- فرهنگی

درگذشت 2 نفراز مشاهیر خراسان‌جنوبی

روز گذشته علی‌اکبر بهرمان پدر علم ارتودنسی نوین ایران و امروز پروفسور محمد بهفروز، خیر دانشگاه ساز و دانشمند شیمی  از مشاهیر خراسان جنوبی دارفانی وادع گفتند.

پروفسور محمد بهفروز، فرزند خراسان جنوبی، خیر دانشگاه ساز، دانشمند شیمی و از اهالی روستای رجنوک بخش قهستان امروز دار فانی را وداع گفت.

مرحوم زنده‌یاد پروفسور بهفروز خیر دانشگاه ساز که اولین خوابگاه متاهلین را در دانشگاه بیرجند ساخت ۱۵ فروردین ماه ۱۳۱۴ در روستای رجنوک قهستان دیده به جهان گشود.

وی تحصیلات ابتدایی را در قُهستان و تحصیلات دانشگاهی را در دانشسرای عالی تهران با رتبه یک در رشته شیمی و مدرک دکترا را از دانشگاه ایندیانای آمریکا دریافت کرد و در بازگشت به ایران در دانشگاه شیراز به عنوان استاد مشغول به تدریس و تحقیق شد.

وی  در سال ۱۳۷۲ موفق به کسب رتبه استاد ممتاز شیمی از دانشگاه ایالتی بال آمریکا شد.

سرای متأهلی دانشجویی بهفروز در پردیس دانشگاه بیرجند  سال ۱۳۹۷ از طریق همیاری این خیّر ماخته و به نام پروفسور بهفروز نامگذاری شد. 

پروفسور بهفروز امروز و در سن ۸۸ سالگی دیده از جهان فرو بست.

درگذشت پدر علم ارتودنسی نوین ایران

علی‌اکبر بهرمان پدر علم ارتودنسی نوین ایران نیز روز گذشته در کشور آمریکا دار فانی را وداع گفت.

دکتر علی اکبر بهرمان  سال ۱۳۱۱ در شهر بیرجند متولد شد، تحصیلات ابتدایى و متوسطه را در بیرجند و دوره دکترى دندانپزشکى را درسال ۱۳۴۰ با اخذ رتبه اول در دانشگاه تهران گذرانید.

وى پس از اخذ درجه دکترى عازم آمریکا شد و به ترتیب در سال هاى ۶۶ ، ۶۴ و ۶۷ به اخذ تخصص در دندانپزشکى اطفال و ارتودنسى (ردیف کردن دندان‏ها) و MS از دانشگاه‌‏هاى معتبر آمریکا نائل شد.

وى پس از اخذ  این درجات  به کشور بازگشت و تاکنون منشاء خدمات آموزشى، پژوهشى، اجتماعى و مدیریتى در ابعاد وسیعى بوده است.

دکتر بهرمان رامى ‏توان پدر ارتودنسى ایران نامید زیرا وی نه تنها اولین متخصص ارتودنسى است بلکه موجبات گشایش دوره‏ هاى تخصصى ارتودنسى را در دانشگاه شهید بهشتى و سایر دانشگاه هاى ایران فراهم کرده است.

بهرمان چندین مقاله به زبان فارسى و انگلیسى در مجلات داخلى و خارجى به چاپ رسانده که موجب افتخار هر ایرانى است. از نظر مدیریتى چندین سال به سمت رئیس دانشکده دندانپزشکى، معاونت دانشکده و مدیریت گروه تخصصى ارتودنسى در دانشگاه شهید بهشتى خدمت کرده و در مدت مدیریت خود در توسعه دانشکده مجدّانه کوشیده است. همچنین در بیش از ۱۳ کمیته، شورا، و جوامع صنفى عضویت و یا ریاست داشت.

فارس

دیدگاهتان را بنویسید