- تکنولوژی

کلاهبرداران چگونه از هوش مصنوعی در تماس تصویری استفاده می‌کنند؟

این روزها دوران پیشتازی هوش مصنوعی مولد است و متأسفانه در این میان، کلاهبرداران و سودجویان بیشترین بهره را از پیشرفت روزافزون این فناوری می‌برند. اگرچه ویدیوهایی تولیدشده توسط هوش مصنوعی در حال حاضر در سطحی ایده‌آل قرار ندارند، اما به‌اندازه‌ی کافی بهبودیافته‌اند تا کلاهبرداران از آن برای جعل هویت شخص دیگری در تماس تصویری استفاده کنند.

کلاهبرداران چگونه از هوش مصنوعی در تماس تصویری کمک می‌گیرند؟

کلاهبرداران از فناوری دیپ‌فیک (Deepfake) برای جعل هویت اشخاص بهره می‌گیرند و از این طریق سوژه‌ی موردنظر خود را برای به‌دست آوردن اطلاعات مالی مهم فریب می‌دهند. این سودجویان اغلب افرادی که در وب‌سایت‌های دوست‌یابی هستند را به‌عنوان هدف خود انتخاب می‌کنند، اما گاهی اوقات هویت افراد مشهور، شخصیت‌های سیاسی یا حتی شخصی که ممکن است در واقعیت بشناسید را جعل می‌کنند. یکی از راه‌هایی که در افزایش باورپذیری نمونه‌های واقعی جهل هویت تأثیر می‌گذارد، استفاده از شماره تلفن جعلی و آشنایی است که فرد بی‌خبر را در نگاه اول به دام می‌اندازد.

دیپ‌فیک چیست؟

«دیپ‌فیک» اصطلاحی برای هر تصویر یا ویدیوی تولیدشده با هوش مصنوعی است که برای تقلید چهره‌ی اشخاص، معمولاً به‌منظور فریب افراد ناآگاه، مورداستفاده قرار می‌گیرد. فناوری Deepfake برای اهداف غیرشرورانه هم استفاده می‌شود و کاربران در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهای خنده‌داری از افراد مشهور را به اشتراک می‌گذارند، اما دیپ‌فیک‌ها تبدیل به ابزاری برای کلاهبرداری با تماس تصویری نیز شده‌اند.

هدف کلاهبرداران چیست؟

چگونه کلاهبرداران از هوش مصنوعی در تماس تصویری استفاده می‌کنند؟

به‌طور کلی باید گفت که هدف اصلی کلاهبرداران از جعل هویت اشخاص، به‌دست آوردن اطلاعات است. اگرچه این افراد از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات استفاده می‌کنند، اما اکثر روش‌ها معمولاً با محوریت گردآوری اطلاعاتی که به سود مالی مستقیم منجر می‌شود شکل گرفته‌اند.

به‌طور مثال، کلاهبرداران ممکن است شما را فریب دهند تا اطلاعات حساس مربوط به شرکتی که در آن کار می‌کنید را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. این اطلاعات می‌تواند جزئیات قراردادهای شرکت شما را دربربگیرد و هدف اصلی کلاهبرداران، فروش چنین اطلاعاتی به شرکت‌های رقیب باشد. گاهی اوقات نیز ممکن است اطلاعات شخصی و مالی شما توسط کلاهبرداران به‌طور مستقیم هدف قرار داده شود و با وعده‌های دروغین شما را ترغیب به اشتراک‌گذاری اطلاعات مهمی کنند.

چگونه کلاهبرداری تماس تصویری مبتنی‌ بر هوش مصنوعی را تشخیص دهیم؟

چگونه کلاهبرداران از هوش مصنوعی در تماس تصویری استفاده می‌کنند؟

در حال حاضر دیپ‌فیک‌هایی که در تماس تصویری استفاده می‌شوند، ناپایدار هستند و آن‌ها را می‌توان با کمک گلیچ‌ها و مشکلات بصری واضحی که دارند تشخیص داد. از این رو، به دنبال مواردی مانند مطابقت نداشتن تغییرات حالات چهره باشید یا به تغییرات ناگهانی پس‌زمینه‌ی ویدیو یا صدا دقت کنید. فناوری‌های فعلی هوش مصنوعی معمولاً در هنگام بالا بردن دستان یا ایستادن، در ردیابی هدف با مشکل مواجه می‌شوند و بیشتر روی شانه به بالا متمرکز هستند.

با این حال، فناوری‌های هوش مصنوعی به‌سرعت بهبود می‌یابند و اگرچه تشخیص تناقض‌های تصویری در حال حاضر راحت است، نباید تنها به موارد مذکور تکیه کرد. این دیپ‌فیک‌ها هم‌اکنون چندین برابر بهتر از سال گذشته شده‌اند و این احتمال وجود دارد تا تشخیص ویدیوی واقعی از تقلبی در آینده‌ی نزدیک دیگر ممکن نباشد.

بنابراین، به‌جای اینکه دنبال تناقض‌های تصویری و نشانه‌های هوش مصنوعی باشید، بهتر است رویکرد پیشگیرانه‌ای را در نظر بگیرید. به‌طور مثال، اطمینان حاصل کنید که شماره تلفن یا نام تماس‌گیرنده درست است. برای برنامه‌هایی مانند Teams یا Zoom نیز ایمیل خود را بررسی کنید و ببینید که آیا با اطلاعات قبلی تماس‌گیرندگان مطابقت دارد یا خیر.

در صورتیکه همچنان به هویت تماس‌گیرنده شک دارید، پیشنهاد می‌شود که از روش‌های دیگری با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. به‌عنوان مثال، می‌توانید در هنگام تماس تصویری به طرف مقابل پیام دهید یا از او سؤالات شخصی و خودمانی‌تری را بپرسید تا کلاهبرداران به چالش کشیده شوند. علاوه‌ بر این، استفاده از کلمات رمزی خاصی که تنها دوستان نزدیک شما می‌دانند، احتمال کلاهبرداری با تماس تصویری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

در پایان، همیشه به خاطر داشته باشید که اطلاعات مهم خود را با هیچ‌کسی در تماس‌های صوتی و تصویری به اشتراک نگذارید و اگر طرف مقابل شما را برای اشتراک‌گذاری چنین اطلاعاتی تحت فشار قرار داد، این یکی از سرنخ‌هایی است که باید به تماس پایان دهید. بهترین راه محافظت در برابر کلاهبرداران این است که در چنین شرایطی هیچ‌گاه عجله نکنید و قبل از پاسخ دادن، با دقت به بررسی اعتبار و قابل اعتماد بودن فرد مقابل بپردازید.

منبع: Makeuseof