- فرهنگی

“دکه” رسانه در شیراز باز شد

استان فارس و شهر شیراز در فعالیت‌های رسانه‌ای همواره پیشرو بوده است، هرچند به روایت تاریخ‌نگاران مطبوعات، روزنامه‌نگاران فارسی قبل از روزنامه‌نگاری فارس، در این مسیر قرار گرفتند؛ به طوریکه حدود ۲۳۰ سال قبل، “هارطون شماونیان” شیرازی، اولین مطبوعه ارمنی زبان جهان به نام “آزادارار” را چاپ کرد. بعد از او “میرزا محمدصالح شیرازی” و “محمدجعفر ادیب شیرازی” به همراه “میرزا اسدالله باسمه‌چی” که او نیز فارسی بود، “کاغذاخبار” را در دوران محمدشاه قاچار، منتشر کردند تا نامشان جزو اولین‌ها ثبت شود.

امروز که قریب به ۱۴۵ سال از چاپ نخستین شماره “کاغذاخبار” به مدیرمسئولی میرزا محمدصالح شیرازی و سردبیری برادرش محمدجعفر ادیب شیرازی، می‌گذرد، استان فارس به لحاظ تعداد مجوزهای صادره در حوزه مطبوعات، جایگاه بالایی در کشور دارد و با احتساب خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و رسانه‌های الکترونیک مختلف، شمار روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، عکاسان خبری و …. در کل فعالان رسانه در این استان، بنا به آمار اعضای خانه مطبوعات، از ۵۰۰ نفر هم تجاوز می‌کند.

استان فارس در پایه‌گذاری رویدادهای حوزه رسانه اعم از جشنواره‌ها نیز پیشینه قابل قبولی دارد و طی سال‌های فعالیت دولت اصلاحات بنیانگذار جشنواره مطبوعات بوده و در ادامه رویدادهای رسانه‌ای دیگری نظیر “روزنامه‌نگار در زوم” و جشنواره ابوذر و … هم در این استان برگزار شده است.

این استان پهناور که در تاسیس دفاتر خبرگزاری‌ها اعم از ایرنا، ایسنا، فارس، مهر، دانشجو، تسنیم و … پیشتازی بوده، در ایجاد تشکل‌های رسانه‌ای نیز همواره جزو استان‌های پیشرو بوده و نامش جزو اولین موسسان خانه مطبوعات، انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری، انجمن خبرنگاران و عکاسان ورزشی و بسیج رسانه قرار داشته و فعالیت‌های اثربخشی در این زمینه هم در کارنامه ثبت کرده است.

علی‌ایحال طی دهه‌های اخیر و با وجودیکه فارس همواره شخصیت‌های رسانه‌ای تاثیرگذاری را در سطوح ملی و بین‌المللی پرورش داده و معرفی کرده و بنیانگذار یا گسترش دهنده فعالیت‌های تشکیلاتی در حوزه رسانه محسوب می‌شده، در زمینه آموزش و پایه‌گذاری و اجرای رویدادهای مستقل محلی، ملی و بین‌المللی، دچار رکود، جمود و عقب‌ماندگی شده است. هرچند گاه و بیگاه، تک ضرب‌هایی نظیر رویدادهای جشنواره‌ای مقطعی یا برش‌های استانی از رویدادهای ملی در این دیار ادب و ادیب پرور، شاهد بوده‌ایم.

آغاز به کار “دکه”

به گزارش ایسنا، امسال که بعد از رکود ۲ ساله ناشی از شیوع کرونا، هفته و روز خبرنگار حاوی برنامه‌های جمعی بود، مبحث جدید برای شکل‌گیری رویدادهای رسانه‌ای طرح موضوع شد و در یک گام، “پاتوق رسانه” شکل گرفت و با وجود قدم‌های تند اولیه، با توقفی چندماهه مواجه شد و در گامی دیگر، شامگاه دوشنبه ۲۳ آبان، “دکه” به عنوان یک رویداد جدید رسانه‌ای در فارس کارش را شروع کرد؛ هرچند استقبال چندانی از این رخداد را در نخستین قدم، شاهد نبودیم.

شامگاه دوشنبه، سالن غزل از مجموعه فرهنگی حافظ، وعده‌گاه اولین رویداد “دکه” بود، رویدادی که براساس برنامه‌ریزی قرار است در هر ماه برگزار شده و هر بار ضمن گفت و گو با یک فعال رسانه، نشست پرسش و پاسخی را در خود داشته باشد و شرکت کنندگانش هم مدیران مسئول، سردبیران، دبیران، خبرنگاران و عکاسان خبری باشند.

استقبال کم فروغ

در اولین جلسه این رویداد رسانه‌ای که قسمت گفت و گو به “غلامرضا مالک‌زاده” خبرنگار و دبیر پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی، اختصاص داشت، شمار صندلی‌های اشغال شده تالار کوچک غزل، به نیمه هم نرسید و زمان جلسه که به نیمه رسید، شمار میهمانان از نصف اولیه هم کمتر شد. در این میان، حاضر نبودن حتی یکی از همکاران خبرگزاری جمهوری اسلامی در این جلسه که ابتدا و مهمترین بخش آن به گفت و گوی عضو بازنشسته آن رسانه اختصاص داشت، موجب تاسف بود.

استقبال اندک اهالی رسانه از رویدادی که مختص آنان بود را اغلب حاضران، به عنوان یک نقد مطرح کردند اما عموما این موضوع را به حساب زمان برگزاری و مشغله فراوان همکاران گذاشتند و از این مقوله با حرکت دادن سری به تاسف! گذشتند و به آینده چشم امید دوختند که شاید، روزهای پرفروغ بازگردد.

سید شهاب میرباقری رئیس گروه رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، در اولین جلسه “دکه” به توضیح پیرامون این رویداد پرداخت و با این یادآوری که این دورهمی، گامی برای نشست‌های ماهیانه و صمیمانه اهالی رسانه و مسئولان فرهنگی فارس که وعده داده شده بود، است، ابراز امیدواری کرد که این جلسات هرچه پیشتر می‌رود، پربارتر شود.

میرباقری یادآوری کرد که در کنار برنامه‌های گفت و گو محور، اقدام جشنواره گونه‌ای نیز برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد که هر ماه، به داوری اهالی رسانه، یک محتوای رسانه‌ای اعم از خبر، گزارش، سرمقاله، یادداشت و گزارش تصویری، برگزیده و از تولید کنندگان آن قدردانی خواهد شد.

این مقام مسئول، ضمن ابراز امیدواری نسبت به همراهی اصحاب رسانه برای پربارتر شدن این جلسات، لازمه تداوم هر حرکتی را حمایت گروه هدف دانست.

در بخش گفت و گو با یک اهل رسانه، که با مجری‌گری علیرضا پرنیان، همراه بود، غلامرضا مالک‌زاده از پیشینه فعالیت‌ خود در عرصه رسانه گفت و ضمن یادکردن از خاطرات شیرین و تلخ دوران فعالیتش، توصیه‌هایی به جوانان داشت.

مالک‌زاده که خود از گزارشگران خوب رسانه در فارس محسوب می‌شود، به راهکارهایی برای گزارش نویسی پرداخت و به خبرنگاران توصیه کرد که به جای نگارش روتین رویدادها، گزارش نویسی را به شکلی جدی دنبال کنند.

او که حالا کسوت بازنشستگی را به تن دارد، اگرچه ملول بودنش به واسطه حاضر نشدن همکاران قدیمی در این جلسه در نگاهش حس می‌شد، با همان ته لهجه گرم خوزستانی، خاطراتی را از روزهای آغاز و نهایت فعالیتش در رسانه تعریف کرد.

قدردانی از مالک‌زاده، سرآغاز بخش دوم این جلسه بود؛ قسمتی که به پرسش و پاسخ با چهار عضو مسئول از تشکل‌های فعال رسانه‌ای در فارس اختصاص داشت و اندک همکاران حاضر، به طرح ابهامات، سئوالات و ایرادات خود نسبت به این تشکل‌ها پرداختند.

سرآغاز فعالیت “دکه” هرچند نقدهای جدی در خود داشت اما به عنوان یک حرکت قابل اعتنا در عصری که نیازمند گسترش نفوذ رسانه‌ها و افزایش اعتماد عمومی به فعالیت رسانه‌ای ها هستیم، نیازمند حمایت و همراهی همه اعضای رسانه در استان فارس است تا تداومش، تاثیرگذار و ماندگار باشد.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید