- فرهنگی

هر آنچه باید از باغ موزه نگارستان بدانید

باغ موزه نگارستان در سال ۱۲۲۲ هجری شمسی (۱۸۳۶ میلادی) به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. این باغ در ابتدا به عنوان اقامتگاه تابستانی شاهان قاجار و محلی برای برگزاری مراسم‌ها و جشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، به‌همین جهت به ساختمان‌ها و تزئینات آن می‌افزود.

یکی از باغ موزه‌های تاریخی و زیبا در تهران «باغ موزه نگارستان» است که به دلیل داشتن معماری زیبا، فضای آرام و دلنشین و مجموعه‌های هنری ارزشمند، جایگاه ویژه‌ای در میان مراکز فرهنگی و تاریخی شهر دارد. این باغ موزه که در دوران قاجار ساخته شده است و بنا‌های تاریخی، تالار‌های باشکوه، باغ با فضای سرسبز و درختان کهن سربه‌فلک‌کشیده، کتابخانه، معماری باغ و دیدنی‌ها و آثار ارزشمند دیگری که در آن قرار دارد، همگی اقامتگاه تابستانی فتحعلی شاه را به یکی از تفرجگاه‌ها و جا‌های گردشگری پایتخت تبدیل کرده است. اکنون این باغ موزه را به یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران تبدیل کرده است. 

باغ موزه نگارستان در سال ۱۲۲۲ هجری شمسی (۱۸۳۶ میلادی) به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. این باغ در ابتدا به عنوان اقامتگاه تابستانی شاهان قاجار و محلی برای برگزاری مراسم‌ها و جشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، به‌همین جهت به ساختمان‌ها و تزئینات آن می‌افزود. فتحعلیشاه، وقتی عازم سفر می‌شد، ابتدا به این باغ عزیمت می‌کرد و بعد از تعیین ساعت سعد برای روز حرکت، سفر خود را آغاز می‌نمود. در آن روز، روحانیان، شاهزادگان و رجال به این باغ می‌آمدند، برای سلامت شاه دعا می‌کردند و احیاناً هدایایی تقدیم می‌نمودند. در سال ۱۲۸۴ قمری که ناصرالدین‌شاه بر گستره شهر تهران افزود، این بنا در داخل حصار جدید قرار گرفت و پس از بنای کاخ‌های صاحب‌قرانیه و سلطنت‌آباد، این باغ در اختیار نهاد‌های حکومتی قرار گرفت.

ر ۱۳۰۴ ه‍. ق این باغ به مدت یک سال به وزارت عدلیه اختصاص داده‌شد. در زمان مظفرالدین‌شاه، پس از سفر به فرنگ و بازدید از مدرسه فلاحت امپراتوری در مسکو، اولین مدرسه فلاحت ایران با استخدام یک بلژیکی در این باغ دایر شد. کمی بعد در بنا‌های جنوبی باغ، مدرسه مستظرفه به ریاست کمال‌الملک تأسیس شد. در ۱۳۱۵ ه‍. خ، کتاب‌خانه دانشسرای عالی ساخته شد که معاونت آن را پروین اعتصامی به‌عهده داشت. در ۱۳۳۵، مؤسسۀ لغت‌نامه دهخدا، کلاس‌های زبان‌های خارجی، جغرافیا و کلاس‌های عمومی دانشکده ادبیات دایر شد. در ۱۳۳۷ نیز مؤسسۀ تحقیقات اجتماعی در این مکان آغاز به کار کرد.

هر آنچه باید از باغ موزه نگارستان بدانید

از ۱۳۴۱ تا ۱۳۷۰ ه‍. ش دانشکده علوم اجتماعی در این محل دایر بود و پس از انتقال آن، زمانی که در ۱۳۷۱ قصد واگذاری و تخریب آن را داشتند، روح‌الامینی مقاله‌ای با عنوان حسب حال در روزنامه اطلاعات نوشت و به واگذاری و تخریب آن اعتراض کرد. این محل نزدیک به دو سال متروکه بود، تا این که در آبان ۱۳۷۴ حسن حبیبی، معاون اول رئیس‌جمهور وقت، از این مکان دیدن و یکی از کارشناسان میراث فرهنگی به نام مهندس دانشور را برای تهیه نقشه و بازسازی باغ معرفی کرد. او نیز با هماهنگی دانشگاه، نقشه اولیه را به دست آورد و تغییرات انجام شده را اصلاح کرد و پس از گذشت زمان و با تغییرات دوره‌های مختلف، این باغ به دانشگاه تهران واگذار شد و در سال‌های اخیر به عنوان باغ موزه نگارستان بازسازی و به روی عموم بازگشایی شد.

اقتصاد24