- تکنولوژی

تراشه اگزینوس 2500 با عملکرد خام بهتر از اسنپدراگون 8 نسل 4 عرضه خواهد شد

شرکت سامسونگ در چند پلتفرم اگزینوسی اخیر خود با مشکلات عملکرد و بهره‌وری انرژی دست به‌گریبان بود؛ اما این برند کره‌ای با عرضه تراشه‌های جدید خود در سال 2024 یک گام بزرگ روبه جلو برداشت. در صورت صحت شایعات مطرح شده انتظار می‌رود که تراشه پرچمدار آینده اگزینوس، برترین محصول کوالکام در سال 2025 را پشت سر بگذارد.

بر اساس پستی که توسط حساب‌کاربری PandaFlashPro در شبکه اجتماعی X منتشر شده است؛ تراشه اگزینوس 2500 هم از نظر بهره‌وری انرژی و هم به لحاظ عملکرد خام از رقیب کوالکامی خود یعنی اسنپدراگون 8 نسل 4 برتر ظاهر خواهد شد.

در سال 2024 سامسونگ با عرضه تراشه اگزینوس 2400 خود می‌تواند با پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 رقابت نماید؛ اما ظاهرا این شرکت در مقایسه با رقیب آمریکایی خود به فضای بیش‌تری برای پیشرفت دست پیدا کرده است. تراشه اگزینوس 2500 بر پایه گره فرآیندی 3 نانومتری تولید خواهد شد؛ در حالی‌که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 کماکان از فرآیند 4 نانومتری بهره خواهد برد. این موضوع موجب برتری سامسونگ نسبت به کوالکام خواهد شد.

گزارش‌های پیشین نشان می‌دهند که سامسونگ در حال آماده‌سازی 2 تراشه پرچمدار مختلف است. نخستین تراشه، Exynos 2500-A نامگذاری شده و با وجود پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای جهت استفاده در گوشی‌های هوشمند طراحی شده است. تراشه دوم، Exynos 2500-B نام دارد و به لطف وجود پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای برای تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های گلکسی بوک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین بر اساس برخی شنیده‌ها، سامسونگ به‌جای استفاده از واحد پردازش عصبی (NPU) بومی خود احتمالا از واحد پردازش تنسور گوگل بهره خواهد برد. با این‌حال برای تائید یا رد این شایعات هنوز خیلی زود است.

آی‌تی‌سان