سروده اند. سروده‌های هفده شاعر از قرن‌های مختلف انتخاب و توسط ۳۴ خوشنویس نگارش شد.

رودرا گائوراو شرست سفیر هند در ایران بعد از بازدید از نمایشگاه آفرین هند گفت: شاعرانی مثل نظامی درباره هند اشعاری سروده اند که می‌تواند به نماد دو کشور هم تبدیل شود. این نمایشگاه یک نماد از سنتی که از سال‌ها پیش بین ایران و هند برقرار بوده را در دل دارد. خوشنویسی و شعر میراث مشترک هند و ایران است که اگر بتوانیم به حفظ و رشد آن کمک کنیم، این میراث در میان نسل معاصر هند هم حفظ خواهد شد. 

در ادامه ایرج نوذری بازیگری که بیش از پنجاه سال از عمرش را در کشور هند گذرانده، درباره این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه‌ها کمک می‌کند تا فرهنگ و ادب دو کشور گسترش یابد. هر دو کشور می‌توانند تبادلات بسیاری با هم داشته باشند، اما بشرطی که اصولی کار کنیم. قطعا سینما و موسیقی هم می‌توانند در حفظ این میراث موثر واقع شوند.

گفتنی است نمایشگاه آفرین هند در شعر فارسی تا پایان شهریور در نگارخانه میرعماد میزبان علاقه مندان است.