- حیات وحش

غافلگیری دانشمندان؛ زنبورهای ملکه در زیر آب زنده می‌مانند

زنبورهای ملکه با زنده ماندن در زیر آب دانشمندان را غافلگیر کردند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ فرانس۲۴ نوشت: طبق مطالعه‌ای که امروز چهارشنبه منتشر شد، زنبورها می‌توانند به‌طور شگفت‌انگیزی روزها در زیر آب زنده بمانند. این موضوع نشان می‌دهد که آنها می‌توانند در برابر سیل‌های فزاینده ناشی از تغییرات آب و هوایی که لانه‌های خواب زمستانی آنها را تهدید می‌کند، مقاومت کنند. این موضوع در میان اخباری مبنی بر کاهش جمعیت زنبورهای عسل بسیار دلگرم کننده است.

نایجل رین از دانشگاه گوئلف کانادا یکی از نویسندگان این مقاله در بیانیه‌ای گفت: با گرم شدن کره زمین که باعث سیل‌های مکرر و شدید در مناطق سراسر جهان می‌شود، این یک چالش غیرقابل پیش‌بینی برای گونه‌های ساکن در خاک، به ویژه زنبورهایی است که در زیر زمین لانه می‌کنند یا زمستان‌گذرانی می‌کنند. در همین حال برای اولین بار متوجه شدیم که ملکه زنبور عسل می تواند به طور تصادفی غرق شدن را تحمل کند.

او در حال مطالعه تأثیر باقی مانده آفت کش ها در خاک بر روی زنبورهای ملکه بود که در زمستان در زیر زمین حفر می کنند، زمانی که آب به طور تصادفی وارد لوله های چند زنبور عسل شد. خبر شوکه کننده این بود که آنها زنده ماندند.

طبق این مطالعه که در مجله Biology منتشر شده است، محققان 143 زنبور ملکه در خواب زمستانی را در لوله‌هایی قرار دادند – برخی بدون آب به عنوان گروه مقایسه، برخی شناور در آب و برخی هم کاملا در آب غوطه‌ور شدند. این آزمایش برای مدت زمانی بین هشت ساعت تا هفت روز انجام شد. قابل توجه است که 81 درصد از ملکه های خواب زمستانی که در آب فرو رفته بودند، نه تنها هفت روز زنده ماندند، بلکه پس از بازگشت به شرایط خشک، هشت هفته بعد هم زنده ماندند.

با این حال تأثیر بلندمدت غرق شدن بر سلامت زنبورها و تأثیراتی که می تواند بر کلنی داشته باشد، هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

 فرانس۲۴