- تکنولوژی

تراشه ۲ نانومتری سامسونگ سال ۲۰۲۵ از راه می رسد

وقتی صحبت از پردازنده‌های موبایل و لوازم الکترونیکی می‌شود، تکنیک ساخت نقش بسیار زیادی دارد. هرچه گره فرآیند کوچکتر باشد، عملکرد SoC بهتر است، یا حداقل چنین است. شاید تا به حال نام چیپست های مبتنی بر فناوری 4 نانومتری مانند اسنپدراگون 8 نسل 2 و دیمنسیتی 8200 را شنیده باشید یا از آنها استفاده کرده باشید.

با این حال، ما هنوز تراشه‌ای مبتنی بر گره ۳ نانومتری را مشاهده نکرده‌ایم. این ممکن است با آیفون ۱۵ اپل تغییر کند. در این بین، اخباری وجود دارد که سامسونگ قصد داشته تولید تراشه های ۲ نانومتری را در سال ۲۰۲۵ آغاز کند و به دنبال آن تراشه های ۱.۴ نانومتری را در سال ۲۰۲۷ آغاز کند.

Samsung Foundry پس از TSMC دومین تولید کننده بزرگ تراشه قراردادی در جهان است و این شرکت کره ای مصمم بوده که از این تراشه عقب نماند. در اوایل سال 2022، TSMC برنامه های خود را برای معرفی فناوری 2 نانومتری به جهان تا سال 2025 اعلام کرد. اکنون، سامسونگ تأیید کرده که یک جدول زمانی مشابه را هدف قرار داده است. این غول فناوری کره جنوبی در جریان مجمع خود که روز سه شنبه در سن خوزه، کالیفرنیا برگزار شد، اعلام کرد که می خواهد تولید انبوه تراشه های موبایل 2 نانومتری را در سال 2025 آغاز کند.

اگر آشنا نیستید، nm مخفف نانومتر است و به طول کانال ترانزیستورهایی که یک تراشه را تشکیل می دهند اشاره دارد. طول کانال کوچکتر اجازه می دهد تا ترانزیستورهای بیشتری به طور متراکم روی یک تراشه بسته بندی شوند که منجر به بهبود عملکرد می شود.

هنگامی که سامسونگ آزمایش تراشه های ۲ نانومتری را در سال ۲۰۲۵ به پایان رساند، فرآیند پیشرفته را برای محاسبات با عملکرد بالا در سال ۲۰۲۶ ارائه خواهد کرد. علاوه بر این، تا سال ۲۰۲۷، شرکت کره ای قصد دارد فرآیندی را ارائه دهد که به طور خاص برای تراشه های خودرو طراحی شده است.

این شرکت فرآیند ۲ نانومتری تازه توسعه یافته خود را با فرآیند ۳ نانومتری که سال گذشته راه اندازی شد مقایسه می کند. ادعا می شود که گره پردازنده کوچکتر در مقایسه با فرآیند ۳ نانومتری سامسونگ، ۱۲ درصد افزایش عملکرد و ۲۵ درصد افزایش بهره وری انرژی را ارائه می دهد. فرآیند ۲ نانومتری همچنین به سامسونگ اجازه می دهد تا تراشه هایی را طراحی کند که ۵ درصد کوچکتر از تراشه هایی هستند که با استفاده از فرآیند ۳ نانومتری تولید می شوند. علاوه بر این، شرکت برنامه های خود را برای آغاز تولید انبوه تراشه ها با استفاده از فرآیند ۱.۴ نانومتری خود در سال ۲۰۲۷ اعلام کرده است.

زومتک

دیدگاهتان را بنویسید