- طبیعت و گردشگری

درهای بافت تاریخی شیراز به روی گردشگران گشوده شد

شهردار شیراز با تاکید بر این اینکه محورهای گردشگری در بافت تاریخی این شهر احیا شده تا مردم و گردشگران وارد این منطقه شوند، گفت: در سال‌های گذشته، گردشگران از میراث فرهنگی و تاریخی شیراز بازدید می‌کردند اما وارد بافت تاریخی این کلانشهر نمی‌شدند اما اکنون اینگونه نیست.

حیدر اسکندرپور، یکشنبه در حاشیه بازدید از آخرین ایستگاه قطار شهری خط ۱ واقع در منطقه تاریخی بازار وکیل شیراز، افزود: این ایستگاه در طراحی اولیه خط وجود نداشته و شهرداری شیراز با درخواست و پیشنهاد بازاریان این منطقه تاریخی، طراحی این ایستگاه را در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه یکی از فنی‌ترین اجراهای ایستگاه قطار شهری در کشور است و در نوع معماری نیز یکی از ایستگاه‌های بی نظیر به شمار می‌رود، اظهار داشت: در سه سال گذشته مدیریت شهری شیراز تلاش کرد تا درهای بافت تاریخی به روی مردم این شهر و گردشگران گشوده شود و به عبارتی دیگر برخورد مهربانانه با بافت تاریخی شیراز در دستور کار قرار گرفت.

اسکندرپور ادامه داد: یکی از مشکلات سال‌های گذشته شیراز این بود که گردشگران به دیدار حافظیه و سعدیه می‌رفتند اما وارد بافت تاریخی نمی‌شدند لیکن در دوره جدید مدیریت شهری، محورهای گردشگری در این بافت تعریف شد و رونقی دوباره به آن بخشید.

اسکندرپور بیان کرد: کار احداث و تکمیل ایستگاه مترو وکیل شیراز برای متناسب بودن معماری آن با بافت قدیم این شهر و محور زندیه به تاخیر افتاد اما اکنون این ایستگاه در آستانه افتتاح قرار دارد.

وی افزود: بهترین درسی که از این پروژه می‌توان گرفت این است که اگر در انجام طرح‌ها قدری شکیبایی، دقت و ظرافت به خرج دهیم و از معماران باتجربه‌تری بهره گیریم می‌توانیم شاهد نتایج بهتری باشیم.

شهردار شیراز همچنین با اشاره به بازدید خود در سال ۹۸ از بازارچه فیل این شهر که در بافت قدیمی شیراز واقع شده است، گفت: پیشتر، شاهد کسادی این بازارچه و بدتر از آن شاهد تجمع معتادان در این مکان بودیم اما با تلاش فراوان در سال‌های اخیر این محور احیا شده و جایی که محل تجمع معتادان بود تبدیل به کافه سنتی فالوده شیرازی شده است.

ایستگاه وکیل، مقصد گردشگری خواهد شد

شهردار شیراز با بیان اینکه ایستگاه مترو وکیل از جاذبه‌های دیدنی بسیاری برخوردار است و در مسیر گردشگری قرار دارد، گفت: با توجه به این امر، می‌توان به عنوان یک ظرفیت گردشگری به این بنا تازه تاسیس نگاه کرد زیرا در این ایستگاه، مسیرهایی با عنوان گالری هنری نیز پیش‌بینی شده است و این قابلیت وجود دارد که به دلیل نزدیکی به بافت تاریخی و بازار وکیل، به گالری دائمی برای گردشگران تبدیل شود.

اسکندرپور، اعتبار ایجاد این ایستگاه را افزون بر ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: این پروژه، سختی‌های خاص خود را داشت و ما در واقع در خیابانی این کار را انجام دادیم که باید عبور و مرور در آن متوقف نمی‌شد و همزمان در زیر این خیابان، حفاری و عملیات احداث ایستگاه صورت می‌گرفت، ضمن اینکه کیفیت خاک، میزان آب و وجود تاسیسات شهری موجب دشوار شدن روند کار شده بود اما شیراز بعد از تهران دومین شهری است که موفق به انجام این کار شد.

پروژه آماده افتتاح است

شهردار شیراز ادامه داد: ایستگاه وکیل شیراز آماده افتتاح است اما اصرار داریم که این کار با حضور یکی از مقامات کشوری انجام شود تا در کنار این افتتاح بتوانیم امتیازات و اعتباراتی را برای تکمیل خط ۲ قطارشهری نیز بگیریم، بنابراین شکیبایی ما برای افتتاح این طرح، با هدف ایجاد یک فرصت جدید برای شهر شیراز است.

اسکندرپور همچنین به پیشرفت طرح بزرگراه شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: این طرح ظرف ۶ ماه گذشته پیشرفت خوبی داشته و پیش‌بینی می‌شود این پروژه در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه کرد: با وجود محدودیت‌های شدید مالی، رکود بازار و در حالی که بسیاری از شرکت‌ها نیروهای کار خود را تعدیل کرده‌اند، شهرداری شیراز با قوت و جدیت پروژه‌های عمرانی را به پیش می برد.

شهردار شیراز با بیان اینکه به شهرداران مناطق یازده گانه این شهر تاکید شده تا در ابتدا معابر اصلی و سپس معابر فرعی را آسفالت کنند، بیان داشت: هدف از اجرای پروژه‌های شهری شیراز، انتقال حس امید به شهروندان در شرایطی که رکود اقتصادی و شیوع ویروس کرونا مردم را ناامید کرده است.

 

منبع:ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید