- فرهنگی

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور: حکمرانی سبک زندگی ماموریت این شورا است

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: مهمترین ماموریت این شورا حکمرانی سبک زندگی است که برای احیای ابزارهایمان در این زمینه تلاش می‌کنیم.

 سید مجید امامی عصر پنجشنبه در حاشیه کارگاه های آموزشی دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر در محل مجتمع فرهنگی – هنری امام رضا(ع) در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: هفته فرهنگ عمومی امسال متفاوت از سالهای گذشته بوده است.

وی تفاوت هفته فرهنگ عمومی امسال با سالهای گذشته را روند احیای شوراهای فرهنگ عمومی به مثابه مجمع استانی و ملی دانست و گفت: حکمرانی فرهنگی به جاهای مثبتی رسیده است، به طوریکه امسال رییس جمهور وقتی را به شوراهای فرهنگ عمومی اختصاص دادند و نکات مهمی را گفتند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: ماموریت اصلی این شورا مبنی بر حکمرانی سبک زندگی ناظر بر نوسازی روشها و رویکردها است، به عنوان مثال در حوزه بسیار مهم صنایع فرهنگی، کار بزرگ دبیرخانه شورا این بوده است که همه دستگاه ها و ابعاد متکثر حوزه فرهنگی بیایند و برنامه جامع و اثربخشی را تدوین کنند.

وی اظهار کرد: مسیر صنایع خلاق و فرهنگی از ابعاد مهم سبک زندگی است که استان خراسان رضوی در این زمینه پیشگام بوده و حرکت رو به جلو دارد.

امامی با بیان اینکه در رفتارهای عمومی مشکل جدی داریم، افزود: این مشکلات در حوزه های عبور و مرور، مصرف و رفتارهای خانوادگی مشهود است، اتفاق بزرگی که در شورای فرهنگ عمومی رخ داده، آن است که به جای نوشتن اسناد و رهاسازی یا عادی سازی بحرانها باید به سمت واقع بینانه مواجه شدن با مسائل حرکت کنیم.

وی با ذکر مثالی در توضیح مورد مزبور تصریح کرد: مثلا اگر در حوزه مهاجرت افغانستانی ها به خراسان رضوی وارد می شویم، لازم است برای شناسایی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی، ائتلافی بین سه یا چهار دستگاه اجرایی فرهنگی شکل بگیرد تا توان حل مساله چندین برابر شود.

مسوول کارگروه مد و لباس کشور از جشنواره مد و لباس فجر به عنوان بزرگترین رویداد حوزه پوشاک و مد کشور یاد و بیان کرد: موفقیت یک جشنواره در همراهی صنعت و بازار است، آن هم در صنعت مد و لباس که اساسا نیاز صد درصد جامعه است، در این زمینه به ویژه نیاز مبرمی به حضور و همراهی صنایع داریم.

وی با اشاره به سه بخش جشنواره مد و لباس فجر ادامه داد: این جشنواره دارای سه بخش اصلی و سه سطح جوایز است، طاووس زرین، طاووس سیمین و طاووس بلورین سطوح جوایز است و سه بخش اصلی جشنواره را هم پوشاک تراز اجتماعی بانوان که سایر ملزومات را هم با رویکرد عفیفانه و ویژه بانوان در برمی گیرد.

امامی اضافه کرد: در بخش صنعت ملی پوشاک هم با «ویژندهای» متنوع ایرانی همکاری را آغاز کرده ایم که آرزوی ما دیده شدن پوشاک ایرانی در سطح دنیاست.

حضور ۲۵۰ نفر از فعالان مد و لباس در کارگاه آموزشی 

معاون صنایع فرهنگی و خلاق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در حاشیه این کارگاه آموزشی به ایرنا گفت: کارگاه آموزشی، برنامه زیر رویداد دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر کشور است که با حضور ۲۵۰ نفر از فعالان زن مد و لباس شامل مدرس، دانشجو، مبتدی، مزون دار، خیاط و تولیدکننده پوشاک به صورت یکروزه برگزار شده است.

سید حجت طباطبایی افزود: در این کارگاه آموزشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه الزهرا و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی مشارکت فعالانه ای داشته اند.

وی بیان کرد: مهمان ویژه این کارگاه آموزشی، دکتر «حسین مهربانی فر» پژوهشگر حوزه مد و لباس است که در کنار آن یکی از اساتید تهران در حوزه طراحی لباس نیز حضور یافته اند.

معاون صنایع فرهنگی و خلاق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در این کارگاه آموزشی یکروزه مباحثی از جمله سبک مد، تاریخچه مد، تیپولوژی، برندها و ویژندها، کسب و کار و اقتصاد پوشاک توسط اساتید تدریس و در پایان به شرکت کنندگان گواهی مربوطه داده می شود.

طباطبایی با اشاره به شناسایی بیش از ۲۰۰ طراح لباس مربوط به بانوان در خراسان رضوی بیان کرد: از زمان راه اندازی سامانه جامع طراحان توسط کارگروه مد و لباس کشور، ۳۰ نفر از طراحان استان در آن ثبت نام کرده اند.

ایرنا