- سلامت, ویژه

ترس از درد زایمان طبیعی تا مصائب سزارین

تغییر رویکرد زنان درمورد نوع زایمان؛ ترس از درد زایمان طبیعی تا مصائب سزارین!

زمانی که ترس از درد، مهمترین کابوس زنان در گذشته بود، انجام زایمان سزارین به جای طبیعی، می‌توانست یک خبر خوش برای مادران باردار باشد، استقبال زنان از سزارین تا حدی پیش رفت که ایران را در تعداد انجام زایمان سزارین به اولین کشور دنیا تبدیل کرد.

گفته می‌شود آمار سزارین در بیمارستان‌های دولتی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد و بیمارستان‌های خصوصی به بالای ۹۰ درصد می‌رسد، در صورتی که در کشورهای توسعه یافته و غربی، آمار سزارین بین ۲۰ درصد و حتی بعضی از کشورها حدود ۱۰ درصد است.

براین اساس ترویج زایمان طبیعی رایگان در قالب طرح تحول نظام سلامت در کشور کلید خورد.

کاهش میزان سزارین در کشور تا 50 درصد

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کاهش قابل توجه عمل‌های سزارین، اظهار کرد: میزان عمل‌های سزارین در کشورمان نزدیک به 50 درصد است و نسبت به سایر کشورها و به خصوص کشورهای توسعه یافته غربی در حد بالاتری قرار داریم.

وی با بیان اینکه میزان عمل‌های سزارین در کشورمان نزدیک به 50 درصد است، تاکید دارد: این مسئله در حالی است که در بسیاری از کشورها عمل‌های سزارین به زیر 20 درصد کاهش پیدا کرده است و متخصصان دریافته‌اند که عوارض عمل‌های سزارین سلامت مادر و کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گفته معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجربه بین‌المللی و حتی کشورمان نشان می‌دهد که در سزارین معمولا نوزاد، بین 1 تا 2 هفته زودتر از تاریخ طبیعی به دنیا می‌آید، در حالیکه بیشترین رشد جنین در همین هفته‌های آخر زندگی او در شکم مادر صورت می‌گیرد.

حریرچی می‌گوید: هنگامی که عمل سزارین انجام می‌شود، مادر و نوزاد دچار عوارض بیشتری مانند عفونت زخم بستر و سندرم تنفسی می‌شوند، اما متأسفانه درخواست خانواده‌ها از پزشکان عمل سزارین است که از سوی متخصصان مورد قبول واقع می‌شود.

انجام عمل جراحی سزارین علاوه بر اینکه خطر بروز عفونت‌ها را افزایش می‌دهد، احتمال چسبندگی رحم نیز به همراه دارد، ضمن آنکه عمل سزارین می‌تواند ریسک خطر بالایی داشته و برای جنین و مادر مشکل‌زا باشد.

تجهیز بیمارستان‌های کشور به اتاق‌های تک نفره ویژه زایمان طبیعی

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در زمینه فرهنگ‌سازی برای ترویج زایمان طبیعی، گفت: زیرساخت‌های زایمان طبیعی در بسیاری از بیمارستان‌های کشور توسعه پیدا کرده است به طوری که اتاق تک نفره زایمان طبیعی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ایجاد و بیمار در محیط کاملا بهداشتی مستقر و زیرنظر متخصص ماما، زایمان طبیعی می‌کند، همچنین در این زمینه امکانات مختلفی برای بیمار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فراهم شده است.

وی یادآوری کرد: تعداد زیادی از بیمارستان‌های کشور در قالب طرح تحول نظام سلامت در زمینه راه‌اندازی اتاق‌های تک نفره ویژه زایمان طبیعی اقدام کرده‌اند.

استقرار ۲هزار اتاق LDR در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سراسر کشور

جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به ترویج زایمان طبیعی با فراهم کردن و توسعه زیرساخت‌هایی مثل اتاق‌های VIP زایمان یا LDR در کشور عنوان کرد: در قالب طرح تحول نظام سلامت بیش از ۲ هزار اتاق LDR در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سراسر کشور ایجاد شد.

 ۲ میلیون نوزاد طبیعی پا به دنیا گذاشتند

وی رایگان شدن زایمان را گام مهمی در زمینه ترویج زایمان طبیعی دانست و گفت: در حال حاضر بیش از ۲ میلیون زایمان طبیعی رایگان در مراکز درمانی سراسر کشور انجام و باعث شده است که در بسیاری از مناطق کشور به خصوص مناطق مرزی که مادران به دلیل مشکلات مالی مادران از انجام زایمان طبیعی در بیمارستان‌ها سر باز می‌زدند، برای زایمان طبیعی به بیمارستان مراجعه کنند و  این مسئله باعث شد تا میزان مرگ و میر نوزادان و مادران باردار کاهش پیدا کند.

معمولا هزینه های درمان ناباروری در ایران بعد از تشخیص نوع ناباروری معین می شود. تعداد کمی از بیمه های تکمیلی هزینه های مربوط به ناباروری را پوشش می دهند. دلیل آن هم هزینه های سنگین و کاهش سود آوری برای مراکز بیمه است که تعداد کمی از آنها تمایل پیدا می کنند هزینه ها را متقبل شوند. 

در این مورد نیز خدماتی پیش بینی شده است که جان بابایی درمورد آن می‌گوید: توسعه خدمات ناباروری در قالب طرح تحول نظام سلامت انجام شده است، بطوریکه ۸۴ مرکز خدمات ناباروری در سراسر کشور راه اندازی شد و ۸۵ درصد از هزینه‌ها را وزارت بهداشت پرداخت کرد و خدمات درمانی تا ۳ بار تحت پوشش قرار گرفت.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در تمام مراکز استان‌ها مراکز خدمات ناباروری راه اندازی شده است، تاکید کرد: بنا داریم، بخش خصوصی در زمینه خدمات ناباروری خدمت ارائه دهد و وزارت بهداشت آنها را خرید خدمت ‌کند؛ ما خیلی تصمیم نداریم در حوزه توسعه زیرساخت‌ها سرمایه گذاری کنیم و در این راستا بخش خصوصی خدمات ناباروری ارائه می‌دهد و ما منابع آن را تامین می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید