- فرهنگی

باغ کتاب محلی است برای تبادل افکار و اندیشه

بدون شک باغ کتاب محلی است برای تبادل افکار، نظرات و اندیشه. بسیار خوشحال خواهیم شد اگر این تبادل بین ایران و عمان صورت بگیرد.
به نقل از روابط عمومی باغ کتاب تهران، هیئت عالی رتبه عمانی، متشکل از اساتید و دانشجویان دانشگاه دفاع ملی سلطنت عمان به سرپرستی احمدبن سالم باعمر(سفیر عمان) ضمن حضور در جمهوری اسلامی ایران با برخی از مقامات نظامی کشور دیدار و همچنین از دانشگاه عالی دفاع ملی ایران نیز بازدید کردند. در ادامه این بازدیدها ظهر روز پنجشنبه(سی‌ام آذرماه ۱۴۰۲) از باغ کتاب ایران دیدن کردند تا با فضای این مجموعه فرهنگی بیشتر آشنا شوند.

این هئیت علمی عمان با گذر از خیالستان از کتابفروشی کودک و نوجوان (بوکتاب)، خانه کودک، باشگاه زیست‌شناسی و باشگاه رباتیک، پارک علم و فناوری، سروستان و دیگر بخش‌های باغ بازدید و با رضا مجدی، مدیرعامل این مجموعه فرهنگی دیدار کردند.

کتاب؛ نقطه عظیمت باغ کتاب تهران

مجدی ضمن خیرمقدم با اشاره به اینکه اعتقاد داریم کتاب می‌تواند باعث تحول اجتماعی شود، گفت: «کتاب» نقطه عطف باغ کتاب تهران بوده و آنچیزی است که این مجموعه را در کشور متمایز می‌کند. نمایشگاه کتابی که اخیرا در ایران برگزار شد ۷میلیون بازدیدکننده داشت و همچنین بیش از ۱۲۰ میلیون نسخه کتاب در آن عرضه شد.

وی ادامه داد: سالانه چیزی حدود ۱۲۰ هزار عنوان کتاب در ایران منتشر می‌شود. اکنون 23هزار مجوز نشر در کشور ما وجود دارد که این آمار از کل اتحادیه اروپا بیشتر است. در ایران حوزه کتاب از نظر اقتصادی یک صنعت درآمدزا و مورد توجه است و حدود ۱۲۳هزار نفر به صورت مستقیم در این صنعت فعالیت می‌کنند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نقطه عظیمت ما در باغ کتاب تهران «کتاب» است، مطرح کرد: مخاطبان ما کودک و نوجوان و خانواده است. مدارس بسیاری در روزهای غیرتعطیل از باغ کتاب بازدید می‌کنند. امیدواریم در حوزه کتاب، نشر، نویسندگی، تالیف و… می‌توانیم با کشور دوست و همسایه، عمان تعامل داشته باشیم.

مدیرعامل باغ کتاب تهران همچنین مطرح کرد: ما در این مجموعه غیر از حوزه فرهنگی که نشر، کتاب، سینما، موسیقی و تئاتر را شامل می‌شود فعالیت‌هایی را نیز در حوزه علمی و موضوعات آموزش و سرگرمی اجرا می‌کنیم. در این خصوص نیز می‌توانیم با عمان همکاری داشته باشیم.

بازدید از باغ کتاب؛ زمینه‌ساز همکاری

در بخش دیگری از این بازدید احمدبن سالم باعمر با تشکر از استقبال مسئولان باغ کتاب بیان کرد: خداوند در قرآن در سوره‌های مختلف مثل اسرا و الرحمان به قرائت و کتاب اهتمام داشته است. شخصیت ایرانی در طول تاریخ کتابخوان و کتاب‌نویس بوده است؛ همه این‌ها نسل به نسل منتقل شده و بازتابی در نسل‌های بعدی خواهد داشت.

وی ادامه داد: بدون شک باغ کتاب محلی است برای تبادل افکار، نظرات و اندیشه. بسیار خوشحال خواهیم شد اگر این تبادل بین ایران و عمان صورت بگیرد. وزارت فرهنگ در عمان بسیار به مسائلی که مطرح کردید توجه دارد؛ انشاالله در گزارشی که از بازدید از ایران ارائه خواهیم کرد درباره این مجموعه فرهنگی نیز خواهیم گفت که زمینه ساز همکاری‌های بعدی خواهد بود.

زهرا حق جویی، مدیر باشگاه مخاطبان نیز در این دیدار گفت: همه صنایع فرهنگی در کنار کتاب در باغ کتاب جمع شده است؛ تخصص مجموعه، پارک موضوعی یا ارائه مسائل آموزشی در قالب سرگرمی و آموزش است. ما می‌توانیم مجموعه‌ای فرهنگی با تمام امکانات موجود در باغ کتاب را در کشور عمان برپا کنیم.

در این بازدید احمد بن سالم با عمر؛ رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی سلطنت عمان، سرتیپ ستاد عبدالله بن حمد بن عبدالله الحارثی، دریادار عبد الناصر بن احمد بن عبدالله العبری، سرهنگ ستاد سلطان بن سیف بن عبدالله المعمری، سرهنگ ستاد سعید بن خلفان بن عبید الحارثی، سرهنگ دوم ستاد محمد بن حماد بن سالم الراشدی، ناخدای ستاد خالد بن حمد بن ثابت الریامی، سرهنگ ستاد ابوبکر بن عبد القادر بن محمد الفقیه الحمیری، سرهنگ ستاد هوایی محمد بن سیف بن سلیمان الرحیلی، سرهنگ ستاد هوایی یحیی بن سالم بن سعید السدیری، ناخدای ستاد مهندس طالب بن محمد بن مباحی البلوشی ، سرهنگ ستاد محمد بن عبد الله بن حلف الکلبانی، سرهنگ ستاد هوایی خلیفه بن سعید بن محمد آل جمع، سرهنگ ستاد عبدالله بن سالم بن على الکلبانی، سرهنگ ستاد محمد بن سلطان بن سرحان الریسی، سرهنگ ستاد سعید بن على بن سیف العبری، سرهنگ دوم کهلان بن یحیى بن سعید العمیری، سرهنگ دوم ستاد احمد بن عبدالله بن غریب الفزاری، احمد بن علی بن حمدان المقدحی الشحی، احمد بن صالح بن احمد الفارسی، محمد بن سعید السویلم النبهانی، احمد بن حمد بن محمد الصارم، یعقوب بن سالم بن خلفان المحروقی و طاهر بن محمد بن خلیفه البوسعیدی حضور داشتند.

در پایان تندیس باغ کتاب به طرفین عمانی اعطا شد و همچنین یادبودی نیز از سوی سفیر عمان به مدیرعامل این مجموعه فرهنگی هدیه شد.