- هنر

روایتی نمایشی از آسیب‌های روحی و روانی جنگ

محمد اسماعیل‌بیگی که با نمایش «بیرون پشت در» در چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، این نمایش را اثری ضدجنگ می‌داند که بر آسیب‌های روحی و روانی ناشی از وقوع جنگ انگشت می‌گذارد.

نمایش «بیرون پشت در» براساس نمایشنامه‌ای از ولفگانگ بورشرت به کارگردانی محمد اسماعیل‌بیگی از خراسان رضوی یکی از ۱۲ اثری است که در بخش مسابقه ایران چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌رود.

 محمد اسماعیل‌بیگی که فردا، سه‌شنبه، سوم بهمن ماه این نمایش را به صحنه می‌برد، با ارایه توضیحاتی درباره محتوای این نمایش گفت: نمایشنامه «بیرون پشت در» نوشته ولفگانگ بورشرت شاعر، نمایشنامه‌نویس و نویسنده آلمانی و از سربازان جنگ جهانی دوم است که سابقه خدمت در رایش سوم را به‌رغم مخالفت با سیاست‌های هیتلر در کارنامه دارد. او این نمایشنامه را با موضوع آسیب‌های جنگ به جسم و جان و روح و روان سربازان و خانواده‌های‌شان نوشته است و در اثری ضدجنگ نشان‌مان می‌دهد که جنگ علاوه بر آسیب‌های قابل‌مشاهده چگونه منجر به ایجاد آسیب‌های روحی و روانی می‌شود.

او با اشاره به وضعیت جهان حاضر و کشورهای همسایه خودمان افزود: با توجه به آشفتگی‌های جهان امروز ما و درگیری‌هایی که در کشورهای همسایه، چه دور و چه نزدیک در جریان است، تصمیم گرفتیم به سراغ اجرای این اثر برویم.

 

اسماعیل‌بیگی درباره روند آماده‌سازی این نمایش توضیح داد: پس از انتخاب این نمایشنامه، از سوی موسسه هنرهای نمایشی شمایل در مشهد برای برگزاری کارگاهی آموزشی در حوزه تئاتر که منجر به خلق یک اثر شود،  دعوت شدم و اجرای «بیرون پشت در» را پیشنهاد دادم که این پیشنهاد مورد استقبال محمد طهان قرار گرفت و تهیه‌کنندگی آن را پذیرفت و تمرین‌های ما با حضور هنرجویان موسسه هنرهای نمایشی شمایل آغاز شد.

این کارگردان اضافه کرد: ما بعد از یک ماه تمرین،‌ به مدت یک ماه در مشهد روی صحنه رفتیم و خوشبختانه با استقبال تماشاگران مواجه شدیم. این بازخورد موجب شد «بیرون پشت در» را برای حضور در بخش مرور چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ارائه دهیم که خوشبختانه کارمان پذیرفته شد.

اسماعیل‌بیگی درباره ترجمه‌ای که از آن برای به صحنه بردن «بیرون پشت در» استفاده کرده است، گفت: ما از نسخه ترجمه‌شده سیامک گلشیری استفاده کرده‌ایم و در کنار آن نگاهی هم به نمایشنامه «بازگشت افتخارآمیز مردان جنگ» نوشته شهرام احمدزاده داشته‌ایم که خود اقتباسی از نمایشنامه «بیرون پشت در» اثر ولفگانگ بورشرت است.

 

 او درباره تغییراتی که برنمایشنامه اصلی اعمال کرده است، توضیح داد: دو کاراکتر را به نمایشنامه اصلی ولفگانگ بورشرت اضافه کردیم و در اجرای ما ۴ نفر به‌عنوان گروه فرم روی صحنه هستند.

اسماعیل‌بیگی، شیوه اجرایی نمایش خود را ترکیبی خواند و افزود: در این شیوه بیش از هر چیز از مکتب اکسپرسونیسم وام گرفته‌ایم اما هر کجا که احساس کردم می‌توان از شیوه‌ای دیگر هم استفاده کرد، چنین کردم. شیوه ترکیبی مورد استفاده ما در همه عناصر اجرا از جمله موسیقی کاملاً مشهود است.

نمایش «بیرون پشت در» فردا، سه‌شنبه سوم بهمن‌ در دو نوبت ۱۶ و ۳۰ و ۲۰ در تالار ناظرزاده‌کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.

ایسنا