- اجتماعی, برندهای برتر, مد و پوشاک

تغییر شعار نایک در برابر نژادپرستی: “این کار را نکنید”

ورزشی “نایک” شعار تجاری خود را برای حمایت از زندگی سیاه‌پوستان آمریکا تغییر داد. “آدیداس” به عنوان بزرگترین رقیب نایک در اقدامی نادر با این برند همراهی کرد.
 
 برند تجاری- ورزشی نایک پس از کشته شدن یک سیاه پوست 46 ساله آمریکایی با جنبش این بار “این کار را نکنید” (Don’t Do It) در برابر نژادپرستی موضع گرفت.

به گزارش عصر ایران به نقل از “نیویورک پست”، نایک برای اولین بار شعار تبلیغاتی “فقط انجام بده” را تغییر داد و در یک پست اینستاگرامی به طرفداران خود اعلام کرد: این بار “این کار را نکنید”.

نایک به عنوان یکی از بزرگترین برندهای ورزشی آمریکا، برای تغییر این شعار خود دلیل خوبی داشت. این برند پس از مرگ “جورج فلوید” مرد سیاه‌پوست آفریقایی- آمریکایی و اعتراض‌های گسترده در آمریکا در یک پست اینستاگرامی طرفداران  خود را برای “انجام ندادن” برخی از کارها تشویق کرد. جورج فلوید به دلیل رفتار پلیس آمریکا در هفته گذشته میلادی در شهر “مینیاپلیس” جان باخت و باعث خشم عمومی در این کشور شد.

برند ورزشی نایک در موضع نژادپرستی خود اعلامیه اینترنتی را در فضای مجازی و با شعاری درست مخالف شعار اصلی و همیشگی خود منتشر کرد.

ضدنژادپرستی نایک

نایک با درج حروف سفید روی یک پس زمینه مشکی در پست ایسنتاگرامی خود می‌نویسد:

“برای یک بار، این کارها را نکنید. وانمود نکنید که (این مرگ‌ها) مشکلی در آمریکا نیست. به نژادپرستی پشت نکنید. نپذیرید که جان بی‌گناهان گرفته می‌شود. دیگر بهانه نسازید. فکر نکنید چنین اتفاقاتی روی شما اثر ندارد. ننشینید و ساکت نمانید”.

در بخش پایانی این پست اجتماعی اینستاگرامی می‌خوانیم:

 “فکر نکنید که نمی‌توانید بخشی از این تغییر باشید. بگذارید همه ما بخشی از این تغییر باشیم”.

خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: این پیام نایک در حالی در اینستاگرام و توییتر منتشر شد که معترضان به مرگ “فلوید” در خیابان‌های این کشور تظاهرات می‌کنند.

در اتفاقی نادر برند ورزشی “آدیداس” به عنوان رقیب اصلی نایک این پیام را “ری‌توییت” (بازنشر) کرد و نوشت:

“”با هم در این راه پیش می‌رویم. با هم می‌توانیم تغییر دهیم”.

نایک هموار با شعار “just do it” (فقط انجام بده) مردم را به ورزش تشویق می‌کرد.

شعار نایک

در روز دوشنبه گذشته انتشار فیلم‌های ضبط شده توسط چند تلفن همراه از مرگ “جورج فلوید” در فضای مجازی پیچید و جهانی شد. در این تصاویر یک پلیس سفیدپوست آمریکا حدود 9 دقیقه زانوی خود را روی گردن فلوید گذاشت. این پلیس و 3 افسر همراهش به اعتراض مردم برای وضعیت این سیاه‌پوست اعتنایی نکردند. در این در حالیست که فلوید چندین بار به افسر سفیدپوست اعلام کرد که نمی‌تواند نفس بکشد.

نایک در شعار جدید که دقیقا متضاد شعار اصلی و جهانی برند تجاری‌اش است خود را وارد مسایل مربوط به عدالت اجتماعی در آمریکا کرد.

نایک در سال 2018 نیز با انتشار یک آگهی و ایجاد کمپین موجی را در حمایت از “کالین کپرنیک” و برخی از بازیکنان فوتبال آمریکایی که در حین پخش سرود ملی آمریکا ابتدای نشسته یا زانو زدند، ایجاد کرد.

کوپرنیک در سال 2016 برای اولین بار در حین پخش سرود ملی آمریکا در اعتراض به وضعیت زندگی سیاه‌پوستان این کشور روی نیمکت نشست. در سال 2018 و پس از تبلیغ و کمپین نایک تعداد دیگری از بازیکنان فوتبال آمریکایی در حین خواندن سرود ملی این کشور به جای ایستادن در اعتراض به وضعیت زندگی سیاه پوستان و تبعیض نژادی زانو زدند.

اعتراض کپرنیک و طرفداران فوتبال آمریکایی به خشونت پلیس آمریکا علیه آمریکایی- آفریقایی‌تبار بود.

 

منبع:عصر ایران

 

دیدگاهتان را بنویسید