- سبک زندگی, سلامت, ورزش

بهترین زمان ورزش برای چربی‌سوزی

راز چربی‌سوزی بیشتر در چیست و مناسب‌ترین زمان ورزش‌کردن برای دستیابی به این هدف چه وقت است؟ البته زمان، تنها یکی از عواملی است که بر عملکرد تمرینیِ ورزشکار اثر می‌گذارد.

موارد دیگری از جمله شدت و مدت زمان ورزش و تغذیه ورزشی نیز نقش مهمی دارند که نباید از آن‌ها غافل شد. 

راز چربی‌سوزی و عضله‌سازی بیشتر

چربی‌سوزی: محصولات لاغری معجزه‌آسا، هیچ کار قابل توجهی برای شما انجام نمی‌دهند، پس اصلاً به این محصولات با هدف چربی‌سوزی و لاغری دل نبندید.

تنها راه آب‌کردنِ چربی‌های جمع‌شده در بدن و چربی‌سوزی، مصرف کالری بیشتر از مقدار کالری است که شما در طول روز از طریق مواد غذایی مختلف دریافت می‌کنید.

به همین خاطر برای آب‌کردنِ این چربی‌های اضافه باید یک رژیم کم‌کالری داشته باشید و به صورت منظم ورزش کنی .

عضله‌سازی: تقویت عضلات و عضله‌سازی نیز کار سختی است و برای رسیدن به این هدف باید با یک برنامه تغذیه‌ای و ورزشی اصولی توده عضلانی خود را به بهترین شکل تقویت کنید.

 

بهترین زمان ورزش برای افزایش چربی‌سوزی

بهترین زمان برای ورزش برای دستیابی به چربی‌سوزی بیشتر،ساعات ابتدایی صبح است. علت اصلیِ آن هم، به موارد زیر برمی‌گردد:

  • در ساعات اولیه صبح، سطح قند خونِ بدن کمتر از حد طبیعی است؛ همین باعث می‌شود که بدنتان برای تأمین انرژی هنگام انجام تمرینات ورزشی، به‌دنبال منابع دیگری باشد. در همین زمان است که سلول‌های چربی تبدیل به سوخت برای تمرینات ورزشی خواهد شد.
  • نکته دیگر این است که ابتدای صبح سطح کورتیزول خون (سرعت‌دهنده چربی‌سوزی) بیشتر از ساعات دیگر است؛ در نتیجه می‌توانید توقع چربی‌سوزیِ بیشتری از بدنتان داشته باشید.

 

فواید ورزش صبحگاهی

افراد شرکت‌کننده در مطالعات ورزشیِ مختلف، همگی بعد از مدتی ورزش‌کردن در صبح، دیگر حاضر به کنار گذاشتنِ برنامه ورزشی خود نبودند. بنابراین کسانی‌که صبح ورزش کنند، تمایل بیشتری برای دنبال‌کردنِ برنامه تمرینی و رسیدن به تناسب اندام خواهند داشت.

بعضی از افراد، ورزش صبحگاهی را راحت‌تر می‌دانند، زیرا در ظهر و یا بعد ازظهر، به دلیل خستگی، نیرویی برای انجام تمرینات ورزشی و چربی‌سوزی نخواهند داشت.

مضرات ورزش صبحگاهی

ورزش صبحگاهی می‌تواند کار استرس‌زایی باشد؛ البته این فقط مربوط به عده کمی می‌شود که دچار اختلالات هورمونی هستند و برای بیشتر افراد نیز، نقش آرام‌کننده دارد.

دقت داشته باشید که انجام ورزش شدتی، در ساعات ابتدایی صبح، به جای چربی‌سوزی، موجب عضله‌سوزی می‌شود! اگر بخواهید هر روز با شکم خالی تمرینات ورزشی با شدت بالا انجام دهید، بدنتان به‌سراغ عضلاتتان خواهد رفت و عضله‌سوزی اتفاق می‌افتد.

 

اگر قصد داشتید صبح زود تمرین ورزشی شدتی انجام دهید، بهتر است پیش از ورزش‌کردن، صبحانه پروتئینیِ مقوی میل کنید.

همچنین توصیه می‌کنیم که در ساعات اولیه صبح و با شکم خالی، تمرینات بیش‌ازحد چالشی و شدتی انجام ندهید تا به بافت عضلانی‌تان آسیبی نرسد و تنها به چربی‌سوزی اکتفا کنید.

بهترین زمان تمرین از نظر عملکرد، بعدازظهر است

اگر می‌خواهید بیشترین چربی‌سوزی را داشته باشید، بهتر است صبح‌ها ورزش کنید؛ اما اگر تصمیم دارید که شاهد بهترین عملکرد ورزشی باشید، باید زمان تمرینتان را به عصرها موکول کنید. بهترین عملکرد از نظر قدرتی و آمادگیِ بدنی در عصرها اتفاق می‌افتد. ورزشکاران می‌توانند بیشترین تکرارهای تمرینی را در زمان عصر انجام دهند.نتایج مطالعات نشان داد جلساتی که بعدازظهرها برگزار می‌شد از نظر عملکرد ورزشی، استقامت و قدرت نتایج بهتری دربرداشت. افراد شرکت‌کننده گزارش دادند که واکنش بدن‌شان بعدازظهرها بهتر از صبح‌هاست و می‌توانند تمرینات بیشتری انجام بدهند.Related image

نکات طلایی برای چربی‌سوزی و عضله‌سازی فوق‌العاده

  1. اگر می‌خواهید صبح ورزش کنید، تمرینات هوازی (کاردیو) انجام دهید؛ مثلاً ۱۰ دقیقه پیاده‌روی سریع داشته باشید و اثرات مفید این تمرین را ببینید.

البته اگر احساس کردید که این زمان، برایتان کم است و اصلاً خسته نمی‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم که در کنار پیاده‌رویِ سریع، ۳ تا ۵ دقیقه طناب بزنید تا بعد از مدتی چربی‌سوزیِ معجزه‌آسای آن را ببینید.

  1. اگر با شکم خالی ورزش می‌کنید و احساس خستگی ندارید، بهتر است حتماً قبل از ورزش صبحانه سالم و مقوی میل کنید.
  2. برای دستیابی به بهترین نتایج چربی‌سوزی و عضله‌سازی، بهتر است که ترکیبی از ورزش صبحگاهی و عصرگاهی را در برنامه ورزشی‌تان داشته باشید؛ مثلاً صبح‌ها ۱۰ دقیقه تمرین هوازی انجام دهید و عصرها بعد از انجام تمرینات گرم‌کردنِ بدن، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تمرین شدتی داشته باشید.
  3. حتماً تمرینات شدتی را حداقل چهار ساعت قبل از خواب انجام دهید تا به بی‌خوابی دچار نشوید.

مواد غذایی معجزه‌آسا برای چربی‌سوزی و عضله‌سازی

همان‌طورکه می‌دانید چربی‌سوزی و عضله‌سازی علاوه‌بر برنامه ورزشی به تغذیه سالم هم نیاز دارد. به همین منظور در ادامه چند نمونه از بهترین مواد غذایی معرفی شده است.

  • حبوبات
  • پودر وی
  • جو دوسر
  • انواع توت
  • غلات کامل
  • روغن زیتون
  • کره بادام‌زمینی
  • بادام و سایر دانه‌های روغنی
  • بوقلمون و گوشت‌های کم‌چرب
  • محصولات لبنی کم‌چرب یا بدون چربی
  • اسفناج و سایر سبزی‌جات دارای برگ تیره

نتیجه‌گیری

برای رسیدن به چربی‌سوزی و عضله‌سازی بیشتر، باید زیر نظر کارشناس تغذیه یک رژیم اصولی داشته باشید؛ همچنین در کنار برنامه غذایی از یک برنامه ورزشی پیشرفته و شخصی‌سازی شده همراه با پشتیبانی کارشناسان مجرب، استفاده کنید.

با این انتخاب‌ها می‌توانید به تضمینی‌ترین و بهترین شکل ممکن، میزان کالری دریافتی خود را کاهش دهید و به اندام ایده‌آل برسید.

 

فاران مرتضایی وحید

دیدگاهتان را بنویسید