- فرهنگی

تربت‌جام یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های فرهنگی و هنری است

خراسان رضوی یکی از اساتید بازی‌های آیینی خراسان رضوی از تربت‌جام، به عنوان یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های فرهنگی و هنری نام برد.

فاروق کیانی با بیان اینکه تربت‌جام پایتخت موسیقی مقامی کشور است، افزود: درخشش هنرمندان این شهرستان در عرصه‌های هنری کشور و جهان موجب شده از تربت‌جام به عنوان شهر علم و ادب و پایتخت موسیقی مقامی نام برده شود.

وی خاطرنشان کرد: هنرمندان تربت‌جام همچون مرحوم استاد سرور احمدی، مرحوم استاد پورعطایی و سایر اساتید توانسته‌اند، جای خودشان را در جهان امروزی باز نمایند و به عنوان نغمه‌های اساطیری و جلوه‌های کهن حرفی برای گفتن در دنیا داشته باشند.

این هنرمند، با اظهار تأسف از اینکه تربت‌جام با این پیشینه فرهنگی و هنری که دارد و وجود ۴۰۰۰ نفر هنرمند، اما هنوز فاقد مجتمع فرهنگی و هنری و پژوهشکده موسیقی است، بیان کرد: هیچ مکانی در تربت‌جام برای اینکه هنرمندان بخواهند به اجرای هنرهای خود بپردازند نیست.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه کلنگ احداث دو مجتمع فرهنگی هنری و پژوهشکده موسیقی حدود ۱۵ سال قبل در این شهرستان به زمین زده شده، اما به دلیل نبود اعتبارات همچنان نیمه تمام رها شده است.

 کیانی گفت: هنرمندان این منطقه سال‌هاست که در آرزوی شکل‌گیری یک سازمان مردم نهاد در راستای حمایت از فرهنگ و هنر این شهرستان هستند، هنرمندان با کمک فرماندار شهرستان باید احقاق حق کنند و مشکلات و کمبودهای هنری در این شهرستان را حل نمایند.

وی از هنرمندان به عنوان اشاعه دهندگان فرهنگ اصیل ایرانی نام برد و افزود: جامعه ۴۰۰۰ نفری هنرمندان تربت‌جام فاقد امکانات هنری هست در صورتی که با این پتانسیل‌ها باید بیش از این حمایت شوند.

اساتید بزرگ بازی‌های آیینی خراسان رضوی اظهار کرد: هرچند تاکنون ۳ مدال طلای جهانی و بین‌المللی توانستیم برای تربت‌جام به ارمغان آورده و نام این شهرستان را در جهان طنین‌انداز نماییم، اما حق این هنرمندان نیست که از نبود یک مکان مناسب رنج ببرند.

وی با بیان اینکه تربت‌جام از غنای فرهنگی و هنری بالایی برخوردار است، تصریح کرد: علیرغم اینکه تربت‌جام به عنوان پایتخت موسیقی مقامی کشور شناخته می‌شود، اما متأسفانه در این شهرستان نه یک خانه هنری و نه کانون هنرمندان داریم، حتی اگر جشنواره‌ای در این شهرستان برگزار و از هنرمندان اطراف شهرستان دعوت شود به دلیل نبود امکانات مجبور هستند به روستاهای خود برگردند.

کیانی با انتقاد از بی‌توجهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنر مردم تربت‌جام، بر شکل‌گیری یک سازمان مردم نهاد در حمایت از فرهنگ و هنر شهرستان تأکید کرد و گفت: در حال حاضر از جامعه هنری شهرستان علم و ادب هیچ حمایتی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون جامعه هنرمندان تربت‌جام در چندین جشنواره داخلی و خارجی شرکت کرده‌اند و به موفقیت‌های بزرگی نیز دست یافته‌اند، ادامه داد: اگر تاکنون نه یک آموزشگاه هنر در این شهرستان راه‌اندازی شد و نه یک دانشگاه، دانشسرا و یا هنرستان هنر، چون خودمان نخواستیم و دست به دست یکدیگر ندادیم.

وی در پایان از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خواست: از شهرستان تربت‌جام با چنین پیشینه قوی فرهنگی و هنری و حضور فعال در جشنواره‌ها و به عنوان پایتخت موسیقی مقامی کشور با ۱۰۰ گروه هنری حمایت بیشتری داشته و بودجه هنری و امکانات کمتری را نسبت به دیگر شهرستان‌ها اختصاص ندهند.