- فیلم و سینما

معرفی سریال پیکی بلایندرز – Peaky blinders

پیکی بلایندرز (انگلیسی: Peaky Blinders ) یک مجموعه تلویزیونی بریتانیایی در ژانر درام جنایی است که در دهه ۱۹۲۰ در بیرمنگام، انگلستان روایت می‌شود و توسط استیون نایت ساخته شده‌است. داستان سریال درباره یک خانواده خلافکار به نام شلبی است که به رهبری تومی شلبی، که توسط بازیگر برجسته کیلیان مورفی بازی می‌شود، متمرکز است. این سریال شامل توطئه‌ها، رمز و رازها، ارتباطات پیچیده و شخصیت‌های جذاب است. بازیگری فوق‌العاده و داستان جذاب این سریال آن را به یکی از محبوب‌ترین سریال‌های دهه اخیر تبدیل کرده است…

بازیگران: کیلین مورفی، هلن مک‌کروری، پاول اندرسن، سوفی راندل و جو کول هستند و سم نیل، آنابل والیس، ایو گلدبرگ، تام هاردی، شارلوت رایلی، فین کول، ناتاشا اوکیف، پدی کانسیداین، آدرین برودی، آیدان گیلن، آنیا تیلور-جوی، سم کلفلین، جیمز فرش‌ویل و استیون گراهام  و…

خلاصه داستان

داستان این سریال در سال‌های ۱۹۱۹ به بعد اتفاق می‌افتد و درباره ماجراها و بلندپروازی‌های یک خانواده با اصالت رومانی (کولی) است که در شهر بیرمنگام ساکن‌اند. مهم‌ترین عضو این خانواده که تامی شلبی نام دارد، گروه پیکی بلایندرز را رهبری می‌کند.

فصل اول

در سال ۱۹۱۹ پس از جنگ جهانی، پیکی بلایندرزها به رهبری تامی شلبی، محموله‌ای از اسلحه‌ها را از یک کارخانه اسلحه‌سازی محلی می‌دزدند. وینستون چرچیل، چستر کمپل، بازرس ارشد پلیس سلطنتی ایرلند را به بیرمنگام می‌فرستد تا اسلحه‌ها را پس بگیرد. پالی گری، عمه تامی، از او می‌خواهد که اسلحه‌ها را پس دهد، اما تامی احساس می‌کند که می‌تواند از آن‌ها به نفع خود استفاده کند.

فصل دوم

پس از منفجر شدن میخانه گریسون، تامی در جست‌وجوی عوامل این اتفاق، با ارتش جمهوری‌خواه ایرلند روبه‌رو می‌شود و آن‌ها از او می‌خواهند که یک نفر را ترور کند و او قبول می‌کند. در همین حال تامی که به فکر گسترش کسب و کارش به لندن است، در اولین اقدام تصمیم می‌گیرد به همراه آرتور و جان، در یکی از کلوپ‌های شهر لندن که متعلق به داربی سابینی است، خودی نشان دهند و با دار و دستهٔ او وارد رقابت شوند.

فصل سوم

تامی برای کسب قدرت بیشتر این‌بار با عوامل روس و بریتانیا وارد معاملاتی می‌شود. از طرفی شلبی‌ها با خانواده چنگرتا طی اتفاقاتی به مشکل می‌خورند و درگیری‌هایی شکل می‌گیرد که زمینه‌ی انتقام‌گیری بین خانواده‌ها را فراهم می‌سازد.

فصل چهارم

 

خانواده تامی بعد از حل مشکلات با روس‌ها و دستگاه اطلاعات بریتانیا از فعالیت‌های مجرمانه کناره‌گیری می‌کنند، اما تامی همچنان سردستهٔ تشکیلات جنایی پیکی بلایندرز است و به ثروت و درآمد هنگفتی نیز رسیده. در این فصل، اعضای یک باند مافیایی ایتالیایی ساکن در بروکلین، با سرپرستی لوکا چنگرتا برای گرفتن انتقام خون پدرشان به بیرمنگام سفر می‌کنند و اوضاع برای شلبی‌ها متفاوت می‌شود. در این هنگام، تامی بار دیگر خانواده‌اش را برای محافظت از آن‌ها در محله اسمال هیث در بیرمنگام جمع می‌کند.

فصل پنجم

تامی اکنون نماینده‌ی شهرش در مجلس عوام بریتانیا است. آزوالد موزلی، یکی از نمایندگان، از او دعوت می‌کند که به حزب تازه تاسیسش (اتحادیه فاشیست‌های بریتانیا) بپیوندد. تامی با این‌که با عقاید موزلی مخالف است، اما برای خبرچینی و ضربه زدن به این حزب، قبول می‌کند همراه او باشد که با مشکلاتی هم مواجه می‌شود.

فصل ششم

پس از تلاش تامی برای خودکشی، مامور ارتش جمهوری‌خواه ایرلند، سوئینگ، با تامی تماس گرفته و مسئولیت جلوگیری از ترور موزلی را بر عهده می‌گیرد. او جنازه بارنی، آبراما و پالی را که در جریان این ترور ناموفق کشته شده‌اند، به تامی تحویل می‌دهد. خانواده شلبی برای مراسم پالی جمع می‌شوند و مایکل که تامی را مقصر اصلی مرگ مادرش می‌داند، قسم می‌خورد از او انتقام بگیرد.

 

 

تأثیر فرهنگی سریال پیکی بلایندرز

طبق گزارش اداره‌ی ملی آمار (ONS)، پیکی بلایندرز تأثیر فرهنگی قابل تشخیصی در بریتانیا داشته است. در سال ۲۰۱۸، نام آرتور برای اولین بار از دهه ۱۹۲۰ در میان ۱۰ نام برتر پسران قرار گرفت و آیدا نیز برای اولین بار در یک قرن اخیر به ۱۰۰ نام برتر دختران رسید. فرضیه ONS این است که محبوبیت این نام‌ها از شخصیت‌های آرتور شلبی و آیدا تورن الهام گرفته شده است.

 

بازی ویدیویی پیکی بلایندرز

در اوت ۲۰۲۰، یک بازی ویدیویی بر اساس این مجموعه تلویزیونی توسط FuturLab توسعه یافت و برای ایکس باکس وان، پلی استیشن ۴، نینتندو سوییچ و برای رایانه‌ی شخصی از طریق استیم منتشر شد.

 

آیا سریال پیکی بلایندرز بر اساس واقعیت است؟

جالب است بدانید با اینکه بخش عظیمی از داستان، از جمله شخصیت‌ها و اتفاقات مختلف سریال پیکی بلایندرز بر اساس واقعیت بوده اما خود خانواده شلبی تخیلی و توسط «Steven Knight» ساخته شده‌اند. در واقع گروه پیکی بلایندرز در دهه بیست میلادی در انگلستان وجود داشتن اما عمر گروه آن‌ها در واقعیت تا فصل دوم بیشتر دوان نمی‌آورد.