- فرهنگی

تبلیغ برای آثار ادبی یک ضرورت است

نعیمی گفت: اگر جامعه به این باور نرسد که مطالعه بخش مهم و لاینفک زندگی اوست هر نوع عاملی می‌تواند سدی در مقابل مطالعه شود و عناصری همانند فضای مجازی در مدت‌زمانی کوتاه جای کتاب را پر کرده و علاوه بر به هدر دادن زمان، تجربه و کسب اطلاعات ارزنده؛ جامعه را به‌سوی انحطاط سوق خواهد داد.

 
 

«جواد نعیمی» نویسنده کتاب در گفت‌وگویی پیرامون اهمیت مطالعه در سبک زندگی جامعه امروز، اظهار داشت: کتاب همواره و در همه زمان‌ها به عنوان کالایی ارزشمند از اهمیت برخوردار بوده است اگرچه طی سال‌های اخیر با غفلت جامعه از مطالعه روبرو شده ایم، اما مطالعه عنصر مهم در هر جامعه محسوب شده و می‌شود.

وی در همین راستا ادامه داد: دغدغه‌های عمومی جامعه همانند مشکلات اقتصادی و حضور پر رنگ فضای مجازی مهمترین عوامل فاصله گرفتن مردم از کتابخوانی محسوب می‌شود امری که به ظاهر بی اهمیت بود، اما گذر زمان اهمیت و ارزش آن را به جامعه نشان خواهد داد لذا برای رشد و توسعه جامعه در آینده باید تجربه اندوزی را به واسطه مطالعه بست و گسترش داد تا آینده درخشان پیش روی جامعه قرار داشته باشد.

نعیمی لزوم مشخص شدن اهمیت مطالعه برای جامعه را مهم دانست و تاکید کرد: اگر مطالعه را به منزله آب برای ماهی بدانیم مطالعه را عنصری زنده و معنوی باید دانست لذا تبیین ضرورت مطالعه و اهمیت آن برای افراد بسیار مهم است این هنجار سازی باید به شکلی انجام شود که افراد به مطالعه ایمان بیاورند و بدانند که خودشان باید همواره به دنبال مطالعه باشند در چنین شرایطی می‌توان گفت جامعه مسیر خود را به سوی پیشرفت و سعادت طی خواهد کرد و به رشد بلوغ فکری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: اگر جامعه به این باور نرسد که مطالعه بخش مهم و لاینفک زندگی اوست هر نوع عاملی می‌تواند سدی در مقابل مطالعه شود و عناصری همانند فضای مجازی در مدت زمانی کوتاه جای مطالعه را پر کرده و علاوه بر به حدر دادن زمان، تجربه و کسب اطلاعات ارزنده؛ جامعه را به سوی انحطاط سوق خواهد داد.

نویسنده ابراز کرد: برای ایجاد فرهنگ مطالعه باید زیر ساخت‌ها را از کودکی در نظر گرفت. خانواده کانونی ارزشمند برای آموزش اهمیت مطالعه است بدین ترتیب که وقتی فرزندان مطالعه پدر و مادر را در خانواده می‌بینند مطالعه در ذهن آنان نهادینه می‌شود و این امر در ادامه زندگی نیز ادامه خواهد داشت البته فضای اجتماعی که کودک در آن حضور می‌یابد نیز مهم است وقتی کودکان وارد فضای مدرسه می‌شوند نیاز است تا اهمیت مطالعه غیر درسی برای آنان یاد آوری شود.

نعیمی اظهار کرد: بردن کودکان به نمایشگاه و آشنا کردن آنان با فضا‌های نمایشگاه همچنین برگزاری مسابقات و پویش‌های متعدد با جوایزی ارزشمند برای کودکان آنان را به مطالعه دلگرم و زمینه را برای علاقمند شدن کودکان به کتاب فراهم خواهد کرد.

وی بیان کرد: هدیه دادن کتاب به عنوان یک کالای ارزشمند از زمان‌های گذشته مرسوم بوده و من معتقد هستم یکی از بهترین هدایا است خود من کسی هستم که از گرفتن هدایای ادبی استقبال می‌کنم و حتی به افرادی که به منزل من می‌آیند برای اعیاد به عنوان هدیه یکی از آثارم می‌دهم، زیرا احساس می‌کنم، روح افراد را نیز با هدیه کتاب می‌توان تحت تاثیر قرار دهم.

نویسنده ابراز کرد: من چند سال پیش از فردی دنیا دیده کتابی ارزشمند را هدیه گرفتم و آن فرد فوت کرد، اما من همچنان آن کتاب را دارم و هرگاه به آن رجوع می‌کنم همواره به یاد او می‌افتم لذا احساس می‌کنم کتاب ارزشمند می‌تواند انسان را تا مدت‌ها پس از مرگش در اذهان افراد زنده نگهدارد.

نعیمی تصریح کرد: در گذشته حتی زمان ولادت فرزندانشان را پشت بر جلد برخی از کتاب‌ها یادداشت می‌کردند، زیرا می‌دانستند کتاب تا سال‌ها باقی خواهد ماند لذا برخی کتاب‌ها که قدیمی بودند حامی اطلاعات مهم گذشته بودند در آن زمان کتاب‌ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شدند اگرچه فناوری چاپ این رویداد‌ها را تحت تاثیر قرار داد، اما همچنان کتاب جایگاه خود را حفظ کرده است.

وی تاکید کرد: در دنیای امروز که تبلیغات بخش بزرگی از جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد تبلیغ در مورد کتاب بخش مهمی را به خود اختصاص می‌دهد و می‌تواند باعث شناخته شده کتاب‌ها شود.

نعیمی مطالعه را فعالیتی مهم دانست و خاطرنشان کرد: مهم اینست که به این باور دست یابیم که مطالعه نیاز روزانه برای هر فرد است و نباید از کنار آن ساده عبور کرد اگر چنین تبیینی در اذهان عمومی جامعه شکل بگیرد آنگاه می‌توان آینده درخشان برای آن جامعه در نظر گرفت.

دفاع پرس

دیدگاهتان را بنویسید