- تکنولوژی

اولین برنامه کمدی با کمک هوش مصنوعی ساخته شد

«نتفلیکس» یک برنامه استندآپ کمدی تولیدکرده که متن آن توسط ربات‌های هوش مصنوعی نوشته شده است.

به نقل از گاردین، یکی از پیشگامان هوش مصنوعی به نام «جفری هینتون» اخیرا در رابطه با هوش مصنوعی گفته است که «با بهبود و توسعه این فناوری پایان واقعی تاریخ نزدیک است.» البته پیش از این که هینتون به سراغ نسخه کلاسیک ربات «کانکوردز» (Conchords) با نام انسان‌ها مرده‌اند، برود، این را گفته است . 

نتفلیکس در سال ۲۰۲۱ اولین کمدی مستقل که کاملا توسط ربات‌ها نوشته شده است، را منتشر کرد. اگرچه گفته می‌شود که این فیلم در واقع توسط نویسنده‌ای به نام «کیتون پاتی» نوشته شده که در زمینه هوش مصنوعی تخصص دارد. همان‌طور که گفته شد، طنز پیش نیاز هوش مصنوعی نیست.

در یکی از مقالات اخیر به این موضوع اشاره شده که هنر بصری هوش مصنوعی و موسیقی تا حدی پیشرفت کرده که اغلب ما را شگفت زده می‌کنند، اما موج اخیر چت‌بات‌ها هیچ نکته خنده داری را به همراه نداشته است. در حال حاضر برخی از کارشناسان این حوزه، طنز را به گونه‌ای طبقه بندی می‌کنند که ما قبلا به شطرنج فکر می‌کردیم؛ یک مرز قابل توجه برای غلبه هوش مصنوعی در صورت سنجش هوش انسان است .

چرا این طور است؟ چون برخلاف موسیقی و هنر‌های تجسمی، کمدی را نمی‌توان به راحتی به یک الگوریتم تقلیل داد. برنامه‌هایی وجود دارند که می‌توانند به طور مستقل نت‌های پایه و یک خط تولید کنند. اخیرا، نویسندگانی همچون «دیوید لترمن» و «جو توپلین» با نرم افزار طنز خود به نام «ویتس‌کریپ» (Witscript) موج‌هایی ایجاد کرده‌اند، اما طنزی که افراد واقعی و کمدین‌های حرفه‌‌ای‌ به کار می‌گیرند توسط هوش مصنوعی اجرا نمی‌شود.

نمایش ایموجی‌ها به عنوان بخشی از جشنواره تئاتر با موضوع هوش مصنوعی برنامه ریزی شده است، یک چت‌بات به نام «الکس» را در کنار یک گروه پنج نفره از نوازان انسانی قرار می‌دهد. الکس توانایی تشخیص صدا را ندارد. چیزی که در عوض اتفاق می‌افتد این است که موسس برنامه گفت‌وگوی بازیگران دیگر را در یک کامپیوتر تغذیه می‌کند و الکس عباراتی را تولید می‌کند که می‌توانند در پاسخ انتخاب شوند. این یک فرآیند سخت و طاقت فرسا است.

پس آیا طنزپردازان و بداهه سازان می‌توانند درباره بی عرضگی هوش مصنوعی در زمینه کمدی آسوده خاطر باشند؟ در حال حاضر یکی از خواسته‌های اصلی نویسندگان اعتصابی در هالیوود این است که استفاده از هوش مصنوعی قانون‌مند شود و هیچ هوش مصنوعی نباید روی کار اعضای انجمن نویسندگان آمریکا آموزش ببیند.

خبرگزاری برنا
 

دیدگاهتان را بنویسید