- فیلم و سینما

آثار کیارستمی، به شدت دل مشغول به طبیعت،کودکی و سرشار از گنجینه‌های فرهنگ ایرانی

 

کتاب «اثر باز» ابعاد دیگری از این مسیر غنی و غریب همچون روش کار او، رابطه‌اش با سیاست و فعالیت‌اش به عنوان یک آموزگار در سراسر جهـان و تا پایان زندگی، را نیز معرفی می‌کند.

کتاب «اثر باز» ابعاد دیگری از این مسیر غنی و غریب همچون روش کار او، رابطه‌اش با سیاست و فعالیت‌اش به عنوان یک آموزگار در سراسر جهـان و تا پایان زندگی، را نیز معرفی می‌کند.

کتاب «اثر باز» نوشته ژان میشل فرودون و آنیس دویکتور توسط دوست و همکار نزدیک زنده یاد عباس کیارستمی، توفان گرکانی، ترجمه شده است.

بی‌تردید دوستی و نزدیکی ویکتور اریسه و ژان میشل فرودون با عباس کیارستمی در خلق این اثر نقش جدی داشته است. کتاب حاضر تا امروز یکی از کامل ترین آثاری است که درباره گستره تلاش‌های عباس کیارستمی به ویژه در بخش سینما به رشته تحریر در آمده است. بر فهرست کارهای عباس کیارستمی می‌توان موضوعات فراوان دیگری نیز افزود و تلاش‌های بیش از نیم قرن از حیات هنری او را کامل تر کرد. اما نویسندگان این کتاب با اشاره‌ای کوتاه به هر یک از این موضوعات، قدم مهم و قابل توجهی را برداشته‌اند، شاید به همین دلیل عنوان غریب «اثر باز» در بیان خود چند معنا را بازگو می‌کند.

گویی این کتاب همچنان گشوده تا از سایر کارهای دیده نشده عباس کیارستمی غفلت نکنیم و این اثر را تنها برشی کوتاه بدانیم از آنچه او در هنر ایران به انجام رسانده است. برای هنرمند منحصر به فرد و بزرگی چون عباس کیارستمی انتشار کتابی جامع از همه تلاش‌های او در خلق آثاری متفاوت ضروریست و کتاب حاضر تنها دریچه‌ای‌ است به آنچه او پیش برده است. ناگفته نماند که تدوین کتابی جامع درباره زندگی و حیات فرهنگی عباس کیارستمی در زمان زیست او طی گفت‌وگوهای مفصل و مستمر آغاز شـده بود. کیارستمی همواره از زیر بار انتشار کتابی جامع گریزان بود اما به مرور که مجموعه‌ای از آثار او در نشر نظر تدوین و زیر نظر او منتشر شد، مقدمات تدوین اثری گسترده فراهم آمده بود.

از عباس کیارستمی فیلم‌های درخشانی به یادگار مانده است. خانه دوست کجاست، زیر درختان زیتون، کلوز آپ نمای نزدیک، طعم گیلاس برنده نخل طلای کن 1997، کپی برابر اصل و… اما او در عین حال ویدئو آرتیست، عکاس، هنرمند تجسمی و شاعر نیز بوده است. این کتاب، که مشترکا توسط دو متخصص برجسته فرانسوی سینما و فرهنگ ایران نوشته شده است- و نخستین کاری است که مجموعه آثار کیارستمی را معرفی می‌کند.

به هر یک از فیلم‌ها، عکس‌ها، نمایش‌های زنده، اشعار و چیدمان‌های او برای بزرگ‌ترین موزه‌‍‌های جهان می‌پردازد. این کتاب در عین حال، ابعاد دیگری از این مسیر غنی و غریب همچون روش کار او، رابطه‌اش با سیاست و فعالیت‌اش به عنوان یک آموزگار در سراسر جهـان و تا پایان زندگی، را نیز معرفی می‌کند. آثار کیارستمی، به شدت دل مشغول به طبیعت و کودکی، با حـال و هوایی سرشار از گنجینه‌های فرهنگ ایرانی و با توجه بسیار به چالش‌های معاصر، همگی به گونه‌ای آفریده شده‌اند که بتوانند با تماشاگران اقصاء نقاط جهان به اشتراک گذاشته شوند.

این کتاب در شش بخش گشایش، نورپردازی، فیلم‌ها، هنر تصاویر-هنر واژه‌ها، مستندات، پیوست‌ها تنظیم و تدوین شده است. بخش گشایش از چگونگی ورود او به سینما می‌گوید. در بخش نورپردازی، کیارستمی به عنوان یک آموزگار، در زمان فیلمسازی و سیاست بررسی می‌شود. بخش فیلم‌ها تمامی فیلم‌های او را نام برده و بررسی می‌کند.

همچنین کتاب پر است از عکس‌های رنگی و زیبا از عباس کیا رستمی یا عکس‌کارهای او.

کتاب «اثر باز» نوشته ژان میشل فرودون و آنیس دویکتور ترجمه توفان گرکانی، در 1600 نسخه و 331 صفحه از سوی انتشارات نظر در سال 1402 به چاپ رسیده است.