- اجتماعی, سلامت

آیا سازمان بیمه سلامت باید حساب‌های خود را مسدود کند؟

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت ایران، نسبت به چرایی عدم ضرورت افتتاح حساب واحد خزانه در بانک مرکزی پاسخ داد و گفت: سازمان بیمه سلامت طبق مواد ۳۹ و ۷۶ قانون محاسبات عمومی کشور جزو مستثنیات نگهداری و افتتاح حساب نزد بانک مرکزی محسوب می‌شود.

روز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: وزارت بهداشت تا پایان اردیبهشت فرصت دارد نسبت به تعیین تکلیف حساب‌های خود در بانک‌های عامل اقدام و آنها را مسدود کرده و یک حساب واحد نزد خزانه با نظارت بانک مرکزی افتتاح کند.

وی بیان کرد: سازمان بیمه سلامت ۴۰۰ حساب فعال در یکی از بانک‌ها دارد که مجموعا رقمی بالغ بر ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در این حساب‌ها وجود دارد که مربوط به وام کارکنان درمان و حساب‌های متفرقه و غیره است. ضمن اینکه این حساب‌ها بدون داشتن مجوز از حساب خزانه و با نرخ سود ۷ درصدی در حساب پشتیبان تشکیل شده‌اند.

حسین رنجبران، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت ایران در توضیح این اظهار نظر گفت: طبق مواد ۳۹ و ۷۶ قانون محاسبات عمومی کشور جزو مستثنیات نگهداری و افتتاح حساب نزد بانک مرکزی محسوب می‌شود. در همین راستا هیأت وزیران در سال ۱۳۷۴ مصوب کرده که سازمان بیمه سلامت (بیمه خدمات درمانی سابق) از مصادیق شرکت‌های بیمه موضوع مواد ۳۹ و ۷۶ قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ۱۳۶۶ بوده و از افتتاح حساب بانکی نزد خزانه و واریز وجوه حاصله از درآمدهای خود به حساب یاد شده معاف است.