- هنر

«یوروویژن» با رأی مردم سراسر جهان برگزیده‌اش را انتخاب می‌کند

با ایجاد تغییراتی در مقررات رقابت آواز «یوروویژن»‌، مردم کشورهای غیراروپایی نیز می‌توانند در رای‌گیری برای تعیین برنده مسابقات شرکت کنند.

به نقل از گاردین،‌ مسوولان برگزاری رقابت آواز «یوروویژن» رای‌گیری برای تعیین برنده رقابت را به مردم سراسر جهان تعمیم دادند تا نقش هیات داوران در انتخاب برنده کمرنگ‌تر شود.

این تصمیم در حقیقت بزرگ‌ترین تغییرات در مقررات «یورووژن»‌ در تاریخچه ۶۷ساله آن محسوب می‌شود و بر اساس آن برنده از طریق آرای مردم سراسر جهان، هیات داوران متشکل از چهره‌های حرفه‌ای حوزه موسیقی برگزیده خواهد شد. البته هیات داوران نمی‌توانند در نحوه انتخاب کشورهایی که به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند،‌ نقش داشته باشند. کشورهایی که وارد مرحله نهایی می‌شوند،‌ فقط از طریق آرای بینندگان انتخاب می‌شوند.

شرکت بینندگان سراسر جهان در رای‌گیری حتی به نسبت اجازه ورود استرالیا به رقابت‌ها در سال ۲۰۱۵ نیز تغییر بزرگ‌تری محسوب می‌شود. با ورود استرالیا به رقابت‌ «یوروویژن»‌ گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال ورود کشورهای دیگر به این رقابت آواز پررنگ‌ شد.

«ارکستر کالوش» نماینده اوکراین در مسابقات آواز «یوروویژن» ۲۰۲۲ با اجرای قطعه «استفانیا»‌ به عنوان برگزیده نهایی این رقابت انتخاب شد. مسابقات آواز «یوروویژن» ۲۰۲۲ در شهر «توررین» واقع در ایتالیا برگزار شده بود و طبق سنت اوکراین باید میزبانی سال ۲۰۲۳ را برعهده می‌گرفت، اما «اتحادیه پخش برنامه‌های اروپایی» که مسوول برگزاری رقابت «یوروویژن» است اعلام کرد به دلیل جنگ روسیه و اوکراین امکان برگزاری امن این رقابت در اوکراین وجود ندارد.

بریتانیا با اجرای «سم رایدر» رتبه دوم «یوروویژن» سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داد و از بریتانیا خواسته شد تا میزبان شصت و هفتمین دوره از این رقابت‌ها باشد. در نتیجه شهر «لیورپول»‌ میزبان سال آینده این رقابت‌ها خواهد بود.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید