- فیلم و سینما

هیث لجر، ستاره‌ای که اسکار خود را ندید

۱۲ سال از مرگ «هیث لِجِر» پدیده و نابغه هنرپیشگی دنیا می‌گذرد. هنرپیشه‌ای که اگر زود از دست نمی‌رفت می‌توانست همچون «مارلون براندو» جنبشی عظیم در بازیگری ایجاد کند و سطح این هنر را به تنهایی به مراتبی بسیار بالاتر ببرد.

هیث کلیف اندرو لِجِر (Heathcliff Andrew Ledger) معروف به هیث لِجِر ۴ آوریل،  ۱۹۷۹ در استرالیا به دنیا آمد. این هنرپیشه برنده اسکار شد. او پس از بازی در نقش‌های تلویزیونی در دهه ۹۰، در هالیوود شروع به کار کرد و فیلم‌های او، هم از لحاظ تجاری و هم از دید منتقدان، با موفقیت روبه‌رو بودند.

لجر در دوران بچگی به بازی شطرنج علاقه بسیار داشت و در ۱۰ سالگی برنده مسابقات قهرمانی شطرنج غرب استرالیا شد. نام هیث و خواهرش کیت، از روی نام شخصیت‌های اصلی کتاب «بلندی‌های بادگیر» (هیث کلیف و کاترین) اثر «امیلی برونته» برداشت شده‌است.

او از همان اوان به هنرپیشگی علاقه داشت و با ورود به این عرصه به سرعت پیشرفت کرد.  فیلم تلویزیونی «خانه و دوری» که یکی از موفق‌ترین نمایش‌های تلویزیونی استرالیایی بود و فیلم «سنگ سیاه» ایفای نقش کرد و توانست چهره بازیگری خود را به طور رسمی به نمایش بگذارد. سپس در آخرین سال دهه نود، با بازی در فیلم کمدی «۱۰ دلیلی که من از تو متنفرم»  و همچنین فیلم استرالیایی «دو دست» به کارگردانی «جرجول جردن»، مورد استقبال فراوان قرار گرفت و به ستاره تبدیل شد.

از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ لجر به علت بازی در نقش گبریل مارتین فرزند ارشد بنجامین مارتی با بازی «مل گیبسون» در فیلم «میهن‌پرست» و بازی نقش سونی گروتسکی پسر هانک گروتسکی با بازی «باب ثورنتن» در فیلم «توپ هیولا» و بازی‌های برجسته اش در فیلم های The Order، «چهار پر»، «سرگذشت یک شوالیه»، «ند کلی»، «جاکومو کازانووا»، «برادران گریم» و «اربابان داگتاون» به ستاره‌ای مشهور تبدیل شد. در سال ۲۰۰۵ لجر برای بازی در فیلم «کوهستان بروکبِک» جایزه بهترین بازیگر مرد را از انجمن منتقدین نیویورک و انجمن منتقدین سانفرانسیسکو دریافت کرد. همچنین بخاطر بازی در همین فیلم نامزد «گلدن گلوب» و «اسکار» شد.  

پیتر تراورز در مورد بازی هیث لجر در این فیلم چنین اظهار کرد: ایفای نقش خیره کننده لجر معجزه‌ای در بازیگری است. او به خوبی مارلون براندو و شان پَن بازی می‌کند.

سال ۲۰۰۸، لجر نقش هیولای معروف داستان‌های کمیک، «جوکر» در فیلم شوالیه تاریکی (دنباله‌ای بر فیلم بت‌من شروع می‌کند) را بازی کرد. در این فیلم او در مقابل کریستین بیل، هم‌بازی‌اش در فیلم «من آن‌جا نیستم» نقش‌آفرینی کرد. او قرار بود در فیلم تصورات دکتر پارناسوس در نقش تونی در مقابل تام ویتس و کریستوفر پلامر بازی کند. این فیلم در زمان مرگ لجر در مرحله پیش‌تولید بود.

نقش جوکر در فیلم «شوالیه تاریکی» نظر بسیاری از منتقدین را جلب کرد که باعث بردن جایزه «بهترین بازیگر مرد مکمل» در اسکار، گلدن گلوب و بفتای همان سال شد، اما متأسفانه این جوائز بعد از مرگ او اهدا گردید. حتی گفته میشد که در صورت اینکه او زنده بود بازگشتی جزئی در همان نقش را در شوالیه تاریکی برمیخیزد که سومین و آخرین فیلم از سه گانه بتمن است بازی می کرد که با مرگ او از فیلمنامه حذف شد.

 

منبع:جی پلاس

دیدگاهتان را بنویسید