- اجتماعی

چارلز سوم در کلیسای وست‌مینستر تاجگذاری کرد

چارلز سوم روز یکشنبه در بزرگترین مراسم در طول هفت دهه در ادامه یک سنت ۱۰۰۰ ساله در کلیسای وست‌مینیستر تاجگذاری کرد.

به نقل از رویترز در حضور حدود ۱۰۰ نفر از رهبران جهان و میلیون‌ها نفر از تماشاگران تلویزیون، اسقف کانتربری، رهبر معنوی کلیسای انگلیکن به آهستگی تاج ۳۶۰ ساله سنت ادوارد را بر سر چارلز که بر روی یک تختی به قدمت قرن چهاردهم نشسته بود، گذاشت.

سابقه این رویداد تاریخی را می‌توان تا تاجگذاری ویلیام فاتح در سال ۱۰۶۶ میلادی دنبال کرد.

کامیلیای ۷۵ ساله همسر دوم چارلز نیز در این مراسم دوساعته به عنوان ملکه تاجگذاری کرد و در مراسم امسال تلاش شده بود که وجهه‌ای پیشرو به آن داده شود، به این ترتیب حضار در مراسم بیانگر مردم اکنون متنوع‌تر بریتانیا باشند (۲۰ درصد از حاضران از قومیت‌ها بودند) و رهبران همه مذاهب موجود در این کشور دعوت شده بودند.

حامیان و مخالفان تاجگذاری

حامیان خاندان سلطنتی در بریتانیا بر نقش آنها به عنوان یک جاذبه بین‌المللی و وسیله دیپلماتیک و حفظ وجهه این کشور در صحنه جهانی تاکید می‌کنند، آن هم در زمانی که این کشور پس از خروج از اتحادیه اروپا دوره حساسی را می‌گذراند و می‌خواهد جایگاهش را در نظم جدید جهانی حفظ کند.

اما انجام تاجگذاری در میانه تورم شدید و  افزایش هزینه‌های زندگی در بریتانیا و تردید عمومی به خصوص در میان جوانان درباره نقش و ارتباط سلطنت به زمانه فعلی انجام می‌شود.

مراسم روز شنبه نسبت به مراسم تاجگذاری  ملکه الیزابت در سال ۱۹۵۳ در مقیاس کوچکتری انجام شد، اما  این مراسم هنوز پرزرق و برق بود و مجموعه‌ای از وسائل تاریخی از رداهای زربفت و شمشیرهای جواهرنشان تا یک کوپال یا گرز سلطنتی دارای بزرگترین الماس بیرنگ تراش‌خورده جهان در آن به کار رفته بود.

چارلز در سپتامبر گذشته به طور خودکار پس از مرگ مادرش جانشین او شد و انجام تاجگذاری ضروری نبود، اما این مراسم به عنوان وسیله‌ای برای مشروعیت دادن عمومی به پادشاه شمرده می‌شود.

پادشاه چارلز و ملکه کامیلا پس از تاجگذاری در کلیسای وست‌مینستر به سوی کاخ باکینگهام حرکت کردند.

هزاران سرباز در یونیفرم‌های ارغوانی و کلاه‌های خز سیاه در دو طرف مسیر صف کشیده بودند و ده‌ها هزار نفر از مردم هم در خیابان‌ها حضور داشتند. با این حال همه افراد چارلز را تشویق نمی‌کردند، صدها نفر از جمهوریخواهان در میان مردم بودند که چارلز را هو می‌کردند و پلاکاردهای «پادشاه من نیست» را تکان می‌دادند.

بیش از ۱۱۰۰۰ پلیس برای جلوگیری از هر اقدامی برای به هم زدن مراسم بسیج شده بودند و گروه کارزار جمهوریخواهان اعلام کرد گراهام اسمیت، رهبرش به همراه پنج نفر از معترضان بازداشت شده است.

ترکیبی از قدیم و جدید در مراسم تاجگذاری

سیاستمداران و نمایندگان از کشورهای مشترک‌المنافع  به همراه کارکنان خیریه‌ها و چهره‌های مشهور از جمله بازیگرانی مانند اما تامپسون، مگی اسمیت، جودی دنچ در مراسم تاجگذاری در کلیسا حضور داشتند.

ترتیب‌دهندگان مراسم گفتند که اغلب مراسم شامل اجزایی می‌شد که از زمان اسلاف دور چارلز تا شاه ادگار در ۹۷۳ میلادی به کار برده می‌شدند. سرود تاجگذاری ساخته هندل در مراسم نواخته شد که در هر مراسم تاجگذاری از سال ۱۷۲۷ به بعد نواخته شده است.

اما اجزایی جدیدتری همه به مراسم افزوده شده بودند، از جمله سرودی ساخته آندرو لوید وبر، موسیقی‌دان مشهور انگلیسی معاصر  و نیز یک همسرایی گاسپل.

 

چارلز در با قیافه‌ای جدی سوگند خورد که عادلانه حکومت کند و کلیسای انگلستان را – که او رئیس تشریفاتی آن است- پایدار نگهدارد- سپس در مقدس‌ترین لحظه مراسم جاستین ولبی، اسقف کانتربری تدهین یا مسح (چرب کردن با روغن متبرک‌شده در بیت‌المقدس) دست‌ها، سر و سینه او انجام داد.

ولبی پس از دادن حمایل نمادین پادشاهی به چارلز تاج سنت‌ادوارد را بر سر او نهاد و حضار فریاد «خداوند پادشاه را نگهدارد» سر دادند.

چارلز و کامیلا پس از تاجکذاری با ارابه طلایی دولتی که در زمان جرج سوم، آخرین پادشاه انگلیس در زمانی که آمریکا همچنان مستعمره این کشور بود، ساخته شده است، در مسیری حدود ۲ کیلومتری به سوی کاخ باکینگهام حرکت کردند، در حالیکه پرسنل نظامی از ۳۹ کشور مشترک‌المنافع در آن صف کشیده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید