- ورزش, ویژه

بیوگرافی مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی تیم ملی ایران

مارک ویلموتس کیست ؟

مارک ویلموتس ( Marc wilmots ) بازیکن و سرمربی سابق تیم ملی بلژیک است ، 50 سال سن دارد و به عنوان سرمربی تیم ملی ایران فعالیت خواهد کرد.

 

همسر و فرزندان مارک ویلموتس

مارک ویلموتس در حال حاضر متاهل و صاحب سه فرزند است. نام همسر وی Katrien Lambeets ( کاترین لمبیتس ) است.

نو ویلموتس پسر بزرگ مارک هم‌اکنون به صورت حرفه‌ای فوتبال بازی می‌کند و در تیم کارپی ایتالیا عضویت دارد. او پیش از این برای آولینوی ایتالیا، روزلار و سنت‌ترویدن بلژیک بازی کرده است و در خط هافبک بازی می‌کند. رنو سه بازی هم برای تیم زیر ۱۹ ساله‌های بلژیک انجام داده است.

سوابق ملی ویلموتس

  • مارک ویلموتس در سال ۱۹۸۰ میلادی با تیم شهر زادگاهش فوتبال خود را در تیم جوانان آغاز کرد و سپس با پیوستن به تیم سنت در سال ۱۹۸۷ اولین تجربه حرفه ای خود را در تیم بزرگسالان و لیگ حرفه ای بلژیک کسب کرده و با ۳۰ بازی و ۹ گل زده آمار خیره کننده ای را در اولین حضور حرفه‌ای رقم زد.
  • ویلموتس اولین بازی ملی‌اش را برای تیم ملی فوتبال بلژیک در تاریخ ۲۶ مه ۱۹۹۰ میلادی مقابل تیم ملی فوتبال رومانی انجام داد.
  • او در ۷۰ بازی ملی حضور داشت و جمعاً ۴۹۴۷ دقیقه برای تیم ملی فوتبال بلژیک به میدان رفت.
  • مارک ویلموتس آخرین بازی ملی خود را در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۰۲ میلادی در برابر تیم ملی فوتبال برزیل انجام داد. وی در بازی‌های ملی‌اش ۲۹ گل به ثمر رساند

سوابق سیاسی مارک ویلموتس

مارک ویلموتس 50 ساله سابقه فعالیت سیاسی با حضور 2 ساله (طی سال های 2003 تا 2005 ) در مجلس سنای بلژیک را هم دارد،

تیم های فوتبالی که ویلتموس در آنها حضور داشته

مارک ویلموتس در دوران بازیکنی خود در چندین تیم فوتبال حضور داشته که به شرح زیر هستند

  1. تیم فوتبال مشلان
  2. لیگ برتر فوتبال بلژیک در سالهای 1988 و 1989
  3. سوپرجام اروپا در سال ۱۹۸۸
  4. استاندارد لیژ
  5. جام حذفی فوتبال بلژیک در سالهای 1992 و 1993
  6. تیم فوتبال آلمانی شالکه ۰۴
  7. جام حذفی فوتبال آلمان در سالهای 2001 و 2002
  8. لیگ اروپا در سالهای 1996 و 1997
  9. برگزیده به عنوان جوان فوتبالی سال بلژیک در سالهای 1989 و 1990
  10. بهترین‌های جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۰۲ به عنوان بازیکن ذخیره
  11. ویلموتس زمانی هم دستیار لیکنز (سرمربی کنونی تراکتورسازی) بود

 

ویلموتس و تیم شالکه 04

  • ویلتموس توسط تیم معروف شالکه ۰۴ آلمان به خدمت گرفته شد و در سال ۱۹۹۶ به مدت چهار سال در تیم شالکه ۰۴ بازی کرد و ۱۰۴ بازی را برای این تیم انجام داد و ۲۱ گل را هم به ثمر رساند.
  • مارک ویلموتس در سال ۲۰۰۰ به تیم بوردو یکی از بهترین باشگاه های فرانسه رفت و مدت یک سال هم برای این تیم بازی کرد.
  • مارک سپس به تیم شالکه ۰۴ برگشت و فوتبال خود را در این تیم به پایان رساند تا در مجموع با ۳۲۱ بازی و ۱۳۳ گل کارنامه او به پایان برسد.

سرمربیگری مارک ویلموتس

  • مارک ویلموتس در سال 2003 و پس از پایان دوران فوتبالش به سرمربیگری مشغول شد و به عنوان سرمربی همان تیم شالکه ۰۴ که از دنیای فوتبال خداحافظی کرد در این تیم فوتبال شروع به فعالیت نمود
  • پس از آن از تیم شالکه ۰۴ به تیم سنت آمد و در نهایت به بلژیک رفت و بعد از مدتی که به عنوان دستیار در تیم ملی بلژیک فعالیت می کرد، هدایت تیم ملی بلژیک را در سال ۲۰۱۲ برعهده گرفت و مارک ویلموتس به مدت ۴ سال سرمربی تیم بلژیک بود.
  • ویلموتس در سال 2017 به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال سواحل عاج انتخاب شد اما نهایتا با شکستی که مقابل مراکش متحمل شد، نتوانست با این تیم آفریقایی به جام جهانی 2018 صعود کند و از مسئولیتش کنار رفت.

ویلموتس و جام جهانی

ویلموتس توانست با تیم ملی فوتبال بلژیک تیم به جام جهانی ۲۰۱۴ برسد و در مرحله گروهی این رقابت‌ها که با تیم‌های الجزایر، روسیه و کره‌جنوبی هم‌گروه بود، به عنوان تیم نخست صعود کرد. بلژیک و ویلموتس در مرحله یک هشتم نهایی با نتیجه ۲ بر یک آمریکا را شکست دادند اما در مرحله یک چهارم نهایی با یک گل مقابل آرژانتین مغلوب شدند و از دور رقابت‌ها حذف شدند.

افتخارات مارک ویلموتس

ویلموتس در سال 2015 افتخار دریافت جایزه گلوب ساکر ، بهترین مربی سال را کسب کرده است

اخراج ویلموتس از تیم ملی بلژیک

پس از جام جهانی ۲۰۱۴، تیم ملی بلژیک با سرمربی‌گری ویلموتس به یورو ۲۰۱۶ صعود کرد و در این رقابت‌ها پس از صعود از گروهش، با چهار گل مجارستان را در مرحله یک هشتم نهایی شکست داد اما در مرحله یک چهارم نهایی مقابل ولزی که برای نخستین بار در رقابت‌های یورو حضور پیدا کرده بود، با نتیجه ۳ بر یک شکست خورد و از تیم‌ملی بلژیک اخراج شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید