- فرهنگی

کتاب «طوفان بمبئی» به کتاب‌فروشی رسید

کتاب «طوفان بمبئی» مجموعه‌ای از هفت سفرنامه مجتبی رحماندوست است، منتشر و راهی بازار کتاب شد.

این کتاب مجموعه‌ای از سفرنامه‌های مجتبی رحماندوست است. کتاب در هفت فصل با عناوین طوفان بمبئی، تعبد سید حسن به رهبری، پیاده‌روی اربعین، پرواز چهارده و نیم ساعته، ۵۵۵۵ کیلومتر راه زمینی، ترکیه وام‌دار اسرائیل و آواز دهل تدوین شده است.
نویسنده در مقدمه اشاره کرده است که این سفرنامه‌ها گزارش دقیق علمی یا حتی جغرافیایی از کشور‌های مقصد نیست و تنها تک‌نگاری‌های دلی و ذوقی از هر سفر است.
بعد از سفرنامه‌های عبور از مسکو و پکن، سفر غریب و بازگشت به آسمان کتاب سلام بمبئی چهارمین سفرنامه‌ای است که از رحماندوست در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. این سفر‌ها و کشور‌ها شباهت واحدی ندارند، اما از این حیث که از آن‌ها کمتر گفته شده است و جدیدند، شبیه‌اند.

قسمتی از متن کتاب
پس از صبحانه، دو اتوبوس از سه اتوبوس عازم جنوب لبنان شدیم و اتوبوس سوم عازم حریصا و خرید و سیاحت و علافی! سفر بر ساحل دریای مدیترانه به سمت جنوب قشنگ بود. دیدار شهر‌های جنوب، شهر آباد آقای نخست وزیر، رفیق حریری، منطقه شیعه نشین نبطیه و خلاصه مناطق آزاد شده در سال ۲۰۰۰؛ دو هزار کیلومترمربع از کل لبنان ۱۰ هزار کیلومتری. در واقع، حزب الله یک پنجم یا ۲۰ درصد ازلبنان را از چنگ دژخیمان یهودی صهیونیست درآورده و تقدیم حکومت مرکزی لبنان کرده بود.
این رمز محبوبیت بی‌نظیر حزب الله در لبنان است. اینکه بسیار عاقلانه عمل کرده و عمل می‌کنند. آنگاه که جنوب را آزاد کردند، نه مدعی مالکیت شدند و نه مدعی اداره‌اش؛ بلکه آن را به حکومت مرکزی لبنان تقدیم کردند و گفتند سربازان میهن بوده‌ایم و این کار را کرده‌ایم. البته دولت مرکزی هم اداره و حفظ آن را به حزب الله داد. آنچه من برداشت کرده‌ام این است که حزب الله به این نتیجه قطعی رسیده است که بعد از بیش از ده سال جنگ‌های داخلی در لبنان حالا وقت اتحاد ملی است؛ لذا با حفظ روحیه مقاومت و ضد اشغالگری، تمام تلاش بر این است که عضوی منضبط از جامعه لبنان باشد و با رعایت کامل حقوق ملت و دولت لبنان، دست به اقداماتی بزند که منافع ملی لبنانی را تامین می‌کند و بر مقاومت در برابر اشغالگران سهیونیست می‌افزاید؛ لذا در تمام ۲۲ سالی که از تاسیس آن می‌گذرد، هوشیارانه و عاقلانه عمل کرده است. (صفحه ۱۴۳ و ۱۴۴)

انتشارات سوره مهر کتاب سفرنامه طوفان بمبئی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه و در ۲۵۲ صفحه منتشر کرد.

صداوسیما

دیدگاهتان را بنویسید