- اجتماعی, فرهنگی

آیین شمع پایلاماخ آستارا با رعایت پروتکل های بهداشتی

همزمان با عصر تاسوعای اباعبدالله الحسین (ع) و ۷۲ تن از یاران باوفای ایشان در دوران کرونا، آیین سنتی “شمع پایلاماخ” در بندر مرزی آستارا با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

آیین سنتی «شمع پایلاماخ» یا شمع گردانی، یکی دیگر از آیین‌های غربی ترین شهرستان استان گیلان است که حاجتمندان با پای پیاده در ۱۲ مسجد ئ هیأت داخل شهر مرزی بندر آستارا می روند و به نیت طلب شفاعت ۱۲ امام خود، شمع روشن می کنند.

در گذشته، دسته دسته خانواده‌ها با پای پیاده و در نظر گرفتن نیت‌ها و حاجات خود، اغلب با پاهای برهنه و با تهیه ۱۲ عدد شمع به مساجد رفته و شمع ها را در مقابل طشت‌های پر از آب و بیرق های یا حسین (ع) روشن‌ می‌کنند.

در دومین سال شیوع بیماری کرونا، عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) در این شهرستان با عمل کردن به رعایت پروتکل های بهداشتی، حضوری بسیار محدود در این آیین داشتند و بیشتر با وسایل نقلیه شخصی به مساجد رفتند.

شمع پایلاماخ در نزد آستارایی ها جایگاه بسیار مهم و ویژه‌ای دارد و اهالی این شهرستان که در شهرهای دور و نزدیک اقامت دارند، جهت شرکت در این آیین و طلب حاجت به زادگاه خود بازمی گردند.

آیین فوق پس از نماز ظهر تاسوعا برگزار می شود و پس از آن دسته جات عزاداری از مساجد و هیأت ها به سمت بازار مرکزی شهر و مسجد جامع حرکت می کنند و به مرثیه سرایی، سینه زنی و زنجیرزنی می پردازند که به دلیل اعمال محدودیت های کرونایی، حرکت کلیه دسته جات عزاداری ممنوع شده است.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید