حامد عابدی در، پیرامون آخرین وضعیت تئاتر در سال جاری گفت: وضعیت تئاتر خیلی مناسب و دلچسب نیست و متاسفانه با گذر زمان بدتر میشود، این اتفاق به دلیل حضور افرادی است که دغدغه اصلی تئاتر را درک نکردند و حتی میشه گفت اصلا دغدغه تئاتر را ندارند و صرفا به آن به شکل یک پل ارتباطی برای ورود به سینما نگاه میکنند.
وی در همین رابطه ادامه داد: همین باعث میشود معدود افرادى در عرصه تئاتر بتوانند رسالت و وظیفه اصلی که تئاتر باید داشته باشد را به درستی و کامل انجام دهند.
عابدی تاثیر وجود تماشاخانه های خصوصی در تئاتر را اینگونه تشریح کرد: در ابتدای امر وجود تماشاخانههای خصوصی کاملا دلگرمی بزرگی بود هم برای نسل جوان و هم هنرمندانی که بسیار شایسته بودند و به دلیل نداشتن ارتباطات قوی، مدت بسیار طولانی در انتظار سالن هاى دولتى براى اجرا مى ماندند.
بازیگر نمایش هجوم در همین رابطه ادامه داد: در حال حاضر تماشاخانههای خصوصی هم صرفا بُعد اقتصادی رو مد نظر دارند و حمایتی از نسل جوانی که بعضا خود مدیران این تماشاخانهها هم جزئى از همین نسل هستند، نمیکنند.
عابدی پیرامون حضور سلبریتیها در تئاتر اذعان کرد: حضور سلبریتیها در تئاتر هم جنبه مثبت داشته و هم جنبه منفی، جنبه مثبت آن، تمایل تماشاگر عام برای دیدن تئاتر و آشنایی بیشتر با این مقوله بوده است، اما می شود گفت جنبه منفی آن بیشتر بوده است.
وی در همین رابطه تاکید کرد: در حال حاضر فقط تمایل برای تماشاى اجراهایی است که در آن سلبریتیها حضور دارند و در ضمن تهیه کنندگان و سرمایه گذاران اغلب به دنبال حمایت از کارهایی هستند که از سلبریتی بهره برده است، در این بیندوستان هنرمندی که مملو از استعداد و دانش در این حرفه هستند، همچنان مهجور مانده اند، در کل خیلی موافق این مسئله نیستم.
عابدی پیرامون وضعیت معاش اهالی تئاتر اضافه کرد: دقیقا در آمد اهالی تئاتر حتی در سطح بالا هم جوابگوی ارتزاق فعالان این عرصه نیست، حتی همین امر باعث دوری چندین ساله من از فعالیت در عرصه تئاتر شد و در حال حاضر شغل دیگری برای تامین معاش دارم.
وی پیرامون عدم استفاده از نسل جوان در تئاتر اظهار کرد: در حال حاضر ما بسیار جوانان مستعد در بخش نویسندگی داریم که حمایت نمیشوند، به نظر من یکی از بزرگترین دلیل حمایت نشدنشان، سنگ اندازی مراکز مربوطه که وظیفه تایید این متون را دارند است، همین امر باعث میشود که گروهها به دنبال متون افراد سرشناس و از قبل تایید شده باشند ولو این که شاید از لحاظ کیفی مناسب نباشند و یا چندین بار اجرا شده باشند.
بازیگر نمایش جویستیک دغدغه حضور در عرصه تئاتر را اینگونه شرح داد: بیشترین دغدغه من، داشتن نگاه و تفکر درست به زندگی به کمک هنر تئاتر است که برای من بسیار آرامش بخش و شیرین است، در مورد آینده هیچ تصوری ندارم بیشتر سعی میکنم از حال لذت ببرم.
عابدی در همین رابطه ادامه داد: تئاتر رو پلی برای ورود به سینما میدانند، ولی کلا مخالف این هستم که سینما مدینه فاضله بازیگری است، این دو (سینما و تئاتر) کاملا زمینهها و چالش هاى متفاوتى از بازیگرى را در بر مى گیرند. فکر میکنم بزرگترین دلیل این هجمه علاقه به سینما دیده شدن و شهرت است.
عابدی تولید تئاتر در سال جدید را بسیار مشکل خواند و افزود: در حال حاضر تولید تئاتر بسیار کار مشکلی است، این مسئله که یک پروژه تئاتر با چه مقدار تمرین میتواند به کیفیت درست خود برسد مستلزم عوامل متفاوتی از جمله متن، شیوه کارگردانی و بازیگری و … است.
وی با نقد آثاری که بدون زحمت و تمرین روی صحنه می روند خاطرنشان کرد: امروزه زیاد شاهد کارهایی هستیم که در زمان خیلی کوتاه تولید میشوند و متاسفانه کیفیت خوبی هم ندارند که یکی از عوامل اصلی این اتفاق نبود درآمد مناسب در قبال تمرین طولانی است.
بولتن نیوز