- فرهنگی

ایران در حوزه کتاب‌خوانی از کشورهای برتر جهان است

 
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مردم ایران در زمینه کتاب‌خوانی رتبه نخست را میان کشورهای منطقه دارند، گفت: به آمارهای ناصحیح توجه نکنید، ایران در حوزه کتاب‌خوانی حتی از جمله کشورهای برتر جهان است.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور فرهنگی به نقل از ستاد خبری سی‌و‌یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، «پنجمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی» همزمان با هفتمین روز از «هفته کتاب»، با حضور یاسر احمدوند؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی؛ دبیر سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، سیدمجتبی خیام‌نکویی؛ معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سید محمودرضا آقامیری؛ رئیس دانشگاه شهید بهشتی، حسین فرازمند؛ دبیر ستاد برگزاری هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی، جانعلی بهزادنسب؛ مشاور عالی و دستیار وزیر جهاد کشاورزی و عصمت مومنی؛ معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران،  روز دوشنبه (بیست‌ونهم آبان‌ماه ۱۴۰۲) در سالن شهید شاه‌حسینی سازمان

حسین فرازمند؛ دبیر ستاد برگزاری هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی طی سخنانی در این آیین گزارشی از اقدامات ستاد این دوره ارائه داد و گفت: از سال‌های گذشته در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به نیابت از وزارت جهاد کشاورزی، مراسم گرامیداشت «هفته کتاب» را در وزارت جهاد کشاورزی در سطح وزارتخانه برگزار می‌کردیم. با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی و نشر آموزش کشاورزی از سال ۱۳۹۸، مقرر شد مراسم «هفته کتاب» را در سطح ملی برگزار کنیم. طبق هماهنگی‌هایی که با ستاد هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری انجام شد. سازمان وزارت جهاد کشاورزی به نیابت از این دستگاه‌ها، متولی برگزاری هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی شد که چهار دوره آن در سال‌های (۱۳۹۸)، (۱۳۹۹)، (۱۴۰۰)، (۱۴۰۱)، برگزار شد.

 

وی به دیگر اقدامات صورت گرفته در «پنجمین دوره هفته  ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی» اشاره کرد و افزود: ابتدا پورتال جشنواره از اول اردیبهشت ماه سال جاری راه‌اندازی شد و فراخوان آثار برتر شامل کتاب و آثار ترویجی به تمام دستگاه‌های متولی، دانشکده‌های کشاورزی کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، ارسال شد و دریافت آثار تا شهریور ماه ادامه داشت. بخش‌هایی که در این جشنواره مطرح بود بحث انتخاب مجله برتر بود که با همکاری وزارت علوم،  تحقیقات و فن‌آوری انجام شد. امسال یک بخش به عنوان ناشر برتر به جشنواره اضافه کردیم که با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که متولی این حوزه است، انجام شد.

 

دبیر ستاد برگزاری هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی بیان کرد: انتخاب آثار ترویجی با همکاری معاونت ترویج سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد. اقدام دیگر نامگذاری شعار جشنواره با نام (کتاب، دانایی و توانایی کشاورزی) بود. برنامه‌های هفته کتاب کشاورزی و منابع طبیعی در فضای مجازی سازمان  انعکاس داده شد. بیش از ۵۰ موسسه، دانشگاه، مرکز، آثار خود را برای شرکت در این جشنواره ارسال کردند.

 

فرازمند با اشاره به رشد آثار رسیده به جشنواره گفت: نسبت به آثار ارسالی در پنج دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی که در گذشته تا به امروز بوده است مقایسه‌ای انجام دادیم که سیر صعودی آثار را نشان می‌دهد. از ۵۸ عنوان کتاب در سال ۱۳۹۸ به ۱۰۲ کتاب در سال ۱۴۰۲ رسیدیم. کل آثار دریافتی ۱۵۱ اثر بود. در بخش انتخاب کتاب برتر ۱۰۰عنوان کتاب به دبیرخانه رسید که در مرحله اولیه که بر اساس ساختار کلی موجود ۹۱ اثر به مرحله نهایی ارسال شد. در ۶ گروه تخصصی کتاب‎‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت در جلسه نهایی دو عنوان کتاب برتر و یک عنوان کتاب شایسته تقدیر انتخاب شد.

 

وی در بخش دیگر از سخنانش به آماری در زمینه انتخاب مجلات برتر اشاره کرد و افزود: در حوزه مجلات علمی از بین ۲۱۰ مجله علمی حوزه کشاورزی و منابع طبیعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سه عنوان مجله به دبیرخانه هفته کتاب به عنوان مجلات برتر در سال ۱۴۰۱ معرفی کرد که از سه عنوان دو عنوان مجله علمی برتر تعیین شد. در  بخش آثار ترویجی برتر، ۴۷ عنوان اثر در سه گروه دستنامه، نشریه ترویجی و نرم افزار کاربردی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که امسال در هر گروه یک نفر به عنوان برگزیده انتخاب شد. در انتخاب ناشر علمی برتر، طبق اطلاعاتی که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به دبیرخانه ارسال نمود، در سال ۱۴۰۱، ۸۹۵ اثر توسط ۳۶۸ ناشر بخش دولتی و خصوصی منتشر شده بود که آثار ۹۲ ناشر با ۲۷۴ کتاب مورد ارزیابی و هیات داوران قرار گرفت که در نهایت یک ناشر به عنوان ناشر برتر و یک ناشر به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شد.

 

فرازمند ادامه داد: همچنین در سال گذشته مسابقه کتابخوانی با موضوع (کاهش ضایعات محصولات کشاورزی) در سطح وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد. بیش از دو هزار ۱۶۱ نفر در مسابقه نهایی که به صورت مجازی برگزار شده بود شرکت کردند.

 

سالانه در کشور ۱۱۰ هزار عنوان کتاب تولید و منتشر می‌شود

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن حضور در آیین بزرگداشت «پنجمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی» با بیان اینکه امید است توجه مستمر و مداوم به کتاب و اندیشمندان در این سازمان بیش از گذشته وجود داشته باشد، گفت: ما در کشور احتیاج به قوی شدن و قدرتمندتر شدن داریم و وقایع امروز جهان این را ثابت کرد، کشوری که قوی نباشد به راحتی و با بهانه‌های مختلف تحت اشغال و ظلم و ستم قرار می‌گیرد برای استواری و زنده ماندن باید قوی بود و ریشه قدرت در علم و دانش است. کشوری که علم و دانش ندارد، قوی نیست حتی اگر ثروت اقتصادی هم به دلایلی داشته باشد قدرتش، قدرت تزئینی است و قدرت واقعی نیست اما کشوری که دانش دارد، دانشمند و تولید دانش دارد، آن کشور قدرتش، قدرت واقعی و پایدار است و از بین نمی‌رود، مگر با از بین رفتن سرمایه‌های انسانی و دانشمندان و تولیدات علمی‌اش. بنابراین جایگاه چنین سازمانی به عنوان یک جایگاه مقاوم قدرت ملی اهمیت دارد. هرچه شما پایگاه قدرت کشور را مستحکم ترکنید ارزشمند خواهند بود.

 

وی به سخنانی از امیرالمومنین علی (ع) اشاره کرد و افزود: امیرالمومنین علی (ع) فرمود «والعلم سلطان» علم است که قدرت و تسلط می آورد، کسی که علم را به درستی به دست آورد به توانمندی و قدرت می‌رسد و آن کسی که علم را به دست نیاورد خوار و ضعیف می‌شود، بنابراین دستاوردهای علمی شما علاوه بر قدرت، امید هم می‌سازد. از مسئولان سازمان و مراکز مشابه، خواهش می‎کنیم، دستاوردها و توانمندی‌های علمی خود را برای مردم بازگو کرده و نمایش دهند. نمایش این دستاوردها امید ایجاد می‌کند. از کشور ما ایران نمایش فقر و غم نباید داده شود و در عوض از کشورمان باید امید و تلاش و نشاط و دستاوردهای علمی و عزت دانشمندان باید نمایش داده بشود که به واقع چنین است.

 

احمدوند با ارایه آماری در حوزه کتاب، گفت: از ۱۱۰ هزار عنوان کتاب که سالانه در کشور منتشر می‌شود نزدیک به ۸۰ هزار عنوان آن چاپ نخست است. مجموع کتاب‌هایی که پیش از انقلاب در سال ۱۳۵۷ منتشر و ثبت شده‌اند ۳ هزار عنوان بوده و این آمار حاکی از رشد تولید و انتشار کتاب در سال‌های پس از انقلاب است. حدود ۲ میلیون عنوان کتاب ثبت شده داریم که بعد از انقلاب در کشور منتشر شده و اطلاعات تعداد قابل توجهی کتاب هم  ثبت نشده است. اصولا جهت‌گیری و رشد علمی کشور قابل مقایسه نیست.

 

وی با اشاره به این که در زمینه آمار مطالعه گاهی نسبت به خودمان کمی خود تحقیری داریم، تاکید کرد: مردم ما جزو پرخوان ترین مردم دنیا هستند، ادبیات مجری‌های برخی رسانه ها را خیلی باور نکنید طبق نظرسنجی و پژوهشی که مرکز تحقیقات صداوسیما در دو سال گذشته انجام داده بود میانگین آمار مطالعه جمعیت فعال کشور ما یکی از کمک آموزشی و کمک درسی غیر از کتب دیگر بیش از ۳۵ دقیقه در روز است.

 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: قطعا در دنیا جزو کشورهای برتر هستیم با اینکه کم کتاب می‌خوانیم و این را هم می‌دانیم کتاب کم می‌خوانیم اما مطالعه کتاب در کشور ما رو به رشد است. برخلاف کشورهای پیشرفته دنیا، نسل جوان ما امروز بیشتر از نسل‌های گذشته کتاب می‌خوانند، آمارهای تولید کتاب  این را تایید می‌کنند. بنابراین با همه این دغدغه‌ها وضعیت فرهنگی و کتابخوانی در کشور ما آن طوری که تصور می‌شود نیست، البته احتیاج داریم به کار بیشتر و فرهنگ‌سازی و مطالعه. مطالعه دستوری نیست.  ترویج کتاب و مهارت کتابخوانی، یک کار علمی و رشته دانشگاهی و تخصصی است که احتیاج به فرهنگ سازی دارد. در مورد گرانی کتاب هم نرخ رشد قیمت کتاب کمتر از تورم سالانه کشور است، نه اینکه کتاب گران نیست، بلکه طی ۱۰ سال گذشته کتاب کمتر گران شده است.

 

وی با درخواست از  دانشجویان رشته کشاورزی و عموم مردم که به هیچ عنوان کتاب‌های الکترونیکی را به رایگان خریداری و تکثیر نکنند، گفت: کتابی که به رایگان تکثیر شود حق مولف و نویسنده ضایع می‌شود و این یک نوع ظلم به نویسنده و ناشر است. یکی از آسیب هایی که ما در حوزه نشر می‌بینیم این است که کتاب‌ها رایگان هستند. این کار شرعا و قانونا اشکال دارد. در مراکز دانشگاهی ما به راحتی این کتاب‌ها تکثیر می‌شود. بخشی از آن را تکثیر می‌کنند و به دانشجویان می‌دهند. این کار غیرقانونی، حرام و ظلم است. کتاب باید خریده شود. حق نویسنده و ناشر است که از کتابش نفع ببرد. شما به عنوان نویسنده کتابی را منتشر می‌کنید دستاورد چندساله شماست و گروهی است به راحتی در یک دانشگاهی در یک گوشه‌ای و در یک مرکز تکثیری می‌بینید تکثیر کردند  و به راحتی بدون اجازه و مجوز می فروشند. حق مولف و ناشر کجاست اینها را باید مورد توجه قرار دهیم. تحقیقات آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی، برگزار شد.

 

دستیابی ایران به رتبه ۱۳ تولیدات علمی کشاورزی در سطح بین‌المللی
سیدمجتبی خیام‌نکویی رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیان کرد: تولیدات علمی ایران در بخش کشاورزی امسال از رتبه ۱۵ در سطح بین‌المللی به رتبه ۱۳ ارتقا یافته است. انتظار از بخش کشاورزی این است که دانش‌بنیان شود و مهمترین مولفه دانش‌بنیان شدن، افزایش تولیدات علمی و فناورانه است.

 

وی پایداری امنیت غذایی را مهمترین هدف در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: مهمترین مولفه امنیت غذایی این است که این بخش دانش‌بنیان شود و به افزایش بهره‌وری دست یابد.

 

۲۵ درصد مجلات علمی کشاورزی در مجموعه سازمان «تات» چاپ شده است

خیام‌نکویی؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۵ درصد تولیدات علمی کشور در بخش کشاورزی متعلق به مجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است، ادامه داد: عمده این تولیدات، وارد عرصه‌های ترویجی می‌شود و نتیجه آن را در افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی می‌بینیم.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اگر بخواهیم اتفاق بزرگی را در بخش کشاورزی رقم بزنیم، بدون استناد به پایه‌های علمی قوی و دستیابی به مرجعیت علمی امکان‌پذیر نخواهد بود، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار نفر هیات علمی داریم که نزدیک به ۲ هزار نفر آن در مجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هستند.

 

وی با اشاره به اینکه ایران هم‌اکنون دارای رتبه نخست تولیدات علمی در خاورمیانه است، افزود: برای دستیابی به جایگاه علمی ایران که در سند چشم‌انداز هدف‌گذاری شده است، باید سرعت تولیدات علمی از نظر کمی و کیفی افزایش یابد. از نظر کیفی نیاز داریم تولیدات علمی و فناورانه کشور در پایگاه‌های استنادی بین‌المللی نمایه‌سازی شود.

 

رییس سازمان تات در همین حال سهم تولیدات علمی دانشگاهی را در بخش کشاورزی کم دانست و گفت: انتظار داریم رشد تولیدات علمی و فناورانه دانشگاه‌ها در بخش کشاورزی افزایش پیدا کند و منجر به حل مشکلات اولویت‌دار این بخش شود.

 

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و تولیدات سازمان «تات» نیز اظهار داشت: در این سازمان ۳۰۰ هزار مستند علمی و ۱۱۰ کتابخانه داریم و در کنار تولید مجلات علمی، نیازمند به توسعه مجلات ترویجی هستیم. مهمترین چالش ما، مجلات ترویجی هستند و باید بتوان یافته‌های علمی را با زبان گویا به کشاورزان منتقل کرد.

 

خیام نکویی درباره دیگر افتخارات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ۱۴ دانشمند حوزه کشاورزی‌مان به لحاظ تولیدات علمی، جزو دانشمندان ۲ درصد دنیا معرفی شده‌اند و تولیدات علمی‌شان قابل رقابت با تولیدات جهانی است.

 

رییس سازمان «تات» با اشاره به پیوستن ایران به معاهده‌هایی مانند شانگهای، گفت: ما می‌توانیم محوریت مرجعیت علمی در برخی حوزه‌ها از جمله بخش کشاورزی در کشورهای عضو شانگهای و اکو را بدست آوریم.

 

تعطیلی بسیاری از رشته های کشاورزی تاسف بار است
سید محمودرضا آقامیری گفت: دانشگاه، اگر بخواهد در فضای علمی خودش موفق باشد باید مسئله‌ها را بشناسد. غیر از بحث تکنولوژی، بخش‌های دیگر مانند پژوهشکده گیاهان دارویی داریم که امروز موفق عمل کرده است.  دانشگاه‌های کشور آماده هستند تا در کنار وزارت جهاد کشاورزی کار بزرگ بحث امنیت غذایی را دنبال کنند. بسیار متاسفم که بگویم  بسیاری از رشته‌های کشاورزی تعطیل شده است. زمانی دانشگاه آزاد اسلامی سرمایه‎گذاری کلانی برای رشته‌های کشاورزی انجام داده بود. تاسف بار است که بگویم که برخی رشته‌ها امروز در حوزه کشاورزی تعطیل شده است. برای حل این فاجعه باید فکر اندیشید شود. باید کاری کنیم تا افراد اگر در رشته کشاورزی قبول می‌شوند، خوشحال شوند و بیشتر تلاش کنند، باید کاری کنیم تا دانشجویان این رشته به آینده امیدوار باشند.

 

وی با اعلام آمادگی دانشگاه‌ها در کنار وزارت جهاد کشاورزی در راستای رسیدن به امنیت غذایی گفت: فعالیت بیش از ۱۰ هزار عضو علمی در بخش کشاورزی سرمایه با ارزشی جهت دستیابی به امنیت غذایی در کشور است.

 

رئیس دانشگاه شهید بهشتی بر تشویق داوطلبان کنکور جهت انتخاب رشته در حوزه کشاورزی تاکید کرد و افزود: دانشجویان با تحصیل در رشته کشاورزی با مهارتی که می‌آموزند به راحتی جذب بازار کار می شوند.

 

«نشر آموزش کشاورزی» به عنوان ناشر برتر، برگزیده شد
در پنجمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی سال ۱۴۰۲، انتشارات «نشر آموزش کشاورزی» به عنوان ناشر برتر، برگزیده شد.

 

به پاس قدردانی از تلاش‎‌ها و زحمات علمی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، لوح تقدیر و تندیس توسط سیدمجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تات به محمدمهدی قاسمی رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی تقدیم شد.

 در حاشیه این مراسم از کتاب‌ها، مجلات علمی، مجلات ترویجی، آثار ترویجی و ناشران برتر با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد و نمایشگاه تخصصی کتاب و انتشارات تات افتتاح شد. این نمایشگاه تا پایان هفته کتاب در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی دایر است.

 

معرفی برگزیدگان «پنجمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی»

اسامی برگزیدگان، شایسته‌های تقدیر و برترین های آثار برگزیده پنجمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی در بخش کتاب، مجله علمی، مجله ترویجی،‌ دستنامه، به شرح ذیل اعلام شد:

 
بخش «کتاب شایسته تقدیر»:
کتاب «راهنمای شناسایی پلانکتون در آب‌های ایرانی دریای کاسپین» اثر سیامک باقری و مهندس جلیل سبک آرا از موسسه تحقیقات علوم  شیلاتی کشور

بخش «کتاب رتبه برتر»:
کتاب «دانش تولید کلزا در ایران جلد اول و دوم» اثر حسن امیری اوغان و گروه مولفان از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر از مرکز نشر دانشگاهی کتاب «Solar Energy Advancements in Agriculture and food prodaction Systems» اثر شیوا گرجیان از دانشکده کشاورزی،‌ دانشگاه تربیت مدرس در بخش «مجله علمی» رتبه برتردمجله علمی «International journal of Horticultural Seince and technology»  اثر کورش وحدتی از دانشگاه تهران مجله علمی « نامه انجمن حشره شناسی ایران» اثر علی اصغر طالبی از انجمن حشره شناسی ایران

بخش «مجله ترویجی» رتبه برتر: 
مجله «سبزیجات گلخانه‌ای» اثر اسماعیل مقبلی دامنه از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان جنوب کرمان 

بخش «دستنامه» رتبه برتر:
«شناخت و کاربریی ماشین‌های خاک ورزی نواری»  اثر روح الله یوسفی از موسسه تحقیقات برنج

بخش «مجله ترویجی» رتبه برتر:
«صد و بیست نکته کلیدی در پرورش انار» اثر محمدرضا وظیفه شناس، سید علیرضا اسمعیل زاده حسینی، سمیه زارع و علی محمد یاوری از مرکزتحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد

بخش «نرم افزار کاربردی» رتبه برتر:
«پیش بینی سرمازدگی و راهکارهای حفاظت از محصولات کشاورزی» اثر نیکروز باقری، میثم باقری، موحد سپهوند از موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکزتحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان

بخش «ناشران شایسته تقدیر»:
مرکز دانشگاهی جهاد دانشگاهی ،‌سیدعلی محمدپور معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی امیر کبیر

بخش «ناشران رتبه برتر»:
«نشر آموزش کشاورزی»  از موسسه معاونت آموزش و ترویج کشاورزی  

سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با شعار «آینده خواندنی است» تا سی‌ام آبان‌ماه ۱۴۰۲ ادامه دارد.