- تکنولوژی

بودجه 600 میلیون دلاری آمریکا برای رقابت در ساخت ابررایانه

وزارت انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد در پنج سال آینده مبلغ ۶۲۵ میلیون دلار به ایجاد پنج مرکز تازه برای پژوهش کوانتومی داده ها اختصاص دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سانفرانسیسکو؛ وزارت انرژی هدف از اختصاص این مبلغ را که بخشی از بودجه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری مربوط به قانون طرح ملی کوانتوم مصوبه سال ۲۰۱۸میلادی به شمار می رود، پیشی جستن از کشورهای رقیب مانند چین در حوزه فناوری های نوپدید اعلام کرده است.

به باور پژوهشگران، رایانه های کوانتومی با سرعت پردازش میلیون ها برابر بیشتر از پیشرفته ترین ابررایانه های کنونی، می توانند اجرای برنامه های بالقوه مانند تهیه نقشه از ساختارهای پیچیده مولکولی و واکنش های شیمیایی تا تقویت قدرت پردازش هوش مصنوعی را امکان پذیر سازند.

مایکل کراتسیوس رئیس ارشد بخش فناوری ایالات متحده در نشست مطبوعاتی کاخ سفید برای اعلام بودجه پژوهش اطلاعات کوانتومی و اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار دیگر به سرمایه گذاری در موسسه های پژوهش هوش مصنوعی وابسته به بنیاد دانش کشورش گفت که تداوم رهبری ایالات متحده در حوزه هوش مصنوعی و کوانتوم کاملا ضروری است، زیرا از تلاش رقیبانمان در سراسر جهان برای پیگیری پیشرفت هایشان آگاهی داریم.

این پژوهشکده ها که زیر نظر آزمایشگاه های وزارت انرژی قرار دارند، دانشگاه های پیشرفته پژوهشی، دیگر آزمایشگاه های ملی و شرکت های عمده فناوری در زمینه پردازش کوانتومی مانند آی بی ام، اینتل، مایکروسافت و شرکت های نوپدید پردازش کوانتومی به همراه یک آزمایشگاه پژوهشی ایتالیا و دانشگاه کانادا را در برمی گیرند.

آلفابت به عنوان شرکت مادر گوگل که از شرکت های برجسته در زمینه پردازش کوانتومی به شمار می رود و هانی ول اینترنشنال که در سال گذشته از بخش پردازش کوانتومی رونمایی کرد، در این فهرست جایی ندارند و سخنگوی وزارت انرژی از اظهارنظر یا دادن توضیح در این باره خودداری کرد.

به گفته پاول دابار معاون علمی وزارت انرژی ایالات متحده، بخش خصوصی در حوزه های نیروی کار، تجهیزات، فضای آزمایشگاهی و دیگر امکانات به ارزش ۳۴۰ میلیون دلار در این طرح مشارکت دارد.

منبع:ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید