- بناهای تاریخی, فرهنگی

کشف صندلی تاشو قرون‌وسطایی از یک گور

باستان‌شناسان با کاوشِ یک گور قرون‌وسطایی، یک صندلی تاشو کشف کرده‌اند.

به نقل از انشنت اوریجینز، ‌ ظاهرا آسایش در زندگی پس از مرگ، دغدغه‌ای در دوران قرون وسطی بوده است. گورستان‌ها می‌توانند جنبه‌های مختلف فرهنگی و ارزش‌های مردم گذشته را مشخص کنند، از این رو منابع غنی برای باستان‌شناسان و تاریخ‌دانان محسوب می‌شوند.

باستان‌شناسان این‌بار یک صندلی تاشو آهنین را در گور یک زن قرون‌وسطایی کشف کرده‌اند. این صندلی به حوالی سال ۶۰۰ میلادی تعلق دارد و دومین اثر تاریخی مشابهی است که تاکنون در آلمان کشف شده است.

این گور در ایالت «بایرن» ‌آلمان قرار دارد و باستان‌شناسان با کاوش در آن، علاوه‌ بر صندلی تاشو، آثار تاریخی دیگری نیز کشف کرده‌اند.

این صندلی تاشوی نادر در ابعاد ۷۰ در ۴۵ سانتی‌متر ساخته شده است و یکی از ۲۹ صندلی تاشو محسوب می‌شود که در گورهای قرون‌وسطایی واقع در اروپا کشف شده‌اند.

کشف صندلی تاشو قرون‌وسطایی از یک گور

به گفته کارشناسان، صندلی‌های تاشو آهنین و برنزی از دوره‌های باستانی تولید می‌شدند، شواهدی از ساخت آن‌ها در دوره‌های رومی هم وجود دارد و در آن زمان به عنوان نمادی از افتخار، قدرت و اعتبار در جامعه در نظر گرفته می‌شد.

حتی در خارج از اروپا و در دوره‌های قدیمی‌تر نیز یک صندلی تاشو نفیس در مقبره «توت‌عنخ‌آمون» فرعون مصر باستان کشف شده است که از چوب درخت آبنوس و عاج ساخته شده بود و به ۱۳۲۷ پیش از میلاد تعلق دارد. این نوع صندلی‌ها نخستین‌بار در حوالی ۱۴۰۰ پیش از میلاد در اروپای شمالی ساخته شدند.

این نوع صندلی‌ها اغلب به عنوان یکی از اشیاء‌ مخصوص دفن به همراه جسد در گورهای زنان قرار داده می‌شدند. کشف چنین صندلی‌ای در گور «بایرن» نشان‌دهنده موقعیت اجتماعی بالای این زن است.

البته علاوه‌بر این صندلی، در گور این زنِ حدودا چهل تا پنجاه ساله، ‌اشیاء دیگری از جمله گردنبندی با مهره‌های کوچک شیشه‌ای، ‌یک کمربند و سگک و یک مروارید بزرگ نیز کشف شده است.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید