- دسته‌بندی نشده

کنگره «میراث فرهنگی ایران و اسپانیا» آذرماه برگزار می‌شود

به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمد مهدی احمدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا ضمن حضور در دفتر ریاست دانشکده تاریخ دانشگاه کمپلوتنسه مادرید با میگل لوکه تالابان، رئیس این دانشکده دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
این دیدار در ادامه سلسه جلساتی صورت گرفت که در آن قرار است برای برگزاری کنگره «میراث فرهنگی ایران و اسپانیا» در آذرماه امسال برنامه‌ریزی‌های لازم صورت بگیرد.
 
احمدی در سخنانی، با تأکید بر اینکه در دوره مأموریت خود از نزدیک شاهد نزدیکی میان فرهنگ دو ملت ایران و اسپانیا بوده است، گفت: هر دوی این دو ملت، تاریخ درخشانی دارند و باید شناخت بیشتری نسبت به همدیگر پیدا کنند. دلیل برگزاری این کنگره نیز همین آشنایی و معرفی است.
 
رایزن فرهنگی کشورمان در اسپانیا اظهار کرد: برای موضوعات محوری قابل ارائه در این کنگره سه عنوان کلی پیشنهاد می‌دهیم که در زیر مجموعه آن عناوین دیگری با جزئیات بیشتر قرار می‌گیرند.
 
وی افزود: پیشنهاد ما این است که دو هیأت انتخاب اسپانیایی و ایرانی برای انتخاب مقالات برتر و ارائه در کنفرانس داشته باشیم. پس از طراحی و انتشار پوستر مربوط به فراخوان مقالات، هر کدام از این هیأت‌ها کار انتخاب مقاله را برای بخش‌های پیشنهادی آغاز می‌کنند و در نهایت برای هر موضوع یک مقاله برای ارائه در بخش اصلی کنفرانس انتخاب می‌شود.
 
احمدی مطرح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که به این ترتیب هشت نفر از طرف اسپانیایی و هشت نفر از طرف ایرانی در دو روز کاری، کنگره مقاله‌های خود را ارائه کنند.
 
موضوعات پیشنهادی رایزن فرهنگی کشورمان در اسپانیا در این نشست، شامل سه محور کلی مطالعات تطبیقی دین، الهیات، فلسفه و عرفان ایران و اسپانیا (جایگاه تعاملات و تبادلات دین، فلسفه و عرفان ایران و اسپانیا و نقش آن در احیا و ارتقای سرمایه های معنوی و معرفت شناسی امروز دو ملت)، مطالعات تطبیقی فرهنگ، هنر و معماری ایران و اسپانیا (نقش میراث فرهنگی هنری ایران و اسپانیا در ایجاد فرصت های تعاملات دو جانبه، نقش دیپلماسی فرهنگی ایران و اسپانیا در زمینه توسعه میراث فرهنگی دو ملت، نمودهای معماری ایرانی و اسلامی در سرزمین اسپانیا و بازتاب هنر و معماری ایران و اسپانیا در راستای شکوفایی تمدن اسلامی) و مطالعات تطبیقی تاریخ، زبان و ادبیات ایران و اسپانیا (ادبیات حماسی و عرفانی ایران و اسپانیا و نگرش تطبیقی بر تاثیر تاریخی زبان و ادبیات ایران و اسپانیا) بود.
 
در ادامه، مسئولین دانشکده تاریخ دانشگاه کمپلوتنسه ضمن استقبال از پیشنهادات رایزنی فرهنگی کشورمان در اسپانیا، عنوان کردند: در هفته جاری جلساتی با معاون بین‌الملل دانشگاه و نیز روسای دانشکده‌های دیگر این دانشگاه از جمله دانشکده زبانشناسی، فلسفه و ادیان خواهند گذاشت تا زمینه همکاری بهتر میان بخش‌های مختلف این دانشگاه برای بهتر برگذار شدن این کنگره فراهم آید.

مقرر شد، در جلسه بعدی محورهای موضوعی همایش و نیز مسأله هیأت‌های انتخاب و محتوای پوستر فراخوان مقالات نهایی شود.

ایبنا

دیدگاهتان را بنویسید