دبیر کم بضاعت جشنواره جهانی فیلم فجر در جدیدترین اظهار نظر خود، بجای عذرخواهی از برگزاری پرایراد این دوره از جشنواره، به دست آوردتراشی و موفق جلوه دادن برگزاری این رویداد پرداخت و مدعی شد: این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر در حوزه دیپلماسی فرهنگی ایران یک نقطه عطف بود!
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در جدیدترین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» که جمعه ۱۴ آذر از ساعت ۲۲ به صورت زنده از آنتن شبکه نمایش پخش شد؛ بار دیگر افکار متوهمانه خود را در کوچه خلوت رسانهای این برنامه تکرار و بجای عذرخواهی از برگزاری پرایراد این دوره از جشنواره، به دست آوردتراشی و موفق جلوه دادن برگزاری این رویداد پرداخت.
روحالله حسینی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در این برنامه درباره انتقاد از بازتاب جشنواره جهانی در رسانه های خارجی بیان کرد: خیلی از رسانه های خارجی به جشنواره دعوت شده بودند. رسانه های عربی و رسانه های ترکیه جشنواره را به خوبی پوشش دادند اما می توانستیم که پوشش بهتری داشته باشیم اما به دلیل حضور چهره های مطرح بین المللی بازتاب بدی هم نداشتیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چقدر به اهدافش رسیده است، گفت: این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر در حوزه دیپلماسی فرهنگی ایران یک نقطه عطف بود. در شرایط حساس کنونی ما نزدیک به ۲۰۰ نفر فیلمساز، هنرمند و مقامات بین المللی را به ایران آوردیم که اهمیت زیادی داشت و من هم از تحقق این امر راضی هستم. به دلیل شرایط خاص و تغییر محل برگزاری سختی های زیادی داشتیم.
حسینی درباره انتخاب شیراز عنوان کرد: ما کاملا آگاهانه شهر شیراز را انتخاب کردیم و میدانستیم که بازتاب خوبی دریافت خواهیم کرد. وقتی مقامات استانی و شهر شیراز پیشنهاد برگزاری جشنواره را مطرح کردند با استقبال پذیرفتم.
وی در پاسخ به اینکه احتمال دارد دبیرخانه دائمی جشنواره در شیراز برگزار شود، گفت: احتمالا بله مگر اینکه دوستان وزارت ارشاد تصمیم دیگری بگیرند.
حسینی درباره زمان برگزاری جشنواره تصریح کرد: استانداردهایی برای برگزاری جشنواره های رده الف وجود دارد که باید رعایت شود. نقص بزرگ ما در ایران تغییرات مداوم است. فیاپف از ما خواست که جشنواره جهانی فیلم فجر با جشنواره های مهم دیگر همپوشانی نداشته باشد و این تاریخ به ما اعلام شد که باید حفظ شود. اتفاقا شهر شیراز در این تاریخ و فصل آب و هوای خوب پاییزی داشت. خواهش من این است که دوستان پس از ما نیز این تاریخ را تغییر ندهند.
وی درباره برگزاری اجلاسی در جشنواره فیلم فجر گفت: این اجلاس با ابتکار آقای فریدزاده برگزار شد و ما از فرصت جشنواره استفاده کردیم تا باب همکاری های بینالملل در حوزه سینما را باز کنیم. در حوزههای مختلفی ازجمله اینکه بتوانیم پای برخی فیلم ها را به کشورهای خارجی باز کنیم و تولیدات مشترک به ویژه با یونان صحبت های خوبی شد.
حسینی درباره انتقاد نسبت به حضور کم منتقدان گفت: البته من فکر می کردم که همه منتقدان دعوت شده اند و انتظار حضور بیشتری داشتم. حتما از دوستانم در سازمان سینمایی این مساله را پیگیری میکنم. قطعا جای منتقدانی مانند آقای طوسی کنار ما خالی بود.
دبیر جشنواره درباره رویکرد شاعرانه امسال توضیح داد: برای اولین بار یک رویکرد مانند سینمای شاعرانه را برای جشنواره تعریف کردیم و این مساله در انتخاب آثار، داوران و کارگاهها موثر بود. انتخاب این رویکرد یک اتفاق منحصربفرد برای این دوره بود. برگزاری جشنواره در ایران به دلیل فرهنگ آن ویژگی خاص خود را پیدا میکند.
وی درباره بازار امسال گفت: ما از ۱۶ کشور در بازار نماینده داشتیم و ۲۳ فیلم ایرانی در بازار به نمایش درآمدند.
حسینی بیان کرد: تصویر ملت ها و فرهنگ ها از رسانه منتقل می شود و اگر رسانه ها تصمیم بگیرند که این تصویر را وارونه نشان دهند، باعث می شود که برخی تصوری ترسناک از ایران داشته باشند. مهمانان ما امسال حضوری در ایران بودند و تصورشان کاملا نسبت به ایران تغییر کرد. ما از یونان، استرالیا و… مهمان داشتیم و برخی برای اولین بار در ایران حضور داشتند و شگفتزده شده بودند.
وی تاکید کرد: اگر به عقب برگردم حتما حوزه رسانه را جدی تر میگرفتم. در کل میدانم که زمان بسیار کمی در اختیار داشتیم.
حسینی در پایان بیان کرد: در سینمای ایران با فقدان نظریه مواجه هستیم و خواهش من از رسانه ها، منتقدان و دانشگاهیان این است که همه رویکرد سینمای شاعرانه را نقد و به آن فکر کنند. سینمای شاعرانه یک نگاه زیبایی شناختی نیست بلکه کاملا با زیست و فرهنگ ایرانی آمیخته است و دوست دارم درباره این مساله صحبت شود و کم کم نظریه پردازی در سینمای ایران باب شود.
سینما پرس









