- فرهنگی

کتاب زندگی اسطوره مذهبی جنوب در بوشهر رونمایی شد

کتاب «حسین تشنه لب» اثر سید قاسم یاحسینی که روایت زندگی‌ شادروان جهانبخش کُردی‌زاده، ذاکر سیدالشهدا (ع) و اسطوره مذهبی و نوحه‌خوانی جنوب به شمار می‌رود در بوشهر رونمایی شد.

 استاد ادبیات دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر روز چهارشنبه در آیین رونمایی از کتاب «حسین تشنه لب» در بوشهر اظهار کرد: این اثر نگاهی به تولد، ظهور و کارنامه جهانبخش کُردی‌زاده نوحه‌خوان و ذاکر مجالس حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) دارد که به عشق اهل‌بیت و عترت نبی مکرم اسلام (ص)، به بسیاری از جذابیت‌های زمانه در بیش از ۵۰ سال پیش قاطعانه «نه» گفته است.

وی افزود: نویسنده این کتاب با استفاده گسترده از تاریخ شفاهی، اسناد و مدارک مکتوب، روند حیات فردی، کارنامه فرهنگی و مرگ تراژیک شادروان جهانبخش کُردی‌زاده به طور شفاف و دقیق زندگی جهانبخش کُردی‌زاده، ذاکر سیدالشهدا (ع) و اسطوره مذهبی و نوحه‌خوانی جنوب را بازآفرینی شده است.

سید محمدتقی هاشمی‌فرد تصریح کرد: این کتاب در ۳۶۳ صفحه وارد بازار کتاب شده است.

جهانبخش کردی زاده در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی در محله باغ ملای بوشهر متولد شد. در نزد ساکنان محله باغ ملا تعلیم و تربیت را فرا گرفت. از همان اوایل کودکی با پدر به مسجد می‌رفت و همین عامل بر عشق او به خاندان عصمت و طهارت افزود.

مرحوم ناخداعباس دریانورد، سیدعلی مهیمنیان، غلامرضا اصلاح پذیر و محمدشریفیان از استادان جهانبخش کردی‌زاده بوده‌اند.

مرحوم مهیمنیان که علاوه بر نوحه‌خوانی، آهنگسازی و نوحه‌سرایی هم می‌کرد منبع انتقال تجربیات ارزشمندی برای مرحوم کردی‌زاده بود. وی پس از پی بردن به علاقه وافر و استعداد ذاتی جهانبخش کردی‌زاده به نوحه خوانی، به تعلیم او همت گماشت و در سن ۱۵ سالگی او را به عنوان نوحه‌خوان محله تنگک بوشهر معرفی کرد.

علاقه فراوان، استعداد ذاتی، حنجره طلایی و مهارت فوق العاده او در نوحه خوانی بسیار زود نامش را نقل همه محافل و مجالس کرد؛ به گونه‌ای که از او برای نوحه خوانی در مسجد دهدشتی از بزرگترین مساجد بوشهر دعوت شد. طولی نکشید که آوازه این اعجوبه عالم مداحی همه جنوب ایران را فرا گرفت. آن چنانکه بسیاری از خوزستان و فارس برای شنیدن صدایش به بوشهر می‌آمدند.

از نکات برجسته نوحه خوانی مرحوم کردی زاده صدای زیبا و روان، حجم صدا، زنگ حزین، نوای گیرا، اوج و فرودها و تحریرهای بی نقص در نوحه و واحد است. نوع حنجره او به اعتقاد بسیاری از اهل فن از معدود حنجره‌هایی بود که دنیای موسیقی تا کنون به خود دیده است. اجراهای متعدد در محلات بوشهر هرگز تغییری در تن صدای او به وجود نمی‌آورد. صدای گیرای او از مهم‌ترین عواملی بود که ضعف وسایل ارتباط جمعی آن روز را جبران می‌کرد.

وی در شروه خوانی، چاووش خوانی، جنگ نامه خوانی و صبحدم خوانی نیز بسیار ماهر بود. فروتنی از ویژگی‌های او بود. هنوز طنین صدای این پیرغلام اباعبدالله الحسین(ع) از حسینیه‌ها و مساجد محلات جفره، دهدشتی، بهبهانی و صلح‌آباد بوشهر به گوش می‌رسد.

صدای جهانبخش کردی زاده به عنوان صدای ماندگار با تلاش کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر در فهرست آثار معنوی و ناملموس ملی کشور به ثبت رسیده است.

کردی‌زاده سرانجام پس از عمری عشق و ارادت به خاندان پیامبر(ص) در سال ۱۳۵۶ در حرم مطهر رضوی در رثای سالار شهیدان نوحه‌سرایی کرد و در راه بازگشت به بوشهر بر اثر عارضه قلبی در شیراز دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی باشکوه که بسیاری از مردم بوشهر و استان‌های مجاور در آن شرکت داشتند در جوار امامزاده محمد باقر در بوشهر به خاک سپرده شد.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید