- فرهنگی

«طراشعر» یک گام فراتر از شعر سرایی است

یک مترجم و نویسنده در گفت گو با رادیو ایران مطرح کرد: «طراشعر» طراحی شعر است.

 

زهرا نوری درخشان، خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر و مترجم و نویسنده در گفت و گو با «راه شب» جمعه بامداد به تشریح «طراشعر» و بنیان گذار این اثر پرداخت.

این نویسنده و مترجم در ابتدا تاکید کرد: «طراشعر» یعنی طراحی شهر و با نقاشی شعر متفاوت است. «طراشعر» ترکیبی است از واژه ها (شگردهای استفاده زبانی) و تصویری (بافت شعر) است که شکل و سبک جدیدی به شعر می دهد، چه خواندنی باشد چه دیداری و معنا یا به طور کامل یا بخش وسیعی از آن باید رسانده شود. فرم این نوع شعر نباید در برگیرنده یک تصویر خاص (انسان، حیوان، اشیاء و…) بلکه بخشی از حروف و کلمات می باشد. در این نوع شعر حتی با دیده نشدن تصویر معنا باید رسانده شود.

وی چند مثال زد برای نمونه به حرف «ل» که شبیه به قلاب ماهی گیری است اشاره کرد یا حرف «ه» در کلمه «شهر» که شبیه بال تصور می شود.

نوری درخشان تصریح کرد: در سبک «طراشعر» شاعر قدرت تجسم و تصویر سازی دارد و این تجسم و تصویر پردازی برای غیر همزبان هم فرصت درک و تعامل ایجاد می کند.

این خبرنگاره حوزه و فرهنگ و هنر در ادامه توضیحاتی در خصوص بنیان گذار این سبک داد و گفت: این سبک شعر برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۹ توسط «امین افضل پور» پایه گذاری شد، وی مولف یازده جلد کتاب، عضو انجمن نویسندگان سوئد، فارغ التحصیل رشته الکترونیک است.

نوری درخشان افزود: در «طراشعر» اصل نقاشی کردن به وسیله حروف اهمیت فراوانی دارد، به شکلی که افضل پور با تکرار حرف درون کلمات و نمایش تصویری حروف در عبارات، سعی در نقاشی کردن، پدیداوردن یا رسانه ای کردن منظور خود دارد.

استعاره در «طراشعر» جایگاه تصویری دارد به طوری که تصویر استعاره دارد و همین کلمه، حرف و تصویر موجب تکرار می شود. تکرار موجب ایجاد موسیقی در زبان شعر می گردد.

وی اشاره کرد: از جلوه های موسیقی کناری و درونی در طراشعر آرایه مراعات نظیر، تشبیه، استعاره، ایهام، تکرار، جناس، واج آرایی، همگونی واژه ها و …. است.

این نویسنده ومترجم خاطر نشان شد: «طراشعر» سبکی است که از لحاظ تایپوگرافی مفهوم را ساده و با تاکید بیشتر بیان می کند و این جنبش، حرکت جامع تری در ادبیات و هنر ایجاد می کند، انفجار استفاده از کلمات در ارتباط بصری شامل تصویرگری، طراحی، گرافیک، تایپوگرافی، کوبیسم، آینده گرایی، دادائیسم، کوبیسم و سورئالیسم درک ظرفیت های نمادین و صوتی شعر را بیدار کرده است .

وی متذکر شد در چند ماه آینده یک نمایشگاه از «طراشعرهای» امین افضل پور برگزار می شود و علاقه مندان می توانند در نمایشگاه نمونه کارهای وی را از نزدیک مشاهده کنند.

شایان ذکر است این گفت و گوی رادیویی در برنامه «راه شب» جمعه بامداد به تهیه کنندگی عبدالله علایی و اجرای حسن همایی پخش شد.