علی شیرمحمدی اظهارداشت: «صبح اعدام» فیلم بسیار لو باجتی (low budget) بود که با برآوردی به اندازه دستمزد یک بازیگر و بر اساس برآورد، نه یک ریال کم و نه یک ریال زیاد تولید شد. کل برآورد «صبح اعدام» ۵ میلیارد و نیم بود. این عدد امروزه برای ساخت یک فیلم سینمایی شوخی بیش نیست و در کل ۳۵ جلسه فیلمبرداری داشتیم.
وی افزود: مضمون قصه میطلبید که طراحی صحنه کار مینیمال صورت بگیرد، طراحی صحنه کار را هم خودم برعهده داشتم و تمام تلاشم این بود که طراحی هم تراز با فهوای کار پیش برود.
این تهیهکننده با اشاره به شرایط فعلی سینمای ایران اظهار داشت: ممکن است ترسناک باشد که در شرایط فعلی سینمای ایران به سراغ تهیه کارهای پرتره برویم. من و هر تهیهکننده دیگری هم بلد هستیم که کمدی بسازیم اما تفاوت این است که عدهای عُلقه و علاقهشان، کار در جهت هویت فرهنگی اجتماعی و اثربخشی ماهوی به بطن ساختار فرهنگی مردم به مفهوم اجتماع است.
آثاری مثل «صبح اعدام» خود را در بستر زمان نشان میدهند
وی در خصوص سوال عدم علاقه مردم به کارهای تاریخی گفت: البته من بازخوردهای زیادی دیدم؛ ما یک اکران دلی در روستایی در پیشوای ورامین داشتیم که پسر بچهای به من گفت وقتی فیلم شما را دیدم فهمیدم سینما چقدر بهتر میتواند تاریخ را به من آموزش بدهد و من میخواهم بروم درباره تاریح ۱۵ خرداد و طیب حاج رضایی مطالعه کنم.
نکته دردناکی آقای افخمی را قلقک داده و سراغ این فیلم رفته، هر کسی فیلم را ببیند و عادلانه قضاوت کند، متوجه میشود که فیلم جانبدارانه نیست
شیرمحمدی با بیان اینکه هنر به عنوان عنصری فرهنگی نقش بیبدیلی در هویت فرهنگی یک کلونی اجتماعی دارد، اظهار کرد: شاید نشود عنوان کالت را به این فیلم اطلاق کرد اما بالاخره تاریخ نشان داده فیلمهایی از این دست خود را در بستر زمان نشان میدهند؛ ما کار کمدی نساختهایم که از ابتدا توقع فروش آنچنانی داشته باشیم.
این تهیهکننده دلیل اکران ناگهانی فیلم را این طور عنوان کرد: دوستان در پخش، خیلی سریع اقدام کردند و دلیل آن نیز درگیری ما در پروژه دیگری با آقای افخمی بود. پخشکنندگان به این دلیل که ما درگیر تولید دیگری بودیم، فیلم را اکران نکرده بودند تا کار ما تمام شود.
وی ادامه داد: البته ممکن است دوستان به خاطر تناسب تاریخی فیلم با ۱۵ خرداد، با تعجیل و بدون تبلیغات فیلم را اکران کردند.
آقای زاکانی نگاه ویژهتری به «صبح اعدام» داشته باشند
شیرمحمدی درباره تبلیغات محیطی فیلم گفت: با توجه به اینکه طیب یک لوتی بچه تهرون بوده فکر میکنم اگر آقای زاکانی و مدیران محترم شهری نگاه ویژهتری به این اثر تاریخی داشته باشند، میشود بخشی از بیلبوردهای شهری تهران را در این زمان با فضای هنری این فیلم منقش کرد که قطعا به دیدهشدن اثر نیز کمک کند.
ما کار کمدی نساختهایم که از ابتدا توقع فروش آنچنانی داشته باشیم
این تهیهکننده در پاسخ به اینکه عموما در برداشت از آثاری که با سرمایه ارگانی ساخته میشوند، جانبداری وجود دارد توضیح داد: مخاطبان باید فیلم را ببینند، وقتی فیلم را میبینید متوجه میشوید که نکته دردناکی آقای افخمی را قلقلک داده و سراغ این فیلم رفته، هر کسی فیلم را ببیند و عادلانه قضاوت کند، متوجه میشود که فیلم جانبدارانه نیست و صرفا یک نگاه انسانی از منظری حقیقی است؛ اگر کسی برای تولید آثار پرتره یا تاریخی تلاش میکند حتما هم و غمی دارد.
بهروز افخمی توانایی عجیبی در ستاره سازی دارد
شیرمحمدی درباره انتخاب ارسطو خوش رزم بیان کرد: من با ارسطو خوش رزم کار کرده بودم، ایشان پسر آقای بهروز خوش رزم از تهیهکنندگان قدیمی و استخوان دار سینماست. آقای افخمی هم که تورقی در تصاویر بازیگران غیرچهره داشتند، ارسطو را دیدند و پس از همفکری تصمیم گرفتند ایشان را انتخاب کنند. آقای افخمی تخصص عجیبی در ستاره سازی دارد و این رد پا را میشود در مسیر هنری ایشان دید. از فیلم «عروس» گرفته تا «سن پترزبورگ» و در نهایت «صبح اعدام».رای داوران نشان داد که میان دو نقش اصلی شاید مجبور بودند یکی را انتخاب کنند
تهیهکننده «صبح اعدام» در واکنش به کاندید نشدن مسعود شریف برای سیمرغ جشنواره فیلم فجر توضیح داد: داوران حتما بین مسعود شریف و ارسطو خوش رزم خیلی فکر کرده بودند! رای داوران نشان داد که میان دو نقش اصلی شاید مجبور بودند یکی را انتخاب کنند. ضمن اینکه ما در این فیلم با مجموعهای از بازیگران درجه یک و بازیهای دیدنی سر و کار داریم که همگی پتانسیل دریافت سیمرغ بلورین بازیگری را داشتند.
حقیقت فیلم پرتره، ممکن است به مذاق همه خوش نیاید
شیرمحمدی در پاسخ به گلایه اخیر پسر شهید رضایی درباره بازنمایی تصویر پدرش در این فیلم گفت: ما با نزدیکان خانواده طیب صحبت کرده بودیم؛ آنها قبل از اینکه فیلم در جشنواره شرکت کند فیلم را دیده بودند و حتی یکی از بستگان حاج اسماعیل رضایی نیز سر صحنه فیلمبرداری به ما سر میزدند و در جریان کار بودند.
ما با نزدیکان خانواده طیب صحبت کرده بودیم؛ آنها قبل از اینکه فیلم در جشنواره شرکت کند فیلم را دیده بودند
وی تاکید کرد: به علاوه اینکه کار تاریخی تلاشهای مطالعاتی و تحقیقاتی خود را میطلبد و اثر قطعا باید بر اساس مستندات تاریخی ساخته شود. در این صورت ممکن است برخی از وجوه شخصیتی پرتره که منطبق با حقیقت نیز بوده است، به مذاق برخی خوشایند نباشد.
این تهیهکننده درباره فیلم کمدی خود نیز گفت: فیلمنامه «تای ماساژ» آماده شده، فیلمی کمدی که پارسال بعد از «صبح اعدام» به اتفاق مهرداد نیکنام و ابراهیم نصیری نوشتیم. کمدی شریف و بامزهای است و از آنجا که من با کمدیهای هجو زاویه دارم، آن را با متر و معیار خاصی نوشتیم. فیلمنامه نوشته شده و در جریان مذاکرات سرمایهگذاری هستیم تا به زودی وارد پروسه تولید شویم.
ایرنا